Er heeft zich weer een interessante speler op het gebied van social bookmarking en content curation gemeld. Het concept is natuurlijk niet nieuw, maar de markt is groot genoeg voor Clipboard, een mogelijk serieuze concurrent van Delicious, Evernote en Pinterest. Happy Clipping!

Interface

Clipboard heeft een duidelijk herkenbaar eigen gezicht in zakelijk grijs, chocoladebruin en natuurlijk het lichtblauwe papercliplogo in de vorm van een hart. Met een bookmarklet, die je simpelweg naar je bookmarkbar in je favoriete browser sleept, kun je snel aan de slag. Zodra je tegen een gedeelte van een webpagina aansurft dat je graag wilt bewaren, klik je op de bookmarklet en verschijnt vervolgens in de linkerbovenhoek van je scherm het Clipboardlogo. Delen van de pagina worden blauw, zodra je ze met je muisaanwijzer aanwijst. Stuur je je muisaanwijzer dichter naar het logo, dan licht het hele scherm blauw op. Eén keer klikken op het blauwe vlak van jouw voorkeur is genoeg om dat gedeelte van de pagina te clippen. Maar daar houdt het niet op. Klik je op het logo, dan vouwt het donkerbruine icoontje met het blauwe logo zich uit tot een ware toolbar met een keur aan extra opties. Zo kun je de selectiekleur van je clips veranderen, aangeven of er standaard gedeeld moet worden (of juist niet), aangeven dat je de clip eerst wilt bekijken vóór je ‘m op je Clipboard bewaart en aangeven dat je een rechthoekige selectie of alleen tekst wilt clippen. De toolbar bevat ook een helpsectie, een link naar de Clipboardhomepage. Natuurlijk kun je de clipper ook helemaal uitschakelen. De toolbar schuift in en uit met een muisklik, zodat je zelf kunt bepalen wat je precies in de rechterbovenhoek van je scherm wilt zien. Het logo blijft – ook na het opslaan van je eerste clip – in je scherm staan tot je een andere webpagina kiest of de clipper wegklikt. Je kunt dus meerdere gedeelten van dezelfde pagina clippen.

Home

Clipboard Home is je thuisbasis, waar al je clips worden opgeslagen. Clipboard heeft gekozen voor een overzichtelijke lay-out met een minimale toolbar bovenaan de pagina en veel ruimte voor je clips. Hoe die worden weergegeven, kun je zelf bepalen. Er zijn verschillende pagina-indelingen mogelijk en je kunt kiezen uit een overzicht van je clips of van je boards. De Public optie geeft een overzicht van alle openbare clips (óf, vergelijkbaar met Pinterest, alleen die van de mensen die jij volgt). Met een duidelijke rode signalering wordt in één oogopslag duidelijk welke clips of boards door anderen zijn gewaardeerd of gedeeld. Vergelijkbaar met Pinterests repin-optie, biedt Clipboard de mogelijkheid interessante clips van anderen te kopiëren en opnieuw te delen (reclip). In de kolom aan de linkerkant van het scherm vind je een lijst met je tags en met de sites waar je clips vandaan komen. Handig om je clips terug te vinden. Klik je op People, dan verandert je pagina in een overzicht van Clipboardgebruikers om te volgen en in de kolom links krijg je een lijst te zien van je sociale netwerken en de gebruikers die je van daaruit kunt uitnodigen. Clipboard suggereert te volgen gebruikers in een overzicht dat een beetje doet denken aan Google+ kringen. Onderaan in de linkerkolom wordt een lijst van favoriete clips weergegeven, te filteren op categorie, tags of site. Clips die je hebt gedeeld met specifieke gebruikers (door gebruik te maken van mentions) kun je terugvinden wanneer je op Shared klikt. De linkerkolom kun je naar wens in of uit beeld schuiven.

Hulp

Natuurlijk beschikt elke zichzelf respecterende webdienst over uitgebreide hulpbronnen en Clipboard is geen uitzondering. Zo word je op de startpagina al warm onthaald op een leuke video (gemaakt door Grumo Media), die meteen duidelijk maakt wat Clipboard precies is. Je kunt een slideshow bekijken, die voorbeelden geeft van wat je met Clipboard kunt doen: je reis plannen, recepten verzamelen, onderzoeksgegevens organiseren, producten vergelijken of een inspirerend moodboard maken. Vervolgens kun je een account aanmaken (als je nog niet was overgestapt van de eerder afgesloten Clipmarks of Amplify) óf inloggen met je Facebookaccount. Je kunt meteen aan de slag. Zodra je je account hebt aangemaakt (en je profiel hebt aangevuld) staat er al een board getagd #help voor je klaar met behulpzame instructies, verpakt in overzichtelijke clips. Handig, zulke spiekbriefjes. Natuurlijk beschikt Clipboard ook over uitgebreide hulppagina’s en een blog.

Het grote verschil

Waarin verschilt Clipboard nu van het razend populaire Pinterest? Dat is eigenlijk meteen duidelijk: Pinterest “knipt” alleen visuele elementen van websites, terwijl het met Clipboard mogelijk is (gedeelten van) tekst te selecteren en te bewaren op je boards. Net als met Evernote kun je met Clipboard ook een hele webpagina bewaren, erg handig voor het doen van research of het verzamelen van recepten of inspirerende artikelen. Clipboard krijgt lovende kritieken van de grote Techblogs zoals The Next Web, Mashable en TechCrunch, en dat is niet voor niets. Terecht geeft Mashable aan dat Clipboard de oorspronkelijke functionaliteiten van webclippings behoudt, en dat is wel een groot pluspunt. The Next Web gaat nog verder door te zeggen dat Clipboard voorgoed afrekent met copy-paste en TechCrunch noemt het zelfs verslavend. Misschien is het mooiste aan Clipboard wel de vrijheid die je als gebruiker krijgt om heel precies en specifiek alleen datgene te selecteren wat je wilt bewaren of delen. Dat kan de ene keer een hele pagina zijn, de andere keer alleen een zin, alinea of afbeelding. Clipboard laat je daarin volledig vrij en voorziet je van de juiste tools om dit mogelijk te maken, in tegenstelling tot Pinterest. De bookmarklet van Pinterest “scant” een website en bepaalt voor jou welke afbeeldingen of video’s kunnen worden gepind. De beperking van Pinterest is trouwens dat niet álle afbeeldingen kunnen worden gekopieerd. Pinterest negeert afbeeldingen in banners, Flash-elementen en van Facebook kan al helemaal niets worden gepind. Maar met Clipboard kan dat wél. Al kun je je afvragen of dat wenselijk is… immers, hoe zit het met je privacy als iedereen met behulp van Clipboard maar lukraak van alles van jouw Facebook – of jouw website – kan kopiëren? 

Privacy

Gelukkig gelooft Clipboard in bronvermelding. In de linkerkolom op je Clipboard Home zie je een lijst van alle URL’s waarvan je clips afkomstig zijn. Natuurlijk biedt Clipboard ook een functie om clips, die je niet in de haak vindt, te melden. Clipboard houdt zich aan een uitgebreide maar duidelijke privacy policy en biedt de mogelijkheid copyright overtredingen te melden. Persoonlijk vind ik de zorg om privacy de laatste tijd een beetje hysterische vormen aannemen. De tijden veranderen en de manier van informatie uitwisselen ook. Ik geloof dat het slechts een kwestie van wennen is – en van netiquette natuurlijk. Mashable zegt het heel treffend in het artikel 5 Tips for Great Content Curation: Share. Don’t steal. Ofwel: delen is geen stelen. Maar dat heeft mijns inziens meer te maken met de normen en waarden dan met privacy. Gelukkig bieden de meeste webdiensten, zo ook Clipboard, keuzes in wat je al of niet wereldkundig wilt maken.

Clipping here, there, everywhere

Social bookmarking is natuurlijk alleen maar leuk als je je vondsten deelt. Clipboard voorziet in een aantal tools, om je dat nóg gemakkelijker te maken. Er zijn Chrome en Firefox extensions beschikbaar en Clipboard biedt ook de mogelijkheid je eigen artikelen rechtstreeks vanaf je website te delen met de embedded Clipper, die relatief eenvoudig werkt. Clipboard leidt je stapsgewijs naar een stukje code, die je op je site kunt toepassen.

Uniek?

Helemaal nieuw is Clipboard niet, uniek ook niet. Clipboard is een logisch vervolg op de afgesloten web clippingdiensten Clipmarks en Amplify. Clipmarks, dat ik ook graag gebruikte, was één van de eerste diensten die de mogelijkheid bood stukjes en beetjes van het internet te “knippen” en te bewaren. Amplify, van (een aantal van) dezelfde makers, borduurde voort op dit concept, met een meer sociale insteek. Beide diensten zijn volledig gemigreerd naar Clipboard. Er zijn veel vergelijkbare tools op het internet, allemaal met hun eigen onderscheidende kenmerken. Natuurlijk kennen we de grondlegger van social bookmarking Delicious, dat door de groeiende concurrentie vorig jaar flink aan de bak moest om een competitieve gebruikerservaring te bieden. Dan zijn er nog de bekende diensten Digg en StumbleUpon, die je op een snelle en gemakkelijke manier webartikelen, foto’s en video’s laten delen met een (nog) groter publiek. Met diensten als Instapaper en  Pocket (voorheen ReadItLater) kun je vanaf je smartphone of tablet webartikelen bewaren om later te lezen en te delen met je Twitter- of Facebookvolgers. Een grote component van het portable notitieboek Evernote is natuurlijk ook het vergaren en bewaren van informatie van het web. Evernote mag zich verheugen in een grote groep enthousiaste gebruikers en heeft als groot voordeel dat het notities van veel verschillende bronnen verzamelt en ordent. Ook Microsoft heeft zich op die behoefte gestort met OneNote, maar dat kent (nog) geen online versie. Bovendien moet vaak het nodige versleuteld worden aan de informatie die je van het web verzamelt en in OneNote opslaat om het overzichtelijk en prettig leesbaar te houden. De visuele interface is zeker mooi te noemen, maar de uitspraak “Net een archiefkast, maar dan beter” doet mij als informatieprofessional een beetje gniffelen. Het is niet de eerste keer dat Microsoft pretendeert hét antwoord te hebben op het vraagstuk van digitale archivering, maar schiet altijd nèt even te kort om werkelijk aan die vraag te kunnen voldoen. Pinterest richt zich uitsluitend op visuele elementen, die je overigens ook vanaf je eigen PC kunt uploaden. Dat maakt Pinterest juist zo geschikt voor bedrijven: je kunt een prachtige showcase maken van je producten of diensten.

Content curation

Blijkbaar voorzien dergelijke diensten in een grote behoefte. In eerste instantie vond ik dat een beetje verbazend, omdat veel mensen me nog steeds glazig aankijken zodra ik zeg dat informatiemanagement mijn vak is. Toegegeven, het is ook een vrij vage benaming voor iets waar iedereen eigenlijk behoefte aan heeft. Voor werk of privé, iedereen verzamelt graag informatie. De hang naar informatie is ingebakken in de menselijke natuur. En slim bewaard scheelt veel zoeken. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in web clipping en er lijkt zich een ware webcultuur omheen te vormen. Heel vreemd is dat niet, als je bedenkt dat web clipping een belangrijk instrument is voor content curation.

Verzamelen en delen

Als informatieprofessional houd ik me al jaren bezig met de vraag hoe je internetinformatie het meest efficiënt bewaart, maar vooral met de veel belangrijkere vraag hoe je al die informatie, die je hebt verzameld, weer snel terugvindt. De schat aan informatie van het internet klakkeloos verplaatsen naar het zoveelste systeem en er vervolgens niet meer naar omkijken is natuurlijk niet de manier. Je zult je informatie moeten structureren, zodat je je niet steeds een bult zoekt naar dat éne stukje informatie, dat je nou net even snel nodig had voor een artikel. Clipboard komt aardig in de buurt van wat wij informatiegeeks graag zouden zien, al is het zeker geen volwaardig informatiemanagementsysteem. Clipboard profileert zich ook niet op die manier, maar legt de nadruk op het delen van informatie. En dat past natuurlijk uitstekend in deze tijd: Select. Collect. Reflect.

Keuzes, keuzes…

Is Clipboard nu serieuze concurrentie voor Pinterest? Waarschijnlijk niet. Daarvoor verschillen ze te veel van elkaar in opzet en werking. Natuurlijk, het sociale aspect hebben ze gemeen. En de filosofieën van beide diensten komen enigszins overeen. Waar Pinterest het vooral van visueel ingestelde gebruikers moet hebben, lijkt Clipboard zijn pijlen op de “serieuze” content curator te richten. Het ongelimiteerde clippen doet voor mij de balans wel meer doorslaan richting Clipboard. Maar dat betekent zeker niet dat ik afscheid neem van Pinterest. Daarmee zou ik te veel mooie, grappige en inspirerende pins missen. Zowel Pinterest als Clipboard hebben hun eigen waarde. Dus waarom zou ik kiezen? Gelukkig zijn beide diensten naast elkaar te gebruiken. Dat is pas vrijheid! Happy pinning/clipping!

1.759 keer gelezen
Bloggen voor 42Bis? | Eindredactie doen? | Redactieteamlid worden?

Over de auteur

Pragmatische informatie- en contentspecialist met een sterk gevoel voor taal en tekst, inzicht in informatie en een passie voor social media, (foto)bloggen, storytelling, @Geurwerk en everything online. Eigenaar SocialWords - sociaal sterk in taal en tekst. Blogger en eindredacteur Content Collective. Werkt bij Politie Eenheid Den Haag.

Bezoek ook de website van Andrea: http://www.socialwords.nl

één antwoord