Het einde van 2012 komt in zicht, maar aan de communicatie vanuit overheidsinstanties en verschillende dienstverleners lijkt geen eind te komen. Het liefste stop ik deze brieven en informatie in een map om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Maar dit jaar heb ik besloten dat eens niet te doen, en de brieven aandachtig te lezen. En nu vraag ik me eigenlijk af: Ligt het aan mij of is de correspondentie gewoon niet duidelijk?

Simpel is nooit simpel

Persoonlijk denk ik dat het probleem ligt bij de formulering en het taalgebruik, maar wellicht trek je na het lezen van deze blog een andere conclusie… Mocht dat zo zijn, let me know! Maar wat is er volgens mij dan zo fout aan de correspondentie vanuit overheidsinstanties en verschillende dienstverleners? Het start al met de veelvuldig gebruikte opmerking bij verzekeringen dat je ‘simpel’ iets kunt afsluiten of opzeggen, maar vervolgens wel een heel boekwerk thuis krijgt met vooral veel formele regels waarvan je geacht wordt deze zelf door te nemen. Een ander mooi voorbeeld is een brief die ik laatst kreeg van mijn zorgverzekering; een specificatie van mijn ziektekosten voor het jaar 2012.

Duidelijke taal

Aha. Duidelijk, toch? Nu is specificatie nou net een woord dat ik goed begrijp, alleen vind ik de omschrijving ‘apothekershulp’ niet erg specifiek.

Formele of jip-en-janneketaal?

Kortom, er is geen pijl op te trekken; de ene instantie gebruikt zeer formeel taalgebruik, waarbij zij zinnen hanteren die de meeste mensen na drie keer lezen nog steeds niet volledig begrijpen. De andere instantie probeert in jip-en-janneketaal te communiceren, maar is daardoor juist onvolledig. Nu zag ik afgelopen week iets interessants voorbij komen van de organisatie Loo van Eck.

Helder communiceren

Loo van Eck wil de overheid (en hopelijk alle dienstverleners binnen Nederland) verplichten tot helder communiceren. Het recht op begrijpen moet een burgerrecht worden. Als je het met hen eens bent, kun je hier de petitie tekenen. Ik mis in dit verhaal eerlijk gezegd ook een specificatie van wat zij precies verstaan onder helder communiceren, maar het iniatief op zich vind ik al erg goed. Dus ik zou zeggen, tekenen die petitie! Ik heb hem al getekend en ben erg benieuwd of deze actie iets op gaat leveren.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.285 keer gelezen