Vorige week dinsdag hoorde ik dat zomaar twee keer. De tweede die het zei was Steven Van Belleghem op Howards Plaza 2012. Een fijne spreker, als ik zo vrij mag zijn. Sowieso heb je als Vlaming in Nederland volgens mij al een stapje voor.

Ik durf te garanderen dat een Vlaamse autoverkoper in Castricum 60x meer auto’s kan verkopen dan in Zulte-Waregem. Alleen al dankzij die zachte g en prachtige Belgische uitdrukkingen. Sommige mensen vinden Nederlandsch maar een saaie, harde taal. Leer Vlaams spreken!

Tone-of-voice is en blijft een belachelijk sterke trigger, onthoud dat!

De crowd is niet sociaal

Wat Steven beweert, is dat veel bedrijven hun crowd vaak vooral inzetten om een product beter te kunnen verkopen. Niet per se onder dat voorwendsel, maar in de basis komt het daar wel op neer. Jij wilt je product slijten, en jouw crowd weet hoe. Top!

De sociale gedachte daarachter valt wel een beetje tegen, maar dat houdt niet meteen in dat je met je gecrowdsourcede product geen sociaal bedrijf bent hoor! Het een hoeft het ander niet te bijten. Maar op zich is het wel goed dat je beseft dat de crowd als voortstuwend levensorgaan eigenlijk niet bestaat.

De crowd is PR

De eerste die vorige week dinsdag zei dat het allemaal om PR draaide, was Lorenz. Accountmanger van Brandfighters. Daarmee had ik namelijk een afspraak voordat ik naar #hopla12 ging. Misschien zei hij het niet letterlijk zo, maar de gedachte erachter was er weldegelijk.

Brandfighters organiseert video contests. Als je een origineel, fris videootje nodig hebt voor je branding of om iets te verkopen, dan schakel je hen in. Echt waar, moet je doen, komt enorm leuk materiaal uit!

Nu hebben ze ook iets nieuws: social battles.

On-the-go creativiteit

Het is simpel: je klopt aan bij Brandfighters voor een social channel, met een al-dan-niet specifieke vraag. Creatieven, voornamelijk jonge creatieven, gaan met die vraag aan de slag en posten mockups, banners, posters en what not op jouw inmiddels specifieke kanaal. Van doodgewoon goede uitingen tot grappige inhakers, je krijgt alles!

Zie je iets wat je leuk vindt? Muchos mooi, dan koop je die! Winst voor je crowd en dubbel winst voor jezelf. Idee-aaaal voor bedrijven die zelf niet overlopen van de creativiteit of niet de juiste mensen in dienst hebben, maar toch wel graag een meer sociaal, menselijk gezicht willen laten zien. Op Twitter en Facebook dus, maar dat spreekt voor zich.

0 Shares:
Dit artikel is 2.645 keer gelezen