Albert Heijn heeft met het lanceren van haar boodschappen-app, de Appie, een gat geslagen in de markt op het gebied van boodschappen doen. AH heeft goed ingespeeld op de trends van social media & smartphones. Een geweldige manier om de digitale en fysieke wereld aan elkaar te koppelen.

Creativiteit

De app oogt zeer gebruiksvriendelijk en is overzichtelijk ingedeeld in diverse categorieën als winkels, bonus, recepten, nieuws en klantenservice. Uiteraard in de kleuren van de Albert Heijn: blauw en wit.

Zoals algemeen bekend zijn er al talloze apps die bedoeld zijn om het gebruiksgemak van vele dingen te verhogen. Zo heeft Albert Heijn daar dus goed op ingespeeld en de Appie-app ontwikkeld om het boodschappen doen voor haar klanten makkelijker te maken. De app richt zich niet alleen op het boodschappen doen, maar biedt ook andere mogelijkheden. De klanten van AH komen niks te kort met deze app en hebben alles wat noodzakelijk is zo bij de hand. In een fractie van een seconde kan men een lijstje met boodschappen samenstellen of prijzen opzoeken van producten die Albert Heijn aanbiedt.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in de winkel producten te scannen met de camera van de telefoon waar de applicatie op draait. Op deze manier krijgt de klant de direct alle informatie over de producten te zien, bijvoorbeeld prijzen en recensies van de producten

Interactiviteit

De Appie kent de opties om je persoonlijke gegevens van de bonuskaart en je AH-profiel in te voeren. Op deze manier houdt Albert Heijn een groot aantal gegevens van de klanten bij. Een ideale situatie voor marketeers.

Ook de mogelijkheid om de klantenservice te benaderen via de app is mooi bedacht. Zo hoef je niet speciaal naar de winkel als je met vragen rondloopt, maar kunnen je zo contact opnemen en de medewerkers raadplegen.

Naast het benaderen van de klantenservice, bestaat ook de mogelijkheid om via het menu te reageren op de ‘Wat vind jij?’ optie. Via deze weg kunnen klanten en gebruikers stemmen op polls, open suggesties sturen en activiteiten beoordelen.

Effectiviteit

De Appie is effectief voor Alberth Heijn omdat het ze erg veel klantinformatie verschaft. Klanten kunnen voorkeuren en bonuskaartnummers invoeren. Op deze manier kan Albert Heijn het gedrag van klanten onderzoeken, bonus aanbiedingen doen en meer. Op deze manier wordt de Appie zeer effectief in gezet voor marketingdoeleinden.

De ‘looproute’ optie is zeer effectief, op deze manier krijgt de klant nog meer voordeel, dan alleen het opstellen van een boodschappenlijst. Via de looproute optie worden, per specifieke winkel, de boodschappen in de volgorde gezet waarin ze in de winkel liggen. Hierdoor kan de klant steeds effectiever boodschappen doen.

Conclusie

Het feit dat de app gratis te downloaden is in de App-store, boost de klanttevredenheid en loyaliteit natuurlijk ook enorm. Dit kan beschouwd worden als stimulans om je toch eens wat verder te verdiepen in de Albert Heijn.

Roel Vervuurt en Wesley Koekkoek

0 Shares:
4 comments
  1. Enig futiliteitje: in de Albert Heijn alhier heb ik geen bereik met mijn smartphone. Best wel lastig als je ziet dat deze app gebruik wil maken van een internetverbinding.

    1. Bij "mijn AH" heb ik wisselend bereik, maar vorige maand deden ze een test met gratis wifi. Zou fijn zijn als dat doorzet naar alle AH winkels.

  2. Ik doe al jaren boodschappen bij AH en ik heb laatst de appie app uitgeprobeerd. Boodschappenlijstje maken ging niet in een fractie van een seconde. Hij herkende ook niet alle producten die ik intypte. Al met al gaat het niet sneller dan een lijstje maken met pen en papier. Die automatische looproute zitten ook haken en ogen aan, maar dat verhaal wordt te lang. Bovendien voelde ik me in winkel toch een klein beetje voor lul lopen met mijn mobiel in de hand. Ook geloof ik niet dat mensen producten gaan scannen en reviews gaan geven. De appie kan veel, maar ik denk dat nog geen 5% van de klanten het gebruikt. De toegevoegde waarde is te klein. Denk ik.

  3. Ik ben het met Rick eens: het handmatig invoeren een boodschappenlijstje is tijdrovend en er zit geen makkelijke optie op om gewichten/hoeveelheden toe te voegen. Verder gebruik ik de looproute ook niet, misschien dat het handig zou zijn in een onbekende AH, alhoewel iedereen natuurlijk een eigen manier van lopen heeft. Waar ik Appie voornamelijk voor gebruik is het opzoeken van recepten en dan direct de ingredienten op m'n boodschappenlijstje zetten.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.013 keer gelezen