Je hoeft geen hersenchirurg te zijn om een Social Media marketingplan te maken. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je de juiste ingewanden hebt om het zaakje te laten werken. Het maken van een succesvol online marketingplan heeft goede ideeën, goed gehoor, een groot hart, snelle handen, een funny bone (telefoonbotje) en beenspieren nodig.

In mijn rol als consultant kom ik graag bij organisaties over de vloer. Ik voel mij dan soms net een dokter en gelukkig voor mij, is dat een dankbaar beroep. Ik vind het leuk om in gesprek te gaan met marketing- en communicatieafdelingen. Ik mag dan een kijkje nemen in de operatiekamer als het ware.

De operatiekamer

In de operatiekamer krijg ik het Social Media marketingplan onder ogen. Vaak een boekwerk dat lijkt op een handleiding hoe je hersenen opereert. Zo complex als hersenen zijn, zo onoverzichtelijk is het boekwerk vaak ook. Door een mindmap te maken van het Social Media marketingplan wordt het al een stuk overzichtelijker. Hiervoor gebruik ik vaak mindmeister.

Stel!

Maak je een röntgenscan van je Social Media marketingplan, dan zullen zes organen van levensbelang zijn. Heb je één van de zes niet, dan ga je deaud.

1. Goede ideeën

Voordat je ook maar kan denken aan starten, formuleer je je doelen SMART.  Ben je van plan de interactie met je klant te optimaliseren? Wil je samples weggeven? Je online reputatie managen? Wil je innovatie realiseren of getalenteerde werknemers aantrekken om voor je te komen werken? Wat je doel ook is,  het is van belang dat je er goed over nadenkt hoe je je doel gaat bereiken. Een brainstorm met je team kan voor verfrissende ideeën zorgen.

2. Goed gehoor

Beweeg pas nadat je goed hebt geluisterd en gemonitord. Wat speelt zich af in je branche, volg alle reacties en uitingen van mensen die iets zeggen over jou of je concurrent en bepaal waar je doelgroep actief is. Zoek en luister op keywords met de daarvoor bestemde tools.

3. Groot hart

Deel, deel en deel. Bied uitgebreid antwoorden op veel gestelde vragen, deel passies die binnen je werkveld spelen en deel je visie (dat onderdeel is van je strategie). Plaats een gratis – bel mij nu app. – op je facebook pagina. Wees zo behulpzaam mogelijk door je kennis en expertise te delen met anderen.

4. Snelle handen

Wees bereid om je schrijf-skills tot het uiterste te testen en maak zoveel mogelijk  waardevolle content om online te plaatsen en zo te delen.

5. Funny bone

Zorg er voor dat wat je plaatst interessant en misschien zelfs wel geestig is. En wees er op voorbereid dat mensen je uit de tent gaan lokken wanneer je eenmaal meedoet aan de conversaties. In het ergste geval moet je rekening houden met trollen.

6. Beenspieren

Elk Social Media marketingplan kost tijd en energie. Ga er vanuit dat je met iedere stap dichterbij je geformuleerde doel komt. Zorg er voor dat je voldoende uithoudingsvermogen hebt om lang mee te kunnen lopen. Weet hoe je de afstand kan meten die je hebt afgelegd en of dit het juiste heeft opgeleverd.

Conclusie

Houd de organen van het Social Media marketingplan levend door binnen het uitvoerende team en de eindverantwoordelijken draagvlak te creëren en houden.

Door het plan te laten zien in een mindmap, laat je het hele plan zien in één pdf document en creëer je overzicht. In de mindmap zou je de zes organen als hoofdthema’s kunnen gebruiken.

Draagvlak begint met het begrijpen van je Social Media marketingplan. Daarom is overzichtelijkheid zo belangrijk! Je zou een lang bestaande term weer kunnen gebruiken, door te zeggen: “Keep it short and simple.” …Of moet het volgens  jullie juist wel grotesk?


4.674 keer gelezen Geschreven door