Internet memes. De term is afkomstig uit het Frans, le même: hetzelfde. Het is alleen niet eenvoudig om algemene kenmerken van internet memes te benoemen. Laat staan om ze te gebruiken als online marketingstrategie. In dit artikel zal worden beschreven in hoeverre image macro’s (een afbeelding met tekst) kunnen worden gebruikt als marketingtool. 

Oorsprong

De term meme werd als eerste gebruikt door Richard Dawkins, vanuit het oogpunt van de biogenetica, om te verklaren hoe verschillende ideeën zich over mensen verspreiden. Met de opkomst van digitale media werd het woord meme ook geplakt op bepaalde video’s en afbeeldingen. Vanuit de wetenschap wordt door Henry Jenkins gepleit om de term memes af te schaffen. Liever spreekt hij over spreadable media. De titel van zijn boek is “If it doesn’t spread, it’s dead”. Hiermee geeft hij een doel van een internet meme weer, namelijk het verspreiden over een groep mensen. Het grote verschil met viral media, is dat bij viral media de boodschap niet wordt veranderd, terwijl bij een internet meme juist de mogelijkheid tot het maken van eigen versies ervoor zorgt dat een bepaalde afbeelding zich verder verspreidt.

De doelgroep

De meeste internet memes worden gecreëerd binnen communities als 4chan.org, reddit.com en 9gag.com. Binnen Nederland zijn er wel een aantal memes gecreëerd via Geenstijl.nl en Dumpert.nl, maar dit aantal is beperkt. Juist het gegeven dat een internet meme wordt gemaakt binnen een gemeenschap, en daarbij ook de normen en waarden van die groep vertegenwoordigd, is belangrijk.

Hoe gebruik je de memes?

Stel, je wil als online marketeer een internet meme maken die aanslaat bij de doelgroep. Dit zal waarschijnlijk alleen lukken als die doelgroep al bekend is met het fenomeen. Van alle image macro memes die er zijn, is er slechts één gebaseerd op een commerciële uiting: “The most interesting man in the world”. Deze foto is een screenshot uit een reclame van het biermerk Dos Equis. Doordat die foto een internet meme is geworden, is het bereik van de foto enorm vergroot. Het is echter wel de vraag of de originele boodschap nog steeds aanwezig is in elke afbeelding.

Om die reden lijkt het een betere strategie om reeds bestaande image macro’s te gebruiken voor online communicatie. Stel, je beheert een florerende Facebook-community. Het plaatsen van een bekende image-macro kan ervoor zorgen dat je de doelgroep vermaakt, en kan tegelijkertijd de groepsidentiteit bevestigen. Via een website als memegenerator.net kan er eenvoudig een andere tekst aan een foto worden toegevoegd. De meeste image macro’s kennen een vast patroon op het gebied van zinsbouw, dus het is aan te raden om je daar eerst in te verdiepen.

Conclusie

Het grootste probleem met het inzetten van internet memes in een marketingcampagne, is de vraag of de doelgroep bekend is met de specifieke image macro. Diegene die de afbeelding kennen zullen glimlachen, maar diegene bij wie dat niet geval is zullen het plaatje niet begrijpen. Voor zover bij mij bekend is er in Nederland nog geen onderzoek gedaan naar de bekendheid van bepaalde internationale internet memes. Misschien is het een kwestie van tijd voordat er ook typisch Nederlandse image macro’s ontstaan, maar misschien zal het altijd een fenomeen blijven dat onderdeel is van internationale internetgemeenschap. Als er andere visies zijn op het gebruiken van internet memes lees ik dat graag terug in de comments!

Dit is een gastblog van Jelmer Koers. Jelmer Koers is werkzaam als contentmanager bij netnotion.nl, een bedrijf dat gericht is op het verbeteren van de online vindbaarheid van haar klanten. Verder beheert netnotion.nl eigen concepten, zoals verandervanprovider.nl, waar bezoekers providerdiensten kunnen vergelijken en het laatste nieuws kunnen lezen.

Ook een keer een gastblog schrijven? Kijk dan op deze pagina.

 

0 Shares:
Dit artikel is 7.932 keer gelezen