Hoe creëer je een succesvol merk of product en daarmee succes voor je bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat je gezien wordt door klanten en potentiële klanten. En hoe bind je deze klanten aan je bedrijf? Over het algemeen laten bedrijven weinig lef en creativiteit zien bij het bedenken van campagnes. Slechts weinig merken of bedrijven springen er echt uit. “Ja, maar die hebben vast veel meer budget dan wij”, hoor ik je zeggen. Nou, dat hoeft helemaal niet. Met gedurfde en goed doordachte acties kom je vaak verder dan met een bak geld.

Schrijf je in en win een Apple iPad

Je kunt net als ontelbare andere bedrijven een iPad weggeven via een actie op Twitter of Facebook. De vraag is alleen wat en wie je ermee bereikt en wat dit zegt over jouw bedrijf of product. Ik kan niet ontkennen dat ik me ook schuldig heb gemaakt aan een iPad actie om affiliates van Dierenpark Emmen te stimuleren meer sales te genereren. Op de achterkant van deze iPad was dan wel de volgende tekst gegraveerd: Gefeliciteerd! Groeten uit Dierenpark Emmen en een poot van Zulu. Nog steeds niet de beste actie, maar wel persoonlijk gemaakt.

Guerrillamarketing is de nieuwe marketing

Hoe moet het dan wel? Onlangs volgde ik een masterclass guerrillamarketing van Cor Hospes. Sceptisch als altijd ging ik de masterclass in, want guerrillamarketing… Toch liep ik een paar uur later, overtuigd van de kracht van guerrillamarketing, de deur weer uit. Er bestaan nogal wat vooroordelen over deze vorm van marketing. Het zou alleen om stunten gaan en zou een laatste redmiddel voor bedrijven zijn. In de praktijk is guerrillamarketing de nieuwe en eerlijke vorm van marketing, die mede door de komst van social media een enorme boost heeft gekregen. Eerlijkheid duurt het langst, weg dus met zoetsappige commercials. Mensen weten inmiddels ook wel hoe marketing werkt. Om even kort door de bocht het verschil aan te geven: guerrillamarketing is strategisch ingebouwd, een stunt is dat niet. Blijf bij alles wat je doet dicht bij je bedrijf en je waarden.

De tijd van zenden is voorbij

Laat zien wie je echt bent en waar je voor staat, dat is marketing anno nu. Ga het gesprek aan. De tijd van zenden is voorbij. Die zendmast is niet voor niets omgevallen, dat is een teken ;-) Voor alles wat je doet, geldt dat je dicht bij je bedrijf en je waarden moet blijven. Wie ben je? Heet jouw bedrijf Apple of ben je een reseller? Alleen dan kun je iPads weggeven. Wees relevant!

“Guerrillamarketing is een onconventionele, verrassende reclameactie die sympathiek en relevant is.” [Cor Hospes]

Onderstaande afbeelding laat zien hoe simpel verrassende reclame kan zijn. innocent guerrilla marketing Sympathiek is het zeker, verrassend ook en je krijgt er gegarandeerd een glimlach van op je gezicht. Daarnaast past het perfect bij het merk Innocent. Guerrillamarketing kan echter ook best risicovol zijn. Bezint dus eer gij begint met guerrillamarketing; het kan wel eens anders uitpakken dan je bedoelt of hoopt. Gelukkig pakte onderstaande actie wel goed uit, al stond menig toeschouwer met trillende lippen te kijken.

Op het randje…

Guerrillamarketing speelt zich ook wel eens op het randje af van wat sympathiek of toelaatbaar wordt gevonden. De afbeelding laat een duidelijk voorbeeld zien van een campagne die zich op het randje bevindt. FitnessFirst Terror Marketing Hij lijkt goed bedacht, echter mensen publiekelijk confronteren met hun gewicht is niet sympathiek. We noemen het ook wel ‘Terror Marketing’. Deze reclame heeft wereldwijd veel vragen opgeroepen, maar won desondanks in Nederlands een prijs. Veel merken spelen liever op safe en doen vaak wat andere bedrijven doen. Je ziet dat campagnes vaak te geregisseerd zijn, de doelgroep uit het oog verliezen, niet sympathiek zijn, dat de boodschap niet duidelijk is en de STE ontbreekt. De wat? STE is eigenlijk je USP, maar dan vertaald naar guerrillamarketing. De STE van Nike bijvoorbeeld is “Just do it”, die van Achmea is “Ontzorgt”. De STE is de kern van je merk. Veel bedrijven vergeten dit, waardoor campagnes een slap aftreksel zijn van een reclame die wel succesvol is of was. Denk vanuit je zelf en niet vanuit die ene commercial of campagne die je zo leuk vindt, want dat werkt niet voor jou.

Haak in en sluit barterdeals

Wat wel werkt, is inhaken op de actualiteit. Speel in op feestdagen, het EK, een nieuwe trend of actuele gebeurtenis. Heb je weinig te besteden, denk dan eens aan barteldeals. Samen kom je verder en sta je vaak sterker. Al eens stilgestaan bij wat je allemaal met kassabonnen kunt? Misschien kun je inspiratie opdoen met onderstaand filmpje:

Het lijkt een dure actie, maar in werkelijkheid is het een vrij simpele techniek. Het gemeenschappelijk doel is dat mensen Hellmann’s voor meer bereidingen gaan gebruiken en dus ook meer gaan kopen. Je kunt ook grappige dingen doen met tassen en de onderkant van een pak zoals de afbeelding laat zien. We kennen allemaal de geweldige voorbeelden van bus- en liftbestickering. Dit zijn allemaal voorbeelden van guerrillamarketing, een onconventionele vorm van verrassende reclameuitingen die bovenal sympathiek is. Maar , gij zult geen auto’s bestickeren. Blijf van persoonlijke eigendommen af en laat mensen in hun waarde!

0 Shares:
Dit artikel is 4.110 keer gelezen