Het hoog scoren in Google, dat willen we allemaal met onze website, webshop of blog…. maar welke factoren worden belangrijker? Met acht internationale topsprekers tijdens het jaarlijks LinkLove evenement in London kwamen er een aantal  inspirerende conclusies uit. Hoewel dit evenement vooral gaat over linkbuilding behandel ik een aantal conclusies met mijn eigen visie en kennis.

1. Social linkbuilding

Het focussen op social linkbuilding zal steeds belangrijker gaan worden. Daarbij zal de linkautoriteit van de desbetreffende persoon op social media van invloed zijn. Google kijkt naar de reputatie van de social media deelnemers en de kwaliteit zal boven de kwantiteit gaan. Daarmee bedoel ik dat je social media reputatie niet direct omhoog schiet als je duizenden volgers hebt.

Invloed van Twitter en Facebook op je rankings in Google, hoe wordt de autoriteit bepaald?

  •     Betrouwbaarheid van je account (naam, avatar, biografie)
  •     Facebook shares, likes en comments
  •     Het aantal followers vs. follows
  •     De relevantie van de followers (thema etc.)
  •     Thema waarover wordt getweet
  •     Aantal RT´s
  •     Interactie met je followers
  •     Mentions

2. Menselijke factoren

Als er wordt gekeken naar bijvoorbeeld de links, dan is hierbij vooral belangrijk wie er linkt naar een website. De links op een website van een bekende en betrouwbare auteur zullen meer waarde hebben. Inmiddels zijn bijvoorbeeld de auteursstatistieken toegevoegd aan de Webmaster Tools van Google.  Verder gaat het bij ‘de menselijke factor’ om de gebruikerservaring en om sociale factoren die een grote rol spelen bij de ranking van Google. Bij de gebruikerservaring wordt er vooral naar usability, gebruikersdata en naar de verwachte waarde voor de gebruiker gekeken. Bij de sociale factoren spelen meningen van andere gebruikers een grote rol.

Wist je dat 90% van de mensen aanbevelingen vertrouwt van mensen uit hun directe omgeving? En zelfs 71% van de mensen geeft aan dat meningen van een bekende hun aankoopbeslissing beïnvloeden?

3. Inkomende links (met linkwaarde)

Eigenlijk kijkt iedereen naar elkaar en we verzamelen dezelfde links. Je zult dus uniek moeten zijn in je werkwijze. Maar ja,waar liggen die gouden links? Als je uniek bent met je content, dan komen de links vanzelf! Op dit moment bepaalt de waarde van de links ongeveer 40% van het succes van je website in Google. Best belangrijk dus!

4. Content is king

Genereer deelbare content, omdat de doelgroepen zich vaak massaal op social media bevinden. Bouw vooral aan een community en merkloyaliteit. Met behulp van goede content en een lange termijn strategie kan je erg succesvol zijn. Een community rondom je merk helpt ook goed bij het verkrijgen van links. Zorg dus dat je originele content hebt die deelbaar is op social media!

En natuurlijk is Google Analytics een goed hulpmiddel om je zoekmachine-optimalisatie te managen. Via welke zoekwoorden komen mensen op je website? En welke woorden leveren de meeste conversie op? En wat zijn de populairste pagina’s? Etc.

Conclusie

Natuurlijk zijn er nog honderden andere factoren waar Google haar rangschikking op baseert. Uiteraard zijn de content en de links nu nog erg belangrijk, vooral om de relevantie van een bepaald zoekwoord te bepalen. In de toekomst zullen bedrijven SEO en social media steeds meer moeten gaan integreren. Naar mijn mening zal technische geschiktheid van de content op het gebied van SEO en de geschiktheid voor social sharing belangrijker worden. De waardering van de social media gebruikers zal ook mee gaan tellen, hierdoor zullen bedrijven minder snel trucjes kunnen uithalen om hoog te scoren. Een goed onderzoek vind ik dat van SEOmoz, die 132 experts wereldwijd gevraagd heeft welke factoren een grote rol gaan spelen.

Nu ben ik ben erg benieuwd naar jullie mening, wat denken jullie dat de toekomstige rangschikking van Google zal zijn? En wat vinden jullie belangrijke factoren?


2.235 keer gelezen Geschreven door