Het jaar is bijna om. Tijd om terug te blikken. Van Facebookmoord tot #EndOfTheWorldConfessions: 12 nieuwsfeiten uit 2012 met een (hoofd)rol voor internet en social media.

Januari: fatale Facebookchat

Onenigheid op Facebook zou hebben geleid tot de liquidatie van de 15-jarige Winsie Hau. Uitgevoerd door een 14-jarige huurmoordenaar, die er naar verluid 100 euro voor kreeg. De zaak leidde tot veel discussie. Moeten we de oorzaak van deze moord zoeken in social media of niet?

Februari: PVV’s Polenmeldpunt

40 duizend klachten over foutparkeren, lawaai, dronkenschap en ingepikte banen. De oogst van een klein jaar meldpunt Midden- en Oost-Europeanen – naast 135 duizend als spam bestempelde berichten. Op het meldpunt ‘Stop de Europese zakkenvullers‘, eveneens van de PVV, kwamen 90 duizend klachten binnen. Benieuwd waarover we in 2013 mogen klagen…

Maart: kindsoldatenronselaar Kony

Newspaper Headlines Breaking News

Stop de Oegandese rebellenleider Joseph Kony voor 31-12-2012. Dat was de oproep van de film Kony 2012, van organisatie Invisible Children. Met inmiddels ruim 94 duizend views op YouTube een grote hit. Die echter ook kritiek kreeg: de voorstelling zou te simpel zijn, de feiten onjuist. Hoe het ook zij, Joseph Kony loopt nog vrij rond.

April: Game of Thrones (en andere successeries)

Het tweede seizoen van het immens populaire Game of Thrones kwam in april op de buis in de VS – met een rol voor onze eigen Carice. Dankzij streamen en downloaden hoefden we er in Nederland niet op te wachten: Game of Thrones was het afgelopen jaar de meest gedownloade serie. 2012 was sowieso een goed jaar voor de seriefans: Borgen, The Killing, Homeland en andere kunststukjes hielden ons avond aan avond van de straat.

Mei: Facebooks beursafgang

Iets dat zo groots wordt aangekondigd kan bijna alleen maar tegenvallen. Facebooks beursgang had niet het gehoopte succes. Zelfs Mark Zuckerberg noemde de dalende koersen pijnlijk.

Juni: oorlogsverslaggeving in 140 tekens

Ook in 2012 is Twitter een belangrijk medium voor journalisten. Soms zelfs het enige. Bij het ontbreken van een camera, brengt Midden-Oostenchef van de BBC Paul Danahar afgelopen zomer live Twitterverslag uit van het conflict in Syrië.

Juli: @astro_andre

Hij werd niet alleen uitgeroepen tot de grootste Nederlander van 2012, maar Twitterde ook als enige landgenoot vanuit de ruimte. Zes maanden hield André Kuipers als @astro_andre 250 duizend volgers op de hoogte van zijn wederwaardigheden, tot hij in juli weer voet op aarde zette in Kazachstan.

Augustus: Gangnampandemie

Een virus met pandemische trekjes: in augustus begon Gangnam Style aan zijn wereldverovering. Zanger Psy schijnt nooit veel om copyright te hebben gegeven. Het legde hem geen windeieren: een miljard views op YouTube and counting.

September: de slag om Haren

Woord van het jaar 2012: project X-feest. Te danken aan de rellen die van het Groningse villadorp Haren wereldnieuws maakten. Het voorval kostte de gemeente tot nu toe al een kwart miljoen euro. Net als bij de Facebookmoord werd er weer volop over de schuldvraag gediscussieerd. Facebook waste zijn handen in onschuld.

Oktober: yes we tweet!

Ook in de Amerikaanse verkiezingen speelden social media een rol van betekenis. Winnaar online is overduidelijk Obama. Op Facebook kreeg hij 31 miljoen likes, Romney 11 miljoen. Op Twitter 24 miljoen volgers, Romney 1,7 miljoen. Toen zijn overwinning bekend werd, twitterde Obama’s campagneteam een iconische foto met als bijschrift ‘four more years‘.

November: e-mailgate

De zaak Petraeus zorgde in de VS voor discussie over de privacy van e-mails. De CIA-directeur correspondeerde met zijn minnares Paula Broadwell via een gedeeld Gmail-account, waar zij conceptberichten voor elkaar achterlieten. Een slimmigheid uit de spionagepraktijk. De zaak kwam echter aan het licht via e-mails die Broadwell wél verzond: jaloerse berichten aan een vriendin van Petraeus in wie zij een concurrente zag.

December: #apocalyps

Over weinig twitterden we in december zo verwoed als het naderende einde van de wereld. Van onheilspellende weerberichten tot hilarische ‘end of the world confessions‘: we zouden in elk geval lachend ten onder zijn gegaan. Ware het niet dat we er nog zijn. Op naar een nieuwe jaar vol verwikkelingen op internet en social media :)

Welke nieuwsfeiten met een hoofdrol voor internet zijn jullie bijgebleven?

0 Shares:

Comments are closed.