Deze blog schrijf ik vanuit mijn ervaring in MKB Marketing waarin ik heb geleerd dat marketing voor MKB organisaties op zijn zachts gezegd uitdagend is. In het MKB heb ik gewerkt voor een multimedia vakmedium, een consumentenelektronica merk, een online webshop en een IT-organisatie. Eén van mijn grootste ergernissen bij marketing, communicatie en social-media cursussen & seminars, is dat de sprekers vaak met succesverhalen komen van A-merken met een enorm marketingbudget. Maar wat heeft de MKB’er daar aan?

Social media, what a waste of time!

Negen van de tien mensen in zo´n seminar of cursus werkt niet voor een A-merk; de voorbeelden liggen veel te ver van hun bed. De MKB’er die ik ken, is veel meer op zoek naar kant en klare handvatten, en inzichten in hoe je met beperkte middelen toch iets kunt bereiken. Marketing wordt in het MKB vaak alleen als een hoge kostenpost gezien met als gevolg dat men er weinig tot geen aandacht aan schenkt. Dat er slechts een handvol Facebook fans zijn en slechts een tiental volgers op Twitter is niets meer dan een extra bevestiging dat de gedane marketing-effort toch niets oplevert, behalve een hoop tijdverlies en ergernissen.

Fout, fout, fout…

Met een laag budget kun je wel degelijk veel bereiken, zolang je als organisatie maar weet wie je klanten zijn en wat ze in beweging brengt. Focus is hierbij van essentieel belang. Voordat je gaat kijken naar de markt en naar je potentiële afnemers, raad ik aan om eerst naar je interne organisatie te kijken.

Waarom doe jij wat je doet?

Ik ben een enorme fan van Simon Sinek en zijn zogenaamde “ Golden Circle”. Hij neemt ook A-merken als voorbeeld, maar het verschil is dat hij aangeeft hoe ze groot zijn geworden aan de hand van een eenvoudig model. Iedere organisatie weet wat het doet, de meesten weten ook nog wel hoe zij het doen, maar heel weinig organisaties weten waarom ze iets doen. De “waarom” draait niet om winst maken, dat is een resultaat. Bij “waarom” draait het om je bestaansrecht. Waar doe je het voor? Waarom bestaat je organisatie? Waar kom jij je bed voor uit? En waarom zou dat iemand uitmaken? Volgens Sinek zijn mensen en organisaties die beginnen met het waarom succesvoller en innovatiever dan mensen en organisaties die beginnen met de “wat” vraag.

Tip: Probeer voor je organisatie de gouden cirkel in te vullen, startend met de “waarom” vraag (gaat puur om passie). Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat waarin je vertelt hoe de “Golden Circle” jou raakt. Tips terug zijn natuurlijk ook altijd welkom.

´The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams.´ – Eleanor Roosevelt

 

0 Shares:
Dit artikel is 4.967 keer gelezen