Ze bestaan gelukkig nog echt; de ‘reclamehelden’! We kennen ze allemaal; die vrolijke aansprekende én herkenbare typetjes in commercials, die jarenlang het gezicht vormen van een merk. Maar…wie vinden we dan leuk? En wie niet?

Albert Heijn is nummer 1

De social media lenen zich prima voor een inventarisatie van de populaire reclametypetjes. En zoals zo vaak zijn de meningen weer erg verdeeld. “Reclametypetjes zijn zo jaren 80”. Of ze werden zelfs ouderwets, traditioneel en klassiek genoemd. Maar… er zijn ook vele fans! Wie is het populairste reclametypetje? Ruim 270 reacties kreeg ik via de poll. En we hebben inderdaad een winnaar; Harry Piekema (de supermarkt manager) van Albert Heijn (21%)! Daarna volgen Cora van Mora (14%), John “De Manager” van Cup-a-Soup en Jochem De Bruin van de Rabobank (allebei 11%). Deze reclamehelden zijn inmiddels ook reclameklassiekers!

Bekend maakt onbemind?

Regelmatig zien we bekende Nederlanders terug in commercials. Ik noemde al een paar namen in de poll. Maar denk bijvoorbeeld ook aan Gerard Joling van Remia, Martine Bijl van Hak en Tineke Schouten van C1000. Er ontstond al snel een duidelijk beeld. De genoemde voorbeelden kregen namelijk aanzienlijk minder stemmen. De kritische kanttekeningen varieerden van ‘niet oprecht’, ‘niet geloofwaardig’ tot ‘slecht gecast’ en ‘de bekende Nederlander leidt af van de commerciële boodschap’. Er zijn natuurlijk ook leuke en goede commercials van bekende Nederlanders te bedenken, maar we geven toch duidelijk de voorkeur aan de bovenstaande reclametypetjes!

Authentiek en oprecht

Het blijft een grote uitdaging; de juiste keuze voor een reclametypetje of de inzet van een bekende Nederlander. Het kennen van de doelgroep is altijd van groot belang. Dat was jaren geleden relevant, maar dat is in 2012 niet anders. Via LinkedIn kreeg ik de link naar een grappig filmpje ‘The Break Up’. Het omschrijft op een leuke wijze de relatie tussen de adverteerder en de klant. . Met daarbij de bijbehorende opmerking: “het meest geloofwaardig is uiteindelijk de mens achter de adverteerder”(commercial/advertentie/…). Authentiek en oprecht. En zo is het maar net! Toch?

0 Shares:
Dit artikel is 5.330 keer gelezen