Oog op het webWebkennis

Waar blijft het ‘mail-me-niet-register’ ?


Vind jij het ook vervelend dat de helft van jouw in-box vol zit met mail waar je echt niet op zit te wachten? 
Het wordt tijd dat iemand hier iets aan doet. Ik ga het zeker niet doen, ik stook het vuurtje alleen maar even op.

Na het overdonderend succes van het ‘bel-me-niet-register’ (heel nederland heeft zich opgegeven, geloof ik) wordt het wat mij betreft tijd voor een ‘mail-me-niet-register’. Het zou toch heerlijk zijn wanneer je alleen mail krijgt die je ook wilt lezen. Af en toe kan ik er helemaal moedeloos van worden, spam versturen is verboden, maar het gebeurt toch!

Spamfilter

Natuurlijk, het begint met een spamfilter zoals Spamfighter (of een filter van jouw provider). Dat scheelt al heel veel mailtjes waarin mij aangeboden wordt hoe ik van alles kan verlengen enzo. Toch helpt zo’n spamfilter niet tegen alles, er komt nog steeds teveel binnen.

Veel ongevraagde mail komt toch, het wordt steeds geniepiger. Mailtjes van de bank waarin wordt gevraagd om de veiligheid even te checken door ergens op te klikken, verbazen mij al niet meer. De spelfouten verraden de echte boef: die kan geen zin zonder fouten schrijven. Phishing, daar trap ik niet meer in, hoop ik althans.

Powerpoint

Het wordt de laatste tijd gelukkig wel wat minder met ‘leuke’ vrienden en vriendinnen die powerpointpresentaties sturen. Je kent ze vastwel: tenenkrommend flauw of zo langdradig en begeleid met zulke vervelende midi-geluidjes dat je al heel snel wanhopig de computer weer uitzet. Zijn dit nog wel vrienden? Vroeger had je tenminste nog leuke kettingbrieven: ik herinner me nog de ‘sokkenclub’, de enige keer dat ik meer terug kreeg dan ik had opgestuurd. Goed nieuws: die club bestaat nog steeds….

Soms denk ik wel eens ik stuur gewoon een mailbombardement terug, maar dan werk ik er zelf weer aan mee. Dat wil ik toch ook niet op mijn geweten hebben.

Nee-Nee-sticker

Maar wat helpt er wel? Een soort digitale Nee-Nee-sticker zou toch moeten helpen. Die is alleen nog niet uitgevonden heb ik gemerkt. Een slot op mijn brievenbus waarmee iedereen (goed bedoelend of  kwaadwillend) weet dat ik  niet op onnodige mail zit te wachten zou ook kunnen. Dat slot zou er al moeten zijn maar ik merk er weinig van.

Regels

Toch zijn er ook regels voor het versturen van (ongevraagde) spam. Een bedrijf mag jou niet zomaar bestoken met ongevraagde mailtjes.  Maar er gaat iets mis, ik ontvang nog steeds spam.

Het is tijd voor de definitieve oplossing. Ik weet niet of een register de uitkomst is, maar ik wil gewoon af van al die ongevraagde mail. Helemaal geen mail meer ontvangen? Beloning: een gratis persoonlijke mail voor wie mij de optimale en toch vriendelijke oplossing aanreikt…..


Geschreven door
Seb

Seb

Contentbeheer, social media, intranet, webredactie......
Klik http://nl.linkedin.com/in/sebdegroot/

Mijn tweets vind je op @sebdegroot .
Lees meer over mij op www.sebdegroot.nl

Hooyer
Previous post

Weet wat je waard bent

online is toekomst
Next post

Online is de toekomst: sta je in het veld of blijf je als toeschouwer aan de zijlijn staan?

4 Comments

  1. 4 april, 2012 at 14:57

    Er gebeurt meer op dit vlak dan je denkt hoor, vraag maar eens rond bij de DDMA. Bijvoorbeeld&nbsp ;http://ddma.nl/zelfregulering-wetgeving/nieuwe-code-e-mail-codewoord-transparantie/

  2. 4 april, 2012 at 16:55

     inderdaad, interessante aanvulling. Ik had er alleen nog niks van gemerkt.

  3. Michiel Klonhammer
    5 april, 2012 at 01:12

    Eerlijk gezegd zitten wij historisch op een diepte punt kwa spam – altans een hoogte punt, dat wij het juist niet krijgen. Het aantal ongewenste mails dat van legitieme bedrijven komt is uiterst beperkt in Nederland, dus regelgeving doet zijn werk. Ik heb in de tijden dat er echt veel spam werd gestuurd (voordat je goede spamfilters had) een analyse gemaakt en zelfs toen waren er maar enkele legitieme  bedrijven in Nederland die echt gingen spammen – dus met regels kan je de situatie niet echt verbeteren en zal je het moet hebben van je spamfilter.

  4. Herman
    18 juni, 2012 at 20:46

    LOL…mail me niet register ?
    Je weet duidelijk niet hoe e-mail marketing werkt.
    Nergens online je mailadres achterlaten is het enige wat werkt.

    (dus ook bij het plaatsen van dit berichtje gebruik ik een fake)