De SIDN heeft naar aanleiding van de nieuwe trends op het gebied van internetgebruik een onderzoek gedaan naar het effect van deze trends op domeinnamen. Er wordt meer gebruik gemaakt van apps en ook spelen social media een belangrijke rol, met positief effect op de registratie van domeinnamen, er wordt een toename verwacht.

Wat we al wisten is dat er steeds meer mobiel gebruik gemaakt wordt van internet ten opzichte van de desktop. Daarbij wordt er veelvuldige gebruik gemaakt van social media. Het grootste gedeelte van het online gebruik wordt besteed op de sociale kanalen. Apps zijn ook populair en worden veel gebruikt in plaats van de website. Toch heeft dit geen negatief effect op het aantal domeinen dat wordt geregistreerd.

Even op een rijtje:

  • Explosieve groei mobiel internet
  • Apps in plaats van websites
  • Social media domineren online tijdsbesteding.

 

We vinden websites nog steeds op de traditionele manier

Of we nu een desktop, smartphone of iPad gebruiken, we vinden websites nog steeds via zoekmachines, bookmarks of simpelweg door de url in te tikken. Dat laatste is vooral van invloed op de registratie van domeinnamen. Een lange domeinnaam is minder prettig op een klein scherm, dus zijn korte domeinen gewild.

In het rapport staat wel dat er verandering wordt verwacht als het gaat om de benadering van sites. De koppelingen in apps en op social media zorgen voor een steeds gevarieerdere manier waarop we op websites terecht komen.

Aantal domeinnamen verdubbeld

Gemiddeld hebben organisaties 27 domeinnamen. De schatting van SIDN is dat dit in drie jaar zal stijgen naar 32. Hoe groter de organisatie hoe meer domeinnamen er worden geregistreerd. Voor een deel worden deze gebruikt voor marketingacties en voor een deel om ‘defensieve overwegingen’. Kortweg de concurrent in de weg zitten door interessante url’s te claimen zonder ze te gebruiken.

Het online budget blijft stijgen

Het is binnen alle organisaties merkbaar, het budget voor online activiteiten groeit. Er wordt steeds meer geld vrijgemaakt voor dit medium, bedrijven verwachten meer te gaan investeren in internet. Dit komt vooral door de aparte actie- en campagnewebsites. Binnen het budget worden mobiel en social media steeds belangrijker. En terecht!

Meer interesse? Lees het volledige onderzoeksrapport van de SIDN, Trends in internetgebruik.

 

 

0 Shares:
Dit artikel is 2.210 keer gelezen