In een eerdere blog schreef ik hoe je een goede Facebook header voor je zakelijke pagina kunt maken. Nu heb je dit natuurlijk meteen gedaan, maar nu is de vraag: hoe krijg ik meer fans voor mijn pagina? Dat zal ik je uitleggen in deze blog.

Vooral niet doen

Er zijn vele manieren om Facebook fans te verzamelen voor je pagina, maar er zijn ook genoeg manieren die je absoluut niet moet gebruiken om tot een mooi aantal fans te komen:

  • Ga niet zomaar acties houden, puur en alleen om fans te verzamelen. Denk hierbij aan acties als: “Like ons en maak kans op een iPad”. Veel mensen zullen hier aan meedoen, maar zijn ze ook echt geïnteresseerd in jouw product of dienst?
  • Laat je fans niet verplicht elke update liken en delen. Hierdoor zullen veel timelines vervuild worden met spam van jouw bedrijf. Dit komt je goede reputatie niet ten goede.
  • Koop geen likes. Ja je krijgt inderdaad snel veel fans erbij, maar deze fans zijn over het algemeen niet de doelgroep waar je je Facebook-pagina op richt. Het probleem is dan dat je veel fans hebt, maar dat die eigenlijk niets om je product of dienst geven. Hierdoor zal er nooit discussie ontstaan over een bepaalde geplaatste statusupdate of zullen er nooit relevante reacties komen op een stelling.

Facebook likes kopen

Dit waren zomaar een paar manieren die niet erg handig zijn om een grote schare fans te verzamelen en een goede reputatie op te bouwen. Wat je wel kunt doen? Lees verder zou ik zeggen.

Vermeld je Facebookpagina

Als eerste is het natuurlijk belangrijk dat je je pagina onder de aandacht brengt. Ga niet overal lopen spammen, maar pak het slim aan. Zet een link naar je Facebookpagina in je e-mailhandtekening, vermeld het op andere social netwerken, zet het op je visitekaartje, op je website of in je nieuwsbrief. Op deze manier breng je je pagina onder de aandacht zonder al te opdringerig over te komen.

Gebruik je bestaande netwerk

Wat is nou makkelijker dan je bestaande netwerk uitnodigen voor je Facebookpagina? Deze mensen kennen je en/of hebben misschien al eens zaken met je gedaan. Maak een mooie uitnodiging waarin je deze mensen uitnodigt om je Facebookpagina te bekijken en te liken. Om ze nog een beetje extra te overtuigen kun je er nog een actie aan verbinden, zoals een gratis e-book met tips voor de eerste 25/50/100 mensen die je liken, een percentage korting op een (volgende) bestelling of eeuwige roem.

Klanten worden fans

Een goede bedanktpagina na het plaatsen van een bestelling, het downloaden van een e-book of het inschrijven voor een nieuwsbrief is een mooie plaats om je klanten ook naar je Facebookpagina te leiden. Een tevreden klant zal zeer waarschijnlijk ook je Facebook pagina liken. Om deze kans nog groter te maken is om hier een mooie call to action van te maken, waarbij je benadrukt dat er op de Facebookpagina tips en extra informatie staat over bijvoorbeeld het product, dienst of e-book.

Maak gebruik van Facebook statistieken

Wil je weten waar je meer fans vandaan kunt halen of wat het bereik van je statusupdates is? Gebruik dan de handige statistieken van Facebook. Zo kun je bijvoorbeeld aan de externe herkomst van de likes zien waar alle likes vandaan komen. Hoe korter dit lijstje van externe bronnen is, hoe harder je moet werken om je Facebookpagina te promoten op het internet. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het inzetten van andere sociale netwerken of het schrijven van een gastblog.

Ook de statistieken over het bereik van je pagina zijn interessant en dan met name het aantal mensen dat je frequent bereikt. Als je mensen niet of nauwelijks bereikt met je statusupdates, dan moet je na gaan denken over een andere strategie.

Zorg voor een opvallende pagina

Het oog wil ook wat natuurlijk. Een grafisch opvallende pagina blijft de mensen bij en komt professioneel over. Maak een mooie cover foto, maak goed gebruik van de nieuwe timeline opties op mijlpalen te delen.

Hiephoi ik heb veel fans, maar wat nu?

Je hebt een goede manier gevonden om veel en, niet geheel onbelangrijk, relevante fans voor je Facebookpagina te krijgen. Nu is het ook zaak om deze te behouden. Dat kun je doen op de volgende manieren:

  • Plaats regelmatig relevante, maar ook leuke content. Als je regelmatig iets plaatst op je pagina blijven mensen geïnteresseerd. Let op dat je niet alleen reclame voor je product of dienst maakt, maar deel ook relevante informatie uit je branche of plaats eens een leuke foto.
  • Betrek je fans door middel van een speciale actie, zoals het ontwerpen van een coverfoto. Dit is een actie die Drukwerkdeal onlangs hield. De prijs was dat het beste ontwerp een maand lang ingesteld zou zijn als coverfoto van de Drukwerkdeal Facebook pagina. Een leuke manier om je fans betrokken te houden!
  • Post niet te vaak: Er zijn bedrijven die veel te vaak updates posten. Te veel statusupdates is de nummer 1 reden om een pagina niet meer te lijken. Uit onderzoek blijkt dat het om de dag plaatsen van een relevante update het beste is om je fans te behouden.

Drukwerkdeal Facebook actie

Je weet dus nu wat je absoluut niet moet doen om veel fans voor je pagina te krijgen, maar ook wat je wel kunt doen. Ook weet je een aantal manieren om je fans te betrekken bij je bedrijf, product of dienst. Rest mij de vraag: hoe zorgen jullie ervoor dat je Facebookpagina meer fans krijgt en behoudt?

0 Shares:
Dit artikel is 4.694 keer gelezen