Sinds vorige week zie ik steeds vaker in mijn Twitter-tijdlijn de Raad de Relatie-actie van PwC voorbij komen (te herkennen aan de tekst: Ken jij je connecties net zo goed als ik? Speel #RaadDeRelatie). PwC wil met de campagne het belang van goede relaties in het bedrijfsleven benadrukken. Daarvoor zet het bedrijf onder andere dit spel in.

Raad de Relatie werkt eigenlijk heel simpel. Je logt in met je LinkedIn-profiel en vervolgens selecteert de tool twintig van je contacten. Raad de Relatie geeft je een aantal hints over studie, werkgever, geboortedatum, statusupdates et cetera en aan de hand daarvan moet jij raden over wie het gaat. Je krijgt 180 seconden te tijd om zoveel mogelijk relaties goed te raden. En uiteraard gaat het om het behalen van een zo hoog mogelijke score zodat je de dinercheque van € 400 in de wacht sleept.

PwC nodigt je met dit spel ook uit je relatie met je LinkedIn-connecties te versterken. Want hoe goed ken je je connecties nou echt? Of, is eigenlijk de vraag: hoe goed lees jij de spelvoorwaarden?

Bezwaren Raad de Relatie

Er reageren namelijk wat mensen op Twitter nogal verontwaardigd op de actie. Er zijn eigenlijk twee bezwaren. Ten eerste dat je een externe partij toestemming geeft de gegevens van jouw contacten op te halen. In het beginscherm van Raad de Relatie geeft PwC echter wel aan dat “jij en je netwerk” geen spam ontvangen. Dus dat lijkt wel goed te zitten. Maar dan komt meteen het tweede bezwaar: door deel te nemen aan het spel geef jij toestemming om namens jou een bericht te versturen via Facebook, LinkedIn en Twitter. En daar vallen mensen over.

Toegegeven, het staat in de spelvoorwaarden. Maar ja, wie leest die tegenwoordig nog? Weinigen van ons, zo blijkt. We kijken niet verder dan het beginscherm. De daar te lezen zin “Jij en je netwerk ontvangen geen spam” was voor mij in ieder geval reden om aan te nemen dat er niet vanuit mijn accounts berichten gepost werden. In mijn ogen is het plaatsen van de tweet namelijk wél spam. Kunnen we dus spreken van Verraad de Relatie? Waarschijnlijk juridisch gezien niet, maar mensen houden toch een ietwat vervelende nasmaak over aan dit initiatief.

Vertrouwensbreuk?

De post is natuurlijk zo weer van je profiel te verwijderen. Dat is snel gedaan, maar welk effect heeft dit op het vertrouwen van je (potentiële) klant? Dit ‘ongemak’ is ook eenvoudig op te lossen: laat gebruikers weten dat je namens hen berichten post. En dan niet in de kleine lettertjes. Dat voorkomt een hoop gemopper. Of ligt de verantwoordelijkheid toch bij de gebruiker? Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

0 Shares:
Dit artikel is 2.547 keer gelezen