Hoe maak je een ansichtkaart hip? Door deze online te zetten. Of in een app. Sinds 2005 plaatst Frank Warren briefkaarten met geheimen van anonieme afzenders op PostSecret.com. Dit ‘community art’ project begon met een spontane ingeving en is inmiddels uitgegroeid tot een blog met 4,1 miljoen unieke bezoekers, ruim 1,1 miljoen fans op Facebook en bijna 500.000 followers op Twitter. Hoe simpel kan het zijn …?

Concept PostSecret

Iedere week plaatst Frank op zondagochtend op de übersimpele blog een twintigtal ansichtkaarten. Ze zijn allemaal zelf gemaakt en bevatten een geheim. Dat kan iets heel groots zijn, maar ook iets kleins. Van een geheime liefde tot een mislukte zelfmoordpoging. Van het spieken bij een examen tot een voorliefde voor accordeonmuziek. Van vreemdgaan tot een spinnenfobie.

In januari 2007 werd een in Nederland een soortgelijk initiatief gestart door Nieuw Amsterdam en nrc.next: Briefgeheimen. Het concept was eigenlijk hetzelfde. Er volgde een boek en een tentoonstelling. Maar het initiatief was geen lang leven beschoren, in 2009 kwam het tot een eind.

PostSecret blijft groeien

PostSecret gaat echter vrolijk verder. In september 2011 werd er zelfs een app gelanceerd. Gebruikers konden anoniem hun geheimen posten, die van anderen ontdekken, reacties lezen en ook achterlaten. Frank en zijn team voelden zich genoodzaakt deze drie maanden later alweer uit de lucht te halen vanwege de ‘abusive’ content. Denk: pornografie, bedreigingen etcetera. Zelfs al ging het om één procent van de uitingen, dat blijft veel als je nagaat dat er zo’n 30.000 (!!) geheimen per dag werden gepost.

Delen van geheimen

Waarom werkt dit concept? Er kan vast een hele psychologische studie op losgelaten worden over het delen van geheimen (en waarschijnlijk is dat ook al eens gedaan). Ik denk in ieder geval dat het gaat om herkenning en begrip. Mensen bekijken de geheimen en voelen zich tot deze kleine of grote bekentenissen aangetrokken. Omdat het aantoont dat er meer mensen zijn met dezelfde geheimen, een gevoel van saamhorigheid dus. En sommige geheimen zijn misschien zo vreemd, dat je zelf zo gek niet meer lijkt. Daarnaast kunnen geheimen zwaar zijn om mee te dragen, een goede reden om deze anoniem te delen. PostSecret is ook nauw verbonden met verschillende initiatieven rondom zelfmoordpreventie. Een andere reden is denk ik de regelmatige update: iedere zondagochtend staan er nieuwe ansichtkaarten online. En de mens is een gewoontedier en houdt van structuur, de community blijft dus terugkomen voor meer.

TEDtalk Frank Warren

Zeven jaar later ontvangt PostSecret nog steeds dagelijks zo’n honderd briefkaarten. Naast het verzorgen van de blog en de boeken spreekt Frank regelmatig op universiteiten, maar ook mocht hij onlangs een TEDtalk verzorgen. Hierin vertelt hij zelf het verhaal van PostSecret. Kennen jullie nog meer voorbeelden waarbij een old fashioned medium als een ansichtkaart een tweede leven is gestart online?

0 Shares:
Dit artikel is 9.784 keer gelezen