Content marketing is het nieuwe toverwoord. De waarheid is echter dat content marketing al decennia lang bestaat! Eigenlijk al sinds er gesprekken met klanten binnen het bedrijfsleven zijn. Content marketing is niet het ‘nieuwe briljante ding’ dat via social media is uitgevonden. Marketing heeft altijd content nodig gehad om succesvol te zijn.

Bijna elke marketeer, consultant, tweeter en facebooker lijkt te praten over content marketing. Helaas zijn er maar weinig die het ooit zelf hebben gedaan, die echt anderen kunnen helpen door te schrijven of de content te integreren zodat deze echte resultaten opleveren.

Wat is content marketing?

  • Content marketing is een overkoepelende term en omvat alle marketing formaten die betrekking hebben op het creëren en delen van content om de huidige en potentiële consument te betrekken bij het merk, de dienst of het product.
  • Content marketing gaat over het delen van hoge kwalitatieve, relevante en waardevolle informatie aan prospects en klanten. Goede content marketing zorgt ervoor dat de aandacht van de lezer behouden blijft en het verbetert merkloyaliteit.
  • Content marketing is een marketingtechniek voor het maken en verspreiden van relevante en waardevolle content om een duidelijk omschreven doelgroep te binden en te boeien. Het doel is om klanten winstgevende acties te laten ondernemen.

Is iedereen echt een content expert?

Wanneer je content marketing wilt inzetten en met een specialist op dit gebied wil werken, kijk dan eens achter het magische gordijn. Hebben ze zelf een blog? Wanneer is de laatste keer dat ze zelf content schreven? Lezen voldoende mensen de content? Wordt de content gedeeld? Is het relevante content dat het bedrijf ondersteunt?

Het beste wat je kunt doen is jezelf zo goed mogelijk opleiden en te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Het hoeft niet duurder te worden of langer te duren om het goed te doen. Grote kans dat je met de juiste bronnen en ervaringen meer geld bespaart en een hoger rendement haalt dan veel ‘over één nacht ijs’ social media plannen.

Ik weet wat het is, en nu?

Mensen die ik spreek, binnen marketingafdelingen, vertellen een gecompliceerd verhaal wanneer ik ze vraag: “Wat ga je doen om resultaten uit content marketing te halen?” Ik hou het liever simpel. Daarom hieronder een lijst die je zal helpen resultaten te boeken.

Ben je werkzaam als marketeer dan zal de lijst als vanzelfsprekend over moeten komen.

Nog even voor de duidelijkheid. Eigenlijk wil je content maken die inspireert en aansluit op je publiek met het doel ze dichter bij je merk te brengen. Je wil de klant laten klikken, dubbelklikken, reageren, delen en ze laten terugkomen voor meer.

Eigenschappen van rockende content marketing!

1. Doel gedreven – Elk stukje content heeft doelen en doelstellingen. Wil je inspireren, aanleren, autoriteit creëren of leads genereren? Het ondersteunt een hoger niveau van je communicatie- en marketingdoelstellingen.

2. Publiek gericht – Het is aan te raden je inhoud te richten op de lezer en niet jezelf te promoten. Leer je doelgroep kennen. Weet wat je publiek wil, nodig heeft en verlangt. “Kom in hoofden” en kom in contact met ze. Maak content die hen zakelijk en/of in het leven helpen.

3. Vindbaar – Als je doelgroep je niet kan vinden is het allemaal verloren tijd geweest!

4. Deelbaar – Maak het makkelijk voor mensen om te delen met hun vrienden op twitter, facebook, LinkedIn, Pinterest, e-mail enzovoort.

5. Eenvoudig – Iemand die de content leest, moet zonder raketwetenschap te hebben gestudeerd, begrijpen wat er staat.

6. Autoriteit – De auteur eet, drinkt, ademt en leeft kennis plus ervaring.

7. Betrokkenheid – Mensen worden uitgedaagd of raken geïnspireerd om te klikken, dubbelklikken, commentaar te geven en voelen dat ze deel uitmaken van de community.

8. Actie reactie – Het moet duidelijk zijn welke actie de lezer moet nemen om meer te leren, deel uit te maken van de community, contact op te nemen voor meer informatie, je in te huren, een voorstel aan te vragen enzovoort.

9. Echt – Een vette aanrader: Een gezonde balans van transparantie, authenticiteit en professionaliteit.

10. Geloofwaardig – Er mag geen twijfel over bestaan dat de lezer je kan vertrouwen en geloven. Veel factoren spelen hier een rol in. Denk bijvoorbeeld aan design & lay-out van de site, de bron van de inhoud, grammatica, kwaliteit van de informatie, autoriteit enzovoort.

11. Gevalideerd – Gebruik een bron als er feiten, gegevens en statistieken worden gebruikt. Op deze manier kan het worden gevalideerd als waarheid. Dit zal je ook helpen om autoriteit op te bouwen.

12. Relevant – Wees relevant voor je doelgroep. Waar staan je lezers zakelijk of in het leven?

13. Resonerend – Het zal een gevoel moeten oproepen, een gedeelde emotie moeten weergeven of een overtuiging moeten bevatten waar de lezer zich mee kan identificeren. Het is waardevol dat de lezer de inhoud, context en betekenis begrijpt.

14. Opvallend – De content grijpt de aandacht, is uniek genoeg om te lezen, te begrijpen, te overtuigen, te onthouden en aan het denken te zetten.

15. Geïntegreerd – Geen opzichzelfstaande informatie. De content zal je merk, kennis, ervaring en aangeboden diensten moeten ondersteunen om autoriteit op te bouwen en om geloofwaardig te zijn.

16. Educatief – Bied meerwaarde met kennis en onderwijs je lezer in het onderwerp waarvoor hij bij je community is aangesloten.

17. Passie – Het mag duidelijk zijn dat de schrijver gepassioneerd is over het onderwerp en dat hij niet alleen schrijft om bezoekersaantallen te genereren of andere verborgen agenda’s heeft.

18. Positief – Wie wil er nu een blog lezen dat vol staat met klaagliederen? Niet veel mensen. Content die een positieve intentie hebben zorgen ervoor dat de persoon die het leest zich beter voelt, meer leert, vaker reageert door opgedane inspiratie en je zelfs aanvult met onbetaalbare waardevolle informatie.

19. Vooruitstrevend – Blijf niet hangen in het verleden en oude technologieën maar schrijf minimaal over het heden en bij voorkeur vooruitstrevend. Neem mensen met je mee als je visionair bent ingesteld.

20. Inspireren – Door lezers te inspireren meer te leren en meer te doen, worden fans donateurs en donateurs ambassadeurs. Hierdoor worden je lezers één met je merk.

21. Verbinding – Bouw aan een mooie relatie waarin je veel leert van je klant. Verbind klanten onderling aan elkaar zodat klanten de kans krijgen andere klanten te leren kennen.

22. Verrijking – Help de lezer hun doelen te bereiken. Als jij je eerst concentreert om je lezers te helpen met het bereiken van hun doelen, zul jij veel meer aan je lezer kunnen vragen en in stilzwijgende ruil ook je doelen bereiken.

23. Doelgericht – Content heeft een doel, is niet stroperig of betekenisloze bladiebla bla bla bladiebla bla.

24. Merkloyaliteit – Content zou bij moeten dragen aan merkloyaliteit. Het is van belang dat content een goede representatie is van je merk en persoonlijkheid. Dus niet een glossy die zakelijke nalatigheid oppoetst of content die beschrijft wat je als merk wenst te zijn wanneer je volwassen bent.

25. Open – De auteur staat open voor andere ideeën en is bereid om een gezond debat aan te gaan. Echt luisteren naar verschillende meningen maken het verschil.

Blijf uit de buurt van:

En.. Wat vind jij? Ben je het eens met deze eigenschappen? Welke zou jij toevoegen of weglaten? Welke content inspireert jou? Wat zijn jouw favoriete blogs of auteurs die je op 42bis opvallen?

0 Shares:
7 comments
  1. Helemaal met je eens dat 'content' deze dagen een buzzwoord is, terwijl het niks nieuws is. Volgens mij ging de aandacht sinds de opkomst van internet en alle bijbehorende nieuwe media een tijd lang vooral uit naar de techniek. Iedereen wilde een portal, een bedrijfsaccount op Facebook, een app. Wat men daarmee wilde vertellen aan wie en waarom, daar werd niet altijd goed over nagedacht. Daarvoor komt nu gelukkig weer meer aandacht, onder het modewoord content weliswaar. Maar het is ook wel prettig dat de toegevoegde waarde van ons vak (ik ben zelf tekstschrijver) weer meer gezien wordt, toch?

    1. Het is inderdaad erg belangrijk een goede tekstschrijver in te huren vanwege de kwaliteit. Het is wel belangrijk dat de passie voor het onderwerp in de tekst voelbaar is. Wel belangrijk om affiniteit te hebben met het onderwerp volgens mij. Of klopt dat niet volgens jou?

      1. Lastig. Het is inderdaad wel makkelijker een goede tekst te schrijven als je ergens enthousiast over bent. Maar hoe meer ervaring je hebt als tekstschrijver, hoe makkelijker je die knop ook kunt aanzetten, en de juiste woorden kunt vinden. Toch denk ik dat enige affiniteit inderdaad een pré is. Die heb je al snel, door te kiezen voor klanten waar je iets mee hebt, of bij een bureau te werken met klanten waarbij je je thuis voelt. Daarnaast moet je als tekstschrijver nieuwsgierig en invoelend zijn, volgens mij. Dat betekent dat je oog hebt voor het bijzondere en opvallende, ook in op het eerste gezicht saaie en droge onderwerpen.

  2. Interessant artikel! Goede punten ook. Wat ik in de praktijk vaak merk is dat er, helaas, te weinig stil wordt gestaan bij bovenstaande punten, terwijl het juist heel goed zou zijn om gewoon eens een hele dag intern met elkaar rond de tafel te gaan zitten om bovenstaande punten te bespreken. En idd, content marketing is zeker niet nieuw, inhoud is immers altijd belangrijk geweest en zal dat, naar mijn idee, ook altijd blijven!

Comments are closed.

Dit artikel is 13.407 keer gelezen