Het lijkt een nieuwe drie-eenheid: de student, zijn mobiele telefoon en de sociale media. Loop je door een hogeschool of universiteit dan zie je overal studenten druk in de weer met hun mobiele telefoon. Kom je een computerpracticumlokaal binnen, dan wordt eerst Facebook opgestart en dan pas het programma waar het eigenlijk in de les om draait. Maar kunnen sociale media de studenten ook iets opleveren voor hun studie of toekomstig beroep?

Enkele feitjes

Hoe zit het nu eigenlijk met het gebruik van sociale media door studenten? Uit een onderzoek van studentennet (eind 2010) blijkt dat toen al 94% van de studenten gebruik maakte van sociale media. Echt zakelijk of studiegericht was dat gebruik echter niet, behalve dan door de minderheid van de Linkedin-gebruikers. Tegelijkertijd blijkt het sociale mediagebruik voor studiedoeleinden een beduidend lagere penetratiegraad te kennen. Uit een onderzoek van eBrary blijkt dat zes op de tien studenten sociale media niet voor studie- of onderzoeksdoeleinden gebruikt.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de kennis van studenten over sociale media beperkt is. Het enkele lesje dat ik er over geef, hangt dan ook van schijnbaar triviale wetenswaardigheden voor de wat meer doorgewinterde sociale mediagebruiker aan elkaar. De kennis van docenten over sociale media is nog beperkter. “Er staat alleen maar onzin op Facebook,” reageerde een collega onlangs nog toen ik hem, naar aanleiding van een discussie tussen studenten op Facebook over ons onderwijs, een vraag stelde. En als docenten sociale media niet serieus nemen voor onderwijsdoelen, zullen studenten dit ook niet snel doen.

Literatuur

Een mooi boek (ja, een boek!) dat aangeeft wat studenten met sociale media kunnen, is @destudentcoach.  De indeling is hierbij niet gebaseerd op de sociale media, maar op de verschillende fasen in het studieproces, waarmee de auteurs een aardige kapstok hebben gevonden om sociale media eens op een hele andere manier te presenteren dan gebruikelijk. In het boek gaan de auteurs zowel in het op de verschillende fasen van het studieproces als op het (hands on-) gebruik van sociale media, waarmee het boek meer is dan enkel een handleiding in social mediagebruik. Terwijl dit boek door elke student gelezen zou moeten worden, zou het BoekTweePuntNul verplicht moeten zijn voor elke docent, al was het maar om inspiratie op te doen en om te zien dat sociale media meer is dan de grote vijf (Facebook, Twitter, Linkedin, Hyves en Google+).

De praktijk

Voor studenten die sociale media willen gebruiken, zijn er heel veel mogelijkheden. Ik noem er enkele:

  • Ik ben opdrachtgever van een projectgroep waar we via Google Groups de informatie uitwisselen en delen. Google biedt naast de groups ook veel andere manieren om samen te werken in onderwijsprojecten en om te leren (denk voor dat laatste eens aan de zoekmachine scholar.google.com).
  • Nieuws over het werkveld van de opleiding die ik coördineer vergaar ik vooral door heel gericht bepaalde twitteraccounts te volgen. Die accounts raad ik mijn studenten ook aan, zodat ze op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen.
  • Via een groep in Facebook kun je, zij het in beperkte mate, een Google-effect nabootsen. Het grote voordeel daarvan is dat Facebook nu eenmaal het meest gebruikte sociale netwerk is en je elkaar daardoor makkelijk bereikt.
  • Sociale bookmarksites (ik ben een Diigo-fan, maar andere sites mogen natuurlijk ook) zijn onmisbaar als je samen werkt aan een project waarin je veel informatie via websites verzamelt.
  • Linkedin is noodzakelijk voor het zoeken van stages, afstudeeropdrachten en de eerste baan. Zonder een goed profiel op Linkedin ben je ook als student tegenwoordig nergens.
  • Een site als Quora biedt een schat aan informatie en moet wat mij betreft altijd geraadpleegd worden. Daar zijn immers ook echte deskundigen aanwezig die serieus vragen beantwoorden.
  • Twitter is de ideale manier om snel mensen te vinden die ergens iets van af weten. Door een #dtv-tje te stellen en even de tweets van de mensen die reageren te screenen, krijg je al heel snel een idee of je iemand serieus moet nemen of niet.
  • Is er iets niet goed en wil je klagen als student? Gebruik Twitter met de # van je onderwijsinstelling en je wordt snel ‘geholpen’. En zo niet, dan weet je in elk geval dat je op een instelling zit waar webcare nog een onbekend begrip is.
  • Wees niet bang om docenten als vriend te hebben op Facebook of als volger op Twitter. Want als je iets plaatst dat met je studie te maken heeft, dan kun je er zeker van zijn dat een twitterende of facebookende docent zeker geneigd is om serieus op je te reageren als je iets post.

De vraag wat studenten met sociale media kunnen is eigenlijk een verkeerde vraag. Het gaat er om wat docenten en studenten samen willen. Want juist in dat samen doen ligt de kracht van sociale media.

0 Shares:
5 comments
  1. Leuk en interessant stuk Jeroen Dit is een onderwerp dat ook bij Avans onder veel docenten speelt.  Veel docenten lijken hier mogelijkheden te zien, maar weten nog niet precies hoe ze social media kunnen inzetten. 

    Zelf gebruik ik ook social media in de Minor Online Marketing, zie daarvoor&nbsp ;http://www.pietvandenboer.nl/social-media-in-het-onderwijs/

    Zoals je kunt zien faciliteert bijvoorbeeld Ning het delen tussen studenten en het leren van elkaar. Tijdens de les doe ik er niets mee, lekker 1.0 :-)

  2. Beste Pieter, interessant wat jullie er mee doen. Ning is inderdaad goed bruikbaar in mijn optiek. Het vinden van de juiste mogelijkheden is inderdaad nog een zoektocht, waarbij welk als docenten elkaar misschien wat meer kunnen helpen en ondersteunen.

  3. Leuk verhaal. In de Minor Marcom proberen Social media ook veel in te zetten wat heel aardig lukt. Erg herkenbaar wat je schrijft!

  4. Avans Hogeschool gaat toch werken met Google+ educatie programma? Dit is via surfnet geregeld (overigens dé grote internetmotor, zeker als het op educatie in het hogere onderwijs aankomt). Overigens gaat dat nu ook met 10 grote universiteiten hier gebeuren. Dus ik neem aan dat de docenten hierin wel goed begeleid gaan worden in de komende tijd. ;-) Overigens was dat wel het nieuws afgelopen weken op social media en onderwijsgebied en vraag me wel af waarom jij, Jurroen, daar geen melding hier van maakt. Er stonden trouwens wel dingen in die ik nog niet wist, dus verder een goed stuk!

    1. Beste Ellen,

      De reden dat ik er geen melding van maak, is dat ik geen idee heb wat je bedoelt met het Google+ educatie programma. Dat nieuws heb ik waarschijnlijk gemist.

      Kun je me aangeven wat dit programma precies inhoudt? Ik ben benieuwd wat Avans hiermee van plan is en wat de afwegingen zijn voor Google+ t.o.v. concurrenten.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.711 keer gelezen