Bloggen is dood! Of… nou… eigenlijk leeft het nog, maar het gaat niet goed. Of is het toch springlevend en gezonder dan ooit? Wat je mening ook is over de staat van de blogosphere, elke dag besluiten mensen en organisaties om hun visie op de wereld online te gooien in de vorm van een blog. Ben jij nog niet zover? Heb je hulp nodig bij het starten? Kijk dan eens naar deze 10 handige tips voor het starten van een blog. 

De meeste van deze tips komen uit mijn eigen ervaring. Ze zijn niet in steen geschreven, maar uit de praktijk gefilterd. Of je nu voor jezelf blogt of voor je organisatie, bloggen blijft een goede manier om een persoonlijke visie op jouw niche te laten zien.

1. Stel de Waarom vraag

BlogEen goed beginpunt van een blog – of eigenlijk van elke stap online – is de Waarom-vraag. Waarom zetten we onze mening online? Waarom gaan we met bloggen? Waarom? Deze vraag is belangrijk om vooraf vast te stellen of je met de juiste intentie begint.

Gratis tip: “Omdat we iets met een blog moeten”, is niet het juiste antwoord. “Omdat we een mooie organisatie zijn binnen een mooie niche en wij een duidelijke visie hebben op die niche”, is al een beter antwoord.

2. Kies een duidelijk onderwerp

De tweede stap gaat over keuzes maken. Waarover gaan we dan bloggen? Toen ik begon met bloggen, stuurde ik alles de wereld in over interne en externe communicatie, social media, copywriting, content, personal branding en alle online ontwikkelingen die ik interessant vond. Voor mij heel leuk, maar voor de lezer verwarrend. Ik heb mijn onderwerpen teruggebracht naar copywriting (en dus content) en social media. Dat maakt voor de bezoeker duidelijk wat ze kunnen verwachten. En ik hoef als blogger niet alles bij te houden. Focus!

3. Kies een platform

De ene is helemaal dol op WordPress, de ander kiest voor Blogger en een derde krijgt een stukje op de corporate site met de header Blog. Waar je ook voor kiest, denk even na over de gevolgen. Een blog op de corporate site is leuk, maar er hangt wel een PR-sfeertje omheen. Een blog op een ander platform is handig, maar hoe zorg je voor de terugkoppeling naar je business? Vergeet bij een extern platform niet dat als het platform down gaat, ook je blog down is. Overwegingen om rekening mee te houden.

4. Vind je stem

Je eerste blog zal geforceerd, benepen en raar in de oren klinken. Het kost nu eenmaal even tijd om je stem te vinden. Ik kan mijn eerste blog amper nog lezen. Een vervelende U, een wijsvinger pal in de lucht en weg was ik. Nu is mijn toon losser. Prikkelender. Ik schop wat meer.

Gratis tip: niemand leest brave blogposts. Kom met een mening over je niche. Kies duidelijk een kant. En sta achter die mening.

5. Zoek intern je Blije Nerds

Als je niet voor jezelf blogt, maar voor je organisatie, is het handig om vriendjes te worden met de Interne Blije Nerds. Want er komt een tijd dat je niets hebt om over te bloggen. En dan ben je afhankelijk van je Blije Nerds. Waarom deze mensen? Ze weten heel veel, van heel weinig. Ze zijn er enthousiast over. Zoek ze op bij de lunch. Laat ze leeglopen over hun werkgerelateerde passie en je kunt weer een tijdje vooruit. Je laat zien dat je snapt waar het om draait, want je hebt de expertise van de nerd ingeroepen.

6. Houd de ontwikkelingen in de markt in de gaten

Zit je verlegen om een onderwerp? Zorg dat je weet wat er speelt in de markt. Geen simpelere blog dan commentaar geven op wat er speelt. Lees de verslagen uit de industrie, volg de top blogs in je niche en zorg dat je beter bent dan die blogs. Blog niet alleen over de laatste ontwikkelingen intern, maar reageer op de buitenwereld. Kijk naar de krant, kijk naar het nieuws en zoek de invalshoek met jouw organisatie.

7. Leer wat HTML

Kies je voor een blog op een extern platform, dan kun je heel ver komen met de templates die je worden geleverd. Maar er komt altijd een moment dat je een button moet toevoegen op een manier die niet past in het template. Dan is het handig om iets te snappen van HTML. Google eens naar de gewenste extensie en jouw platform, vaak wordt duidelijk uitgelegd hoe je iets kunt toevoegen aan je blog.

8. Zorg voor deelbaarheid

De visie van jouw organisatie op jouw niche is leuk, maar het blijft roepen in de woestijn als niemand je blog kan vinden of van het bestaan weet. Plaats koppelingen naar bekende social media kanalen in je blog en laat je lezers voor je delen. Let in je koppen op termen die smakelijk zijn voor SEO. En deel zelf ook goede blogposts. Goed voorbeeld doet volgen.

9. Kijk naar de achterkant

Elke bezoeker aan je blog laat informatie achter. Zoekwoorden waarop ze binnen zijn gekomen, links die ze hebben gevolgd of zoektermen die ze hebben ingevuld. Kijk zo nu en dan naar deze informatie. Het zijn de vragen die leven bij je publiek. Geef antwoord op deze vragen in je volgende blogpost. Het laat zien dat je luistert naar je lezers. Kijk naar onderwerpen die goed scoren, hier is vraag naar. Kijk naar onderwerpen die slecht scoren en geef deze minder aandacht.

10. Begin

Er is maar één manier om te ontdekken of bloggen iets voor jou of je organisatie is. Gewoon beginnen. Blog je voor jezelf, dan ben je geheel vrij om het in te richten naar jouw wensen. Blog je voor je organisatie, dan moet je misschien wat richtlijnen en huisstijlregeltjes volgen. Geen probleem. Begin. Nu nog! Bloggen blijft alleen leven als mensen blijven bloggen.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.801 keer gelezen