Je wilt scoren met je website. Dan moet je en je SEO-beleid en de gebruiksvriendelijkheid van je website goed hebben ingericht. Maar wat is leidend?

SEO

Search engine optimization betekent (kort door de bocht): makkelijk vindbaar via een zoekmachine. In Nederland bedoel je daarmee dat je hoog staat in de resultaten op Google, want dat is nog steeds de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. En wanneer je makkelijk vindbaar bent wordt je website waarschijnlijk ook vaker bezocht. Want als een product niet te vinden is, zal ook niemand het kopen. Lees maar eens het stuk dat Xaviera Ringeling hier over schrijft, dan weet je meteen wat je moet doen om SEO goed toe te passen.

Usability

Met usability wordt de gebruiksvriendelijkheid van je website bedoeld. Kan een gebruiker makkelijk vinden wat hij zoekt op je website en is het makkelijk om dat te doen wat hij wil. Voor de marketeers gaat het tenslotte om conversie – en conversie betekent dan weer dat de bezoeker van je website doet wat hij moet doen, of dat nou het kopen van een product is of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Een duidelijke beschrijving van usability heeft Helma de Boer hier al beschreven. In dit artikel heb ik het dan vooral over de usability van de teksten en de navigatie. Wat wil een bezoeker lezen en welke taal verwacht hij op jouw site.

Duidelijk

Het mag dus duidelijk zijn dat je deze twee speerpunten voor ogen hebt wanneer je je website ontwikkelt en bijhoudt. Maar soms bijten de twee elkaar. Om goed vindbaar te zijn in Google is het bijvoorbeeld handig om allerlei verschillende pagina’s te maken die zo zijn opgebouwd dat ze goed te vinden zijn, maar voor een gebruiker is het vaak veel makkelijker als al deze informatie overzichtelijk bij elkaar staat op 1 pagina, zodat hij niet tien keer hoeft te klikken voordat hij alle relevante informatie heeft doorgelezen. Voor een zoekmachine wil je zoekwoorden zo veel mogelijk laten terugkomen op een pagina, terwijl dat voor de bezoeker helemaal niet lekker leest. Ook zijn zoekwoorden vaak niet de woorden die een bezoeker in de tekst wil terug zien.

Wie is de baas?

Of je meer tijd steekt in SEO of in usability hangt eigenlijk af van je eigen succes of je eigen falen. Als je al veel bezoekers op je site hebt, maar ze doen niet datgene dat je wilt dat ze doen, dan moet je meer aandacht besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van je site. Krijg je niet veel bezoekers dan moet je meer aandacht besteden aan SEO.

SEO- en usability-tips

Zoekmachines worden steeds aangepast. Dat betekent ook dat de manier waarop ze websites indexeren steeds worden aangepast. Het is daarom het beste om niet te veel te focussen op hoeveel je wordt gevonden, maar op hoe goed je wordt gevonden. Zoekmachines willen de gebruiker het beste antwoord geven op hun vraag en daarom kijken ze ook naar hoe goed jouw website aansluit bij de vraag van de gebruiker. Een website die een gebruiker goed ondersteund bij het uitvoeren van wat hij wil zal daarom beter gaan scoren in zoekmachines.

Wat kun je doen om iedereen tevreden te houden?

  • Gebruik goede urls. Zo zijn ze goed te indexeren door de zoekmachine en laten ze meteen zien wat op een pagina beschreven wordt. Dan weet ook de bezoeker meteen waar hij aan toe is.
  • Gebruik het juiste taalgebruik dat aansluit bij de bezoeker. Het is verleidelijk om alleen te kijken naar de meest gebruikte zoekwoorden om hoog in de ranking van Google te komen, maar als de bezoeker vervolgens niets met jouw taalgebruik opheeft is hij er ook zo weer vandoor en dat wilde je nou juist niet.
  • Zorg ervoor dat een zoekrobot jouw website begrijpt. Dit is misschien een beetje technisch, maar als je je houdt aan de standaarden dan is het eigenlijk heel makkelijk om hieraan te voldoen. De bezoeker heeft er geen last van, sterker nog, meestal betekent een goede index dat het ook voor de bezoeker allemaal beter te vinden is.
  • Gebruik een goede zoekmachine op je website. Bezoekers van websites zijn over het algemeen lui, als ze niet snel vinden wat ze hebben willen zijn ze weer vertrokken. Veel bezoekers maken het zichzelf helemaal makkelijk. Ze kijken niet naar je navigatie, maar typen meteen in de zoekbox in wat ze willen vinden op jouw website.
  • Een goede opbouw van de website met een duidelijke navigatie. Hoe beter en logischer de website is ingedeeld hoe makkelijker het is voor zowel de zoekmachines als je bezoekers om de weg te vinden binnen je website.
  • Goede content! Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden, maar zowel de zoekmachines als de gebruikers van een website zijn altijd op zoek naar goede content. Wanneer een website vaak nieuwe content heeft komt hij hoger in de ranking bij Google en is hij tevens interessanter voor de bezoeker.

Dus kom maar door met die robots en bezoekers!

613 keer gelezen
Bloggen voor 42Bis? | Eindredactie doen? | Redactieteamlid worden?

Over de auteur

Geboren aan het allerlaatste eindje van de sixties. Eigenlijk al webgeoriënteerd sinds 1995. Ik heb eerst in de administratieve sector gewerkt en ben via een headhunter doorgegroeid naar het webredacteurschap.Het leuke aan alles rond internet is de eeuwige buzz, de snelle ontwikkelingen en het feit dat internet niet meer is weg te denken in ons dagelijkse leven. Met alle social media-ontwikkelingen dringt het web steeds verder in ons werk- en privéleven. Daar wil je toch gewoon aan meedoen.

4 reacties

  1. CtrlSPATIE

    Wat moet je doen om dat doel te bereiken?

    1. Doe dat waar je goed in bent
    De meeste ondernemers die een website bouwen weten goed waarom ze 'm bouwen en wat ze willen bereiken.

    2. Laat dat wat je niet kan aan anderen over.
    Het vertalen van die doelen naar een website is een specialisme. Werk pragmatisch, toets een ontwerp aan verwachtte effectiviteit voor te bereiken resultaten.

    Interessante inhoud maak je zelf. Een redactieslag door een tekstschrijver kan het effect van je inhoud enorm versterken.

  2. Remi van Beekum

    Ik kan werkelijk geen voorbeeld bedenken waarin SEO en usability elkaar bijten. Je geeft terecht aan dat "zoekmachines proberen een bezoeker te helpen bij het vinden van een antwoord op hun vraag". Usability is precies hetzelfde, want een bezoeker komt op je site met een behoefte, en je probeert in zo makkelijk mogelijk in die behoefte te voorzien.

    Het voorbeeld dat je geeft over het opknippen van een lange pagina in kortere pagina´s zou je vanuit een usability oogpunt ook moeten doen, want mensen houden over het algemeen niet van lange teksten op een scherm, dus gewoon opknippen die tekst (en vervolgens onder water met rel=next en rel=prev aan elkaar knopen).

    En stel dat je vanuit usability oogpunt toch voor 1 lange tekst kiest, dan is dat toch voor SEO ook prima? Gewoon netjes tussenkopjes gebruiken en dat komt goed.

    Het andere voorbeeld "de zoekwoorden zijn vaak niet woorden die een bezoeker in de tekst wil zien" is ook niet terecht. Want als mensen massaal naar 'vaatwasser' zoeken, dan kun je zowel vanuit SEO, als vanuit usability oogpunt niet met een 'afwasmachine' aan komen zetten. Dus weg met het vakjargon en de onhandig gekozen termen: Gewoon kijken hoe mensen zoeken en dat in je tekst verwerken, dat is usable!

    O, en zoekwoorden "zo veel mogelijk" in je teksten laten voorkomen is niet echt een goed idee als je vindbaar wilt zijn. Google filtert je pagina er gewoon uit als je 'over-optimaliseert'. Dus ook dat argument gaat niet op.

    SEO en Usability vullen elkaar eigenlijk altijd bijzonder goed aan. Soms moet er technisch e.e.a. gefixed worden, maar dat is doorgaans onder water en levert dus wel een kostenpost op, maar hoeft zelden effect te hebben op de usability.

    • Bas Debie

      Remi, mee eens, eens en nog eens eens ;)
      JUIST usabity is een zeer belangrijk onderdeel van mijn SEO aanpak.