Keynotespreker Clo Willaerts, Business Unit Manager, bij Sanoma Media Belgium, opende Social Media in 1 Day. Ze gaf nuttige tips hoe je geld kunt verdienen. ‘Ik merkte bij Sanoma dat we meer en meer moeite hadden de aandacht te krijgen van klant. Ik ging kijken waar ze zaten. Ze waren allemaal op twitter en facebook. Mijn opvatting was dat social media geld kan opbrengen in plaats van dat het geld moet kosten.”

In haar Conversity model werkt ze met 4 elementen: observation, conversation, conversion en innovation. “Mooie woorden voor dingen die je eigenlijk al kent, maar die echt helpen geld te halen uit social media.”image

Observation

Via de social media zelf kun je erg veel te weten komen over je publiek. “Kijk vooral waar jou publiek zich bevindt.” Via allerlei eenvoudige zaken als www.google.com/adplanner en www.youtube.com/trendsdashboard. “Youtube is het meest onderschatte social media platform.” Vanuit de observatie is het belangrijk te weten wat je wilt vertellen. Sluit aan wat je doelgroep te vertellen heeft.

Wel waarschuwt ze voor het overschatten van social media. ‘Let wel op, het is niet een gold river. Je moet er veel voor doen. Het vraagt ook veel van je bedrijf. Social media verandert een bedrijf. Ik merk het ook bij mijn werk. We werken meer en meer aan co-creatie. We vragen fans van het merk over onze producten.’

Een voorbeeld dat ze geeft zijn de merken rond Libelle. “Zo hebben we het merk Libelle Lekker getest voor onze fans. Ze mochten kiezen uit een aantal namen. Dat het een succes werd, is vanzelfsprekend omdat onze doelgroep dat gekozen heeft. Vinden ze geweldig mee te helpen aan de creatie van het product.”

Betere toegang tot klant

Zo maken social media een veel betere toegang tot de klant. “Je kunt op social media bijna ruiken wanneer iemand rijp is voor een aankoop. Dat is waar we naartoe moeten gaan. Het integreren van de social media in de business.”

Let wel op:

  • be findable (zitten waar doelgroep zit);
  • be likeable (zorg dat wat je aanbiedt, aantrekkelijk is);
  • be shareable (zorg dat het ook willen delen met hun vrienden)

Blog

Op de blog www.conversity.be schrijft Clo Willaerts regelmatig over haar expertise

0 Shares:
Dit artikel is 3.875 keer gelezen