Op de Mei editie van Social Media Club Amsterdam stond de muzikant 2.0 in de spotlight en het onderwerp van gesprek was de online digitale mogelijkheden die muzikanten 2.0 in deze tijd hebben om zich te profileren als een online brand.

De eerste spreker was, journalist, Theo Ploeg die de term: “De Netwerkmuzikant” introduceerde. Een passende term voor de huidige muzikant.

Ook was de succesvolle Nederlandse saxofonist, Tom Beek van de partij en hij besprak zijn persoonlijke ervaringen als muzikant 2.0 en de verschillende manieren waarop hij de online muziek verdienmodellen benut.

 

Wie is de Netwerkmuzikant?

De netwerkmuzikant is  een muzikant 2.0 die zijn publiek goed kent, die open staat voor samenwerking met zijn publiek en zich ervan bewust is dat hij/zij zelf een brand is geworden in de online generatie en zich dientengevolge ernaar gedraagt.  En zodoende een connectie opbouwt met zijn fans en ze in de verschillende fases van zijn creatieve proces erbij betrekt. De netwerkmuzikant is zich bewust van het business model: waardecreatie.  En creëert zodoende bewust waarde voor een niche groep. Waarmee hij via zijn muziek een persoonlijke connectie opbouwt door zijn persoonlijke brand een online identiteit te geven. De Netwerkmuzikant is geen pop-product en gedraagt zich er ook niet naar.  Miljoenen bereiken zit niet in zijn marketing doelstelling, maar hij positioneert zich als een niche-product door te bedenken wat hij wil doen, wie hij wil bereiken en welke geschikte media hij hiervoor wil inzetten.

Verder vind ik persoonlijk dat een netwerkmuzikant ofwel de muzikant 2.0 voor nieuwe digitale producten en ervaringen hoort te zorgen. Innovatie een persoonlijke moed is wat de brand van de muzikant2.0 onderscheidt.

In een van mijn voorgaande posts op 42bis.nl: muziekpromotie in de online generatie draait om geweldig te zijn!  Heb ik reeds genoemd dat managers en muzikanten zich ervan bewust horen te zijn dat fan-participatie de toekomst is. De digitale mogelijkheden zullen 2012 beïnvloeden het is een trend die een “social listnening, open innovation and connected consumption” te weeg brengt, zoals, de CEO van Agile MusicMark Mulligan voorspelt.

Het goede nieuws

Volgens Theo Ploeg is er door de schaarste een behoefte gecreëerd voor muziekconsumptie via vinyl en (streaming) op kwaliteit. Verder werd er door Tom Beek besproken hoe je als een brand-persoonlijkheid je niche-volgers kan inzetten, door communicatie middelen als een nieuwsbrief, E-books, lesmateriaal, samenwerken met deejays en crowdfunding toe te passen. Zo heeft de muzikant alle creatieve vrijheid en kan hij er ook betamelijk aan verdienen.

Tom Beek is een onafhankelijke muzikant en heeft zijn eigen onderneming (wat overigens zeer gemakkelijk te regelen is door je simpel aan te sluiten bij de kamer van koophandel). Hierdoor is hij niet meer afhankelijk van een platenmaatschappij.

Vrijheid voor de Netwerkmuzikant weerspiegelt voor mij de keuze die muzikanten nu kunnen maken om zonder de steun van een almachtige platenmaatschappij hun muziek aan hun fans te brengen. Muzikanten hebben nu de mogelijk om via verschillende onafhankelijke bureaus hun muziek te promoten. Zoals Tom Beek aangaf gebruikt hij een New Yorks bureau, The Orchard, die voor hem al zijn digitale muziekdistributie uit handen neemt.

Verder acht ik transparantie en relevantie die een brand-persoonlijkheid creëert voor zijn of haar fans één van de sterkste engagement middelen tussen een muzikant en de fans. Hierbij biedt de online generatie de brand-persoonlijkheid vele mogelijkheden om kleur te bekennen en de fan door relevant, cultuur georiënteerd en dynamisch content te intrigeren. Het is van belang om de brand-persoonlijkheid verhaal in de online communicatiestrategie via verschillende kanalen en platforms te delen om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.

 Verdienmodel

Een uitspraak van Theo Ploeg laat het best zien in wat voor markt de platenmaatschappij momenteel opereert. Volgens Theo Ploeg kan de platenmaatschappij 2 dingen doen: decentraliseren of hard doorzetten en lobbyen totdat ze de overheid achter zich krijgt.’ Want nu heeft de muzikant door alle digitale mogelijkheden zelf muziek te produceren, distribueren en hun muziek online communiceren in de hand.

Muzikanten hebben de keus om op verschillende manieren onafhankelijk van de platenmaatschappij hun creatieve werk te verkopen en promotie te maken voor hun merchandise. Bijvoorbeeld door muziekplatforms, zoals Soundcloud, MOG, BandCampSpotify en of alle tegelijk in te zetten. Wat opviel in de zaal is dat een groot aantal van de bezoekers de website BandCamp niet kenden. In feite is dit geen probleem want hier komen de muziekbloggers en muziekjournalisten in het spel en curators zoals Theo Ploeg die de fans nieuwe muziek laten ontdekken en ondersteuning kunnen genereren voor heel veel indie-muzikanten die vrij onbekend zijn bij het grote publiek.

Nicheplatenmaatschappijen sluiten naadloos aan bij de vrijheden die de muzikant 2.o zich wenst in een platenmaatschappij als ondersteunende partner. BEEP BEEP back up the truck is een van deze nicheplatenmaatschappijen die ontevreden was met de Nederlandse muziekindustrie en daarom zelf een indie-maatschappij opgestart is om online muziek te distribueren en de macht van social media te benutten.

 

De muzikant 2.0 heeft nu meer dan ooit tevoren de kans om zelf het verschil te maken door geweldige muziek te maken, door engagement op te zoeken met de niche markten en fans op te nemen in hun muziekverhaal.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.280 keer gelezen