Een sociale laag bouwen bovenop De Telefoongids. Dat was het idee dat de oprichters van Tupalo, Mike Borras en Clemens Beer,  in 2007 hadden. Je vrienden laten weten wat jij van restaurants, bars, winkels en andere bedrijven in je omgeving vind, en lezen wat je vrienden en anderen ervan vinden. 

Telefoongids

Tupalo kent zowel een mobiele app als een uitgebreide website. Dat laatste is met name ook voor recensenten handig. Het is toch wat makkelijker om je gram of lof te spuien achter een traditioneel toetsenbord dan via het kleine schermpje van de Iphone of Android. Om de website te gebruiken, is het niet nodig om een profiel aan te maken. Via de zoekbalk kun je zoeken op bijvoorbeeld bedrijfsnaam of op trefwoord. Als resultaat krijg je de gegevens uit De Telefoongids, aangevuld met recensies die geschreven zijn en eventuele plaatsen die niet in het telefoonboek staan, maar door Tupalo-gebruikers zijn toegevoegd. Naast de recensies hebben beoordeelde bedrijven ook een aantal sterren, variërend van één tot vijf. Ook dit is het resultaat van beoordelingen door gebruikers.

Profiel

Leuker is het natuurlijk als je je aanmeldt op Tupalo en een profiel aanmaakt. Overigens maakt de wijze waarop je je profiel moet wijzigen wel duidelijk dat het bij Tupalo niet om jou als persoon gaat, maar om de (beoordeelde) bedrijven. Om je profiel aan te passen moet je namelijk helemaal naar beneden op een pagina en bij de kleine lettertjes op “your settings” klikken. In het scherm dat dan verschijnt kun je bij “external services” je account koppelen aan Facebook (inloggen met je Facebook-account is uiteraard ook mogelijk) en Twitter. Tupalo kijkt dan welke vrienden en tweeps er al op Tupalo zitten, en die kun je natuurlijk volgen. Volg je eenmaal mensen op Tupalo, dan verschijnen hun laatste Tupalo-activiteiten na het inloggen op je startscherm als in een nieuwsoverzicht. Die activiteiten zijn niet alleen recensies en beoordelingen. Want je kunt ook plaatsen als favoriet aanmerken en van plaatsen aangeven dat je ze wil bezoeken.

Mobiel

De mobiele app is – uiteraard – locatiegebaseerd en biedt vier basismogelijkheden. Bij “nearby” zie je wat er bij jou in de buurt is. Door door te klikken op een locatie, is het mogelijk om recensies te lezen.

De optie “your spots” laat zien waar jij bent geweest en wat jij zelf beoordeeld hebt.Uiteraard kun je ook het “nieuwsoverzicht” zien, door voor “activity” te kiezen. “You” ten slotte laat jouw activiteiten op Tupalo zien.

Zoals veel netwerken heeft ook Tupalo een eenvoudig spelelement. Door in te checken, recensies te plaatsen en locaties toe te voegen kun je punten verdienen. Hoe meer punten je hebt, hoe hoger je op de ranglijst (het leaderboard) komt. Maar ‘pas op’, zegt Tupalo: onze “elfjes” houden niet van spam en houden je in de gaten.

 

Slowstarter?

Op dit moment is Tupalo hard bezig met  bezig met het verbeteren van de user profiles en de manier waarop je je gegevens kunt updaten en aanvullen. Die verbeteringen passen in het grotere geheel van meer community gericht opereren binnen Tupalo. Tupalo ging in 2008 live in Oostenrijk. Een jaar later werd, in samenwerking met De Telefoongids, de Nederlandse versie gelanceerd. Wie Googlet op “Tupalo” vindt, naast uiteraard links naar de site zelf, vooral wat oudere verwijzingen naar blogs, veelal uit 2009. Je zou bijna tot de conclusie komen dat Tupalo een stille dood gestorven is.

Maar niets is minder waar. Pas op 1 december 2011 werd Tupalo officieel gelanceerd in Nederland. Rotterdam was de ‘pilot city’. Door  een aantal actieve recensenten groeit de content gestaag. Misschien is het wel een schijnbare slowstarter, waarvoor de grote doorbraak op de loer ligt. Bij Tupalo zelf zien ze de toekomst in elk geval zonnig in.

0 Shares:
Dit artikel is 4.357 keer gelezen