Op 3 april 2012 was het dan eindelijk zover. Burbn inc maakte via het Instagram blog bekend dat de populaire fotobewerkingsapplicatie Instragram, die al op IOS-aparaten beschikbaar was, eindelijk te downloaden was in de Google Play Store.

Instagram bleek op de IOS-apparaten al een regelrechte hit. Medeoprichter Kevin Systrom maakte in maart 2012 bekend dat er inmiddels 27 miljoen geregistreerde gebruikers waren. Dit aantal zal door de lancering op de Google Play Store nog flink toenemen. Voor de lancering van de Google Play app van instagram was er de mogelijkheid om je als gebruiker een week van te voren te registreren, om de app zo als eerste te kunnen gebruiken. Meer dan 430.000 gebruikers zouden op deze wachtlijst hebben gestaan. Reden genoeg dus om zoals de organisatie van de Spinawards zou deze app te beoordelen aan de hand van drie punten.

Creativiteit

Het concept van Instagram is niet erg creatief. Het is in principe een mix tussen een fotobewerkingsprogramma en een sociaal medium. Het programma vraagt wel enige creativiteit van de gebruikers om zo je foto’s optimaal te kunnen benutten.

Interactiviteit

Zoals bij creativiteit al aangegeven is Instagram ook te gebruiken als sociaal medium. Je kunt op de app zelf reacties plaatsen bij foto’s van vrienden en je kunt de foto’s liken. Ook is het met Instagram mogelijk je bewerkte foto’s te plaatsen op je Twitter, Facebook, Foursquare en Tumblr account. Op dit moment is het ook alleen mogelijk Instagram te gebruiken op de tablets of smartphones.

Effectiviteit

De app voor het delen van foto’s had binnen negen maanden al meer dan vijf miljoen gebruikers. Ter vergelijking met de andere sociale media, Twitter en Facebook hadden er binnen dezelfde periode niet meer dan een miljoen. Ook zijn er diverse merken die gebruik maken van het sociale medium voor hun marketingactiviteiten, bedrijven als RedBull, Levi’s en Gucci voeren al campagnes via Instagram. Er kan dus gesteld worden dat de effectiviteit hoog is. Om Instagram nog effectiever te maken is het raadzaam om Instagram ook online toe te passen, zodat mensen ook thuis op de pc in kunnen loggen zoals bij Facebook en Twitter.

Conclusie

Op dit moment onderscheidt Instagram zich nog niet echt van andere populaire sociale media. Toch wil iedereen het hebben en is het in dit opzicht waarschijnlijk een soort van epidemie, een korte opleving. Zoals al eerder aangegeven zal Instagram, wanneer het zich uitbreidt van een sociale applicatie naar een sociaal medium op zowel pc’s, tablets en smartphones, veel succesvoller worden.

Kevin Vargas Baena en Niels van Rijsbergen

0 Shares:
Dit artikel is 6.917 keer gelezen