Youtube bestaat deze maand 7 jaar. Tijd voor een terugblik op ’s werelds meest gebruikte filmsite. Hoe ontstond de website en wat heeft het ons gebracht? Een kleine geschiedenisles en uiteraard leuke filmpjes.

In februari 2005 vroegen drie vrienden die samen bij Paypal werkten de domeinnaam YouTube aan, om vervolgens in mei een bètaversie te lanceren. Hun motto ‘Broadcast Yourself’ heeft inmiddels veel mensen gemotiveerd om filmpjes te uploaden en tot een eindeloze serie virals en spiksplinternieuwe trends geleid.

Het begon allemaal met dit onschuldige filmpje. De allereerste upload op YouTube:

Of oprichters Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim hadden voorzien dat het zo’n succes worden is maar de vraag. Ze vonden het in ieder geval na 2,5 jaar al een mooi moment om een filmpje te maken over de geschiedenis van YouTube

Trends en virals

YouTube is inmiddels goed voor vele trends en virals, die miljoenen mensen boeiden over de hele wereld. Naast enorm veel filmpjes over katten (zoals surprised kitty),  werden we vermaakt met trends en virals zoals de cinnamon challenge, de borstenspam (waar YouTube minder blij mee was), de meest uiteenlopende modezaken zoals make-up tutorials en gerelateerde boyfriend make-up challenges waarbij vriendjes de make-up van hun vriendin doen, de Nyan Cat en will it blend?

Succes en inspiratie

Dat er zelfs mensen zijn die geld verdienen en succesvol worden met behulp van hun bijdragen op YouTube bewijst de kracht van het platform. Ellen Degeneres nodigt bijvoorbeeld regelmatig mensen uit die opvallen op YouTube zoals Charice Pempengco en deze vader met zijn lieve dochtertje. En wie kent het succesverhaal van ‘onze’ eigen Esmee Denters niet?

Mensen kunnen hun verhaal met de wereld delen en dit biedt talloze mogelijkheden aan iedereen die dat maar wil. Je vindt er vermaak, maar ook een kanaal waarop je je kunt  uiten of zelfs inspiratie kunt vinden. Miljoenen mensen werden bijvoorbeeld geïnspireerd door de ‘mirakelbaby’ en door de ‘never give up-filmpjes ’ van Nick Vujicic.

Wel vrijheid, niet alleen blijheid

YouTube is voor iedereen toegankelijk. Het is logisch dat niet ál het materiaal geniaal en blij is. Zo was er bijvoorbeeld de tiener Jonah Mowry die op YouTube vertelt over zijn zelfmoordneigingen omdat hij zo gepest werd. Maar er zijn ook zorgwekkende trends zoals am I pretty, waarin meisjes in filmpjes aan de kijkers vragen of zij hen mooi vinden. Dit is gelukkig nog niet overgewaaid naar Nederland, maar is een zorgwekkende ontwikkeling in Amerika.

Serieuzer nog zijn de berichten waarin filmpjes werden geupload met opnames van mishandelingen, aanrandingen en andere delicten zoals ook vorige week het tienermeisje uit Tilburg dat werd aangerand. Ook gebruiken randgroepfiguren het kanaal als spreekbuis. De High School Shooting in Kauhajoki in Finland werd aangekondigd op YouTube en ook Anders Breivik maakte gebruik van de website voor het verspreiden van zijn ideeën. Logischerwijs wordt er naast materiaal waaraan auteurs- of beeldrechten verbonden is ook materiaal verwijderd dat aanstootgevend of zelfs crimineel is.

Feitjes en praktische informatie

Feit is in ieder geval dat YouTube is gegroeid tot iets enorms. Iedere seconde wordt een uur aan film geupload. Een decennium iedere dag. Bekijk voor wat interessante feiten het volgende filmpje

Het zijn niet alleen consumenten die YouTube al snel wisten te vinden. Ook bedrijven maken uitgebreid gebruik van de mogelijkheden die de videoboer biedt. Daar speelt het bedrijf slim op in met als Trends Dashboard en de YouTube Charts. Handig en leuk om te kijken wat er leeft in de online wereld.

De beste filmpjes aller tijden

Als we Charts moeten geloven zijn de interesses aardig verdeeld en is er een noemenswaardige positie voor content met Nederlandse roots. Wat is er het meest bekeken, geliked en gefavourite sinds de oprichting van YouTube?

Houd je vast:

En tot slot een schattige versie van Hey Jude. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar de wereldbevolking heeft gesproken. Of tja, veelvuldig gegluurd.

Gefeliciteerd YouTube!

Ik weet dat ik allerlei trends niet benoemd heb, maar het is nu eenmaal een blog en geen boek. Wel ben ik enorm benieuwd naar de trends of virals die jullie het meest spraakmakend, leuk of interessant vonden. Kom maar op met die comments!

Laten we afsluiten met het filmpje dat YouTube met de wereld deelde om hun 7 jarige bestaan te vieren. Gefeliciteerd namens alle internetters!

4.155 keer gelezen
Bloggen voor 42Bis? | Eindredactie doen? | Redactieteamlid worden?

Over de auteur

Vrolijke marcom-dame in de ICT-branche. Dagelijks bezig met nieuwtjes, roddels en trends op het gebied van IT, Telecom, 'online' en aanverwante nerdzaken. Geboren voor het communicatievak (letterlijk, al kletsende rond koffietijd). Onderdeel van het CSI-team bij 42bis. Daarnaast vrijwilliger bij stichting Opkikker en Vluchtelingenwerk. Van nature niet kort en bondig, wel nuchter en direct. Doorzetter en perfectionist pur sang.

Bezoek ook de website van Metta: http://nl.linkedin.com/in/mettavanstraten

4 reacties