Draait het bij social media om de functionaliteiten van het netwerk of om de vrienden die op het netwerk zitten? Ik denk het laatste. Waar je vrienden zitten, daar zit jij. Zitten je vrienden op Facebook, dan zit jij op Facebook. Zitten je vrienden op Hyves, dan zit jij op Hyves. Dat het Facebookgebruik in Nederland verder is toegenomen, komt omdat de vrienden massaal naar Facebook zijn overgegaan. Zet een trend eenmaal in, dan is het lastig het tij te keren.

7,3 miljoen Nederlanders

Liefst 7,3 miljoen Nederlanders hebben een account op het wereldwijde sociale netwerk. Van die 7,3 miljoen neemt 4,3 miljoen dagelijks een kijkje op Facebook. De winst van Facebook gaat ten koste van Hyves. Daar neemt het gebruik flink af. Dat meldt het onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Het bureau heeft het gebruik van Sociale Media in Nederland onderzocht.

Lijken

Sociale netwerken die sterk op elkaar lijken qua functionaliteiten, zoals Facebook en Hyves, ondervinden flinke concurrentie van elkaar. Bezoekers zijn trouw aan hun vrienden en niet aan het netwerk. Facebook en Hyves zijn daarmee aan elkaar gewaagd. Netwerken met andere functionaliteiten lopen elkaar niet in de weg. Zo groeien LinkedIn, YouTube en Twitter nog altijd in Nederland. Minder snel dan Facebook, maar van een dalende trend zoals bij Hyves is zeker geen sprake. Twitter en YouTube draaien rond een functionaliteit (microbloggen en video) en LinkedIn is een zakelijk netwerk dat goed functioneert naast persoonlijkere netwerken als Facebook.

Verschuiven doelgroepen

Hyves en Facebook zullen veel sterker verschuiven naar doelgroepen, was mijn gedachte. Al begin ik sterker te twijfelen aan de jongeren. De categorie van 15 tot 20 jaar oud is het laatste jaar massaal overgestapt naar Facebook. Als de leeftijd verschuift, dan is de kans groot dat jongeren niet eens meer aan Hyves beginnen. Dat kan de genadeklap voor het sociale netwerk betekenen.

Hyves vrouwennetwerk

Nu verblijven vooral lager en middelbaar opgeleide vrouwen op Hyves. Dat is een sterke en trouwe doelgroep, maar het is de vraag of zij het netwerk veel bestaansrecht geven. De opzet van De Telegraaf om er een nieuwsgericht netwerk van te maken lijkt vooralsnog geen vruchten af te werpen. Dat is ook erg lastig.

Massale terugloop

Kan een netwerk als Hyves zich wapenen tegen deze massale terugloop? Wat zorgt ervoor dat mensen weglopen? Het nationale karakter is het eerste, mensen met veel internationale contacten hebben meer baat bij Facebook. Hyves is in mijn ervaring altijd te beperkt gebleven. Veel mensen die nu op Facebook zitten hebben nooit op Hyves gezeten. Ze hebben de mensen van het eerste uur bij Hyves weggehaald.

Knagen aan Facebook

Ook aan de stoelpoten van Facebook wordt geknaagd. Google+ vormt een potentiele bedreiging. Ik ken mensen die alleen daar te vinden zijn. Het zijn de mensen van het eerste uur. Zij begonnen op Twitter en Facebook. Het zijn de ontwikkelaars en de vizionairs die nu genieten van de rust en de aandacht.

Hyves of Google+?

Zo breng ik tijd die ik voorheen op Hyves doorbracht, nu op Google+ door. Daarmee is er het risico dat de Facebookers van nu naar de dienst van Google zullen overstappen. Dat dit heel snel kan gaan heeft Facebook zeker bewezen. Een paar interessante mensen met veel vrienden hoeven maar over te stappen en het is gebeurd met Facebook. Sociale netwerken bestaan uit vrienden en niet zozeer uit het netwerk zelf. Als je vrienden niet meer te vinden zijn in het netwerk, stap je over naar het andere waar ze wél zijn.

0 Shares:
Dit artikel is 3.314 keer gelezen