Zie je jezelf al liggen op het strand van een van de Japanse Osagawara-eilanden? Inclusief blauw, helder water, een mooi, wit strand en een stralende zon? Of wil je liever een bezoekje brengen aan het mysterieuze en raadselachtige Stonehenge? Voor mensen die het geld niet hebben om deze plekken daadwerkelijk te bezoeken, maar toch de toerist uit willen hangen, is er een oplossing: Google World Wonders Project.

World Wonders Project

Via de computer kun je in één klik een bezoekje brengen aan verschillende werelderfgoederen, die Google tot in detail in kaart heeft gebracht. Van de oude tempels in Kyoto tot het historische centrum van het Spaanse Córdoba. Van Pompeii tot het Kakadu National Park in Australië. En van de Beemsterpolder tot de Kinderdijk. Ook Nederland mag met zijn polders niet ontbreken in de lijst.  In totaal kun je 132 werelderfgoederen bezichtigen. Dit valt eigenlijk nog mee als je je bedenkt dat er in totaal zo’n 100o van deze toeristische trekpleisters bestaan.

Waarom?

Toegegeven, het ziet er allemaal erg gelikt uit. De vraag rijst alleen waarom Google dit digitaliseert. Op de website zeggen ze er zelf het volgende over: “Google’s missie is om informatie van de wereld te organiseren en voor iedereen toegankelijk te maken. Met het World Wonders Project willen we culturele erfgoederen toegankelijk maken voor hedendaagse wereldburgers en voor de generaties daarna. We geloven dat dit project met name voor studenten, scholieren en docenten interessant is om kennis op een innovatieve en interactieve manier over te brengen.” Dit klinkt allemaal erg nobel van Google. Of hebben ze gewoon wat geld over?

Alles digitaal

Google lijkt alles te willen digitaliseren. In 2011 werden nog kunstwerken van over de hele wereld toegankelijk gemaakt via het web. Vaak genoeg ben ik door bewakers berispt voor het maken van foto’s in musea. Google lijkt hierin echter onschendbaar te zijn. Nu is het dus de beurt aan werelderfgoederen. Ik vraag me af wat de volgende stap is …

0 Shares:
Dit artikel is 2.241 keer gelezen