Het Nieuwe Werken, de grote belofte van 2010. Iedereen flexibel! Werken waar je wilt, wanneer je wilt. Doemdenkers vrezen dat werknemers niet om kunnen gaan met hun nieuwe vrijheid en thuis alleen maar Oprah kijken of dat juist het bedrijfsleven (je baas dus) niet om kan gaan met de nieuwe vrijheid die hun werknemers krijgen en de controle in eigen hand willen houden. Maar trust me, dat is het probleem niet.

Het probleem is technologisch van aard. En dan bedoel ik niet eens die aardige IT-jongens in de kelder van het bedrijf waar je werkt… serviceproviders en softwareleveranciers met een middeleeuwse bedrijfsfilosofie verrampeneren de boel.

BYOD

Bring your own device, een trend die nu hip en trending is. Logisch, want het is een typische win-win. Jij wint omdat je lekkerder werkt op een systeem dat je naar eigen smaak hebt ingericht, je baas wint omdat ie geen systeem voor jou hoeft aan te schaffen. Niets aan de hand, zou je zeggen.

Maar wat als je software nodig hebt waar alleen het bedrijf een licentie voor heeft? Moet je dat dan zelf kopen? Het is natuurlijk fantastisch als je vanaf wherever kunt inloggen op je virtuele kantoorprofiel & daar toegang hebt tot de juiste tools en systemen.  Maar zo’n virtualisatiesysteem kost mijn jaarsalaris en dat vindt de baas niet leuk. Dus kiezen wij liever voor het behoud van mijn baan dan voor de aanschaf van dat systeem.

En een beetje minder HNW.

Bereikbaarheid

Dat je vanuit huis niet de volledige beschikking hebt over alle tools en resources die je op kantoor hebt, daar valt vaak wel goed omheen te werken. Maar bereikbaarheid, dat is pas echt een crime.

Ten eerste is het onbetaalbaar om je eigen mobiele telefoon te gebruiken. Althans, als je een abonnementje van Vodafone of KPN hebt. Beperkt internet met heel beperkt bellen voor een godsvermogen, zelfs sim-only is er ruim 2x zo duur als bij de nieuwkomertjes zoals Simpel en Hollands Nieuwe (beide gewoon eigendom van een grote provider, natuurlijk). Maar ook bij de kleine provider is veel bellen met je eigen telefoon niet een heel aantrekkelijke optie.

Telefoon van de zaak, probleem opgelost. Loop ik de hele dag met 2 telefoons rond. Heel China is uitgerust met telefoons waar je wel 8 simkaarten in kunt douwen, waar-om hebben wij geen telefoons voor 2 simkaarten in Nederland?!

Internet

Iedereen heeft een internetverbinding thuis. In principe. Ik laatst ook niet, uitgerekend op mijn thuiswerkdag. Het Ziggo-modem was morsdood. Dus ik belde Jos van Ziggo, legde het probleem uit: ik ben thuis, heb voor mijn werk internet nodig, dus kan er vandaag nog een mannetje langskomen?

Neen! De volgende dag kon er een monteur langskomen want vandaag zat alles vol. “Ga maar lekker in de tuin zitten”, beveelt Jos me aan. Gevolgd door een statement dat hij niet uitgescholden wenst te worden. Sja, Jos.

Maar als de hele dag vol zit, dan werken ze met een strakke planning, bij Ziggo. Afspraken worden op de minuut gepland! Jazeker, onze wijkmonteur kon tussen 8 uur ‘s morgens en 1 uur ‘s middags langskomen! Let wel, deze man doet de verstrekkende regio Beverwijk-Heemskerk-Uitgeest. Je weet nooit hoe de dag gaat lopen… misschien staat de brug wel open?

Thuiswerken, maar dan echt

Omdat de hype van koffietoko’s op elke straathoek nog niet is doorgedrongen in ons landelijk Heemskerk, moest ik een alternatief verzinnen. Dus zat ik, op een zonnige donderdagmiddag (inmiddels) bij mijn ouders thuis, het nieuwe te werken. Heerlijk!

Oh, en de volgende dag mocht ik natuurlijk eerst nog de hele ochtend werkeloos naar de klok staren totdat de Ziggo-monteur langskwam om mijn internet weer aan te sluiten. Binnen tien minuten stond hij, zoals verwacht, weer buiten.

Het Nieuwe Werken, dat werkt voorlopig nog niet.

0 Shares:
10 comments
    1. Ja-maar wat als alles wél… dan had ik deze blog niet hoeven schrijven he ;)
      En misschien ben ik ook wel een beetje verwend op kantoor, hoor. Mijn systeem heeft geen restricties, dus ik ik kan pretty much doen en laten wat & hoe ik wil. Wat mij betreft een primaire arbeidsvoorwaarde. En evt een leuk onderwerp voor een volgend blog.

  1. @bas Volgens mij is de kern van het probleem dat je in een uithoek woont en dat HNW daar vooral gericht is op agrarische activiteit ;-)
    Daarbij worden de belemmeringen die je noemt toch ruimschoots gecompenseerd door jouw eindeloos gestegen productiviteit?

  2. Er gaan stemmen op op Heemskerk helemaal in ter richten als Museum van het oude werken. Alle burgers worden 24 per dag verplicht om te: 1. Janken als iets niet lukt, 2. Zeiken op de overheid, 3. Vinden dat KPN duur is. 4. Verzuimen met oplossingen te komen. 5. Bewijzen, met anekdotisch bewijs, dat trends niet kloppen. 6. Stoppen met internet. De pilot, tot nu toe, strandt een beetje omdat sommige Heemskerkers buiten hun dorp wel kunnen internetten en ook daar gaan zeiken. De enige mogelijkheid is een reservaat met een hek, met zeikwerend 2000 volt erop. Een reservaat, waar de rest van de wereld kan kijken hoe het 10 jaar geleden was, inclusief zeikers. De naam van het reservaat? "Het Enige Echte Mega Stupide Klere Etterbakkende Ranzige Klotedorp" Komt dat zien.

  3. Leuk artikel, helaas niet helemaal waar. Er zijn genoeg alternatieven die het nieuwe werken wel degelijk goed mogelijk maken. Een internet verbinding is daar inderdaad voor nodig, maar daar heeft men dongels voor uitgevonden (zolang je maar geen Vodafone neemt, die hebben vaker storing dan beschikbaarheid).

    Een combinatie van VoIP, latop met remote desktop en een dongeltje is al voldoende. Het nieuwe werken vergt in mijn ogen juist een omslag in het bedrijfsleven. Vertrouwen is 1), materiaal, apparatuur, software 2), maar een houding is zeker een dikke 3).

    1. True! Ik kan bijvoorbeeld wel bij mijn bestanden (en via Greasemonkey heb ik dat iets aantrekkelijker gemaakt), maar een echte remote of virtuele desktop mag je het nog lang niet noemen.

      Dus moet er (in ieder geval) nieuwe software worden aangeschaft. Das niet goedkoop & (zeker nu) een erg grote investering voor een bedrijf van elk formaat.

  4. Nice! :-)

    Zijn allemaal technische randverschijnselen en daarmee eigenlijk niet echt
    relevant.

    De essentie van het vraagstuk kent eigenlijk maar twee punten:
    Punt 1.: Hoe zorg je ervoor dat de gegevens die iemand nodig heeft om zijn werk te doen op een betrouwbare en voorspelbare manier te benaderen zijn? Alle andere aspecten zijn een afgeleide van het antwoord en bijbehorende invulling.
    Punt 2.: Wat te doen als er gegevens opgehaald worden om ze vervolgens ergens anders weer op te slaan. Bijvoorbeeld op het device waar iemand op een bepaald moment mee aan het werk is? Of 'erger' nog bij een cloud dienst zoals Evernote of Greasemonkey.

    Het eerste punt kent genoeg alternatieven. Waarbij er ook
    een paar tussen zitten die niet meteen een rib uit het financiële keurslijf
    kosten. Het is vooral zaak de voordelen leidend te laten zijn in het zoeken naar de best passende oplossing. En niet te gaan draaien onder het motto ‘voor elke oplossing een probleem’…

    Het tweede punt – das pas een uitdaging – speelt al tig jaren! En passende antwoorden heb ik tot nu toe eigenlijk niet voorbij zien komen – laat staan sluitende antwoorden!

    Tenzij ik ergens wat gemist heb – ik laat me graag bijpraten – wie?

Comments are closed.

Dit artikel is 2.870 keer gelezen