De Quick Response Code werd al in 1994 (!) ontwikkeld voor Toyota, met als doel auto-onderdelen beter en sneller identificeerbaar te maken. QR-codes bieden natuurlijk leuke, nieuwe mogelijkheden om printmedia interactief te maken en het is dan ook niet verbazend dat marketeers deze techniek massaal omarmen. Zorg dat je deze fouten niet maakt!

Fail #1:

Kenmerk van een QR-code is dat je deze moet kunnen scannen met je smartphone, iets dat me toch minstens lastig lijkt in dit geval.

Fail #2:

Ok, je wilt dat je geliefde viervoeter snel weer veilig thuis is: logisch! Wat ik dan niet bepaald logisch vind, inderdaad: de QR-code!
Waarom zou je het mensen die je kunnen helpen zo moeilijk maken? Bovendien kan ik je niet meer echt serieus nemen als je in deze situatie een QR-code in je vermiste dalmatiër photoshopt….

Fail #3:

De QR-code scan je natuurlijk met…. je smartphone! Optie 2 zou zijn: tablet, maar… helaas!
Niet bepaald handig dat de website waar deze QR-code naar verwijst nou nèt niet geopend kan worden op je smartphone of tablet!

Fail #4:

How to use QR-codes: scan de QR-code om een QR-reader te downloaden!
Need I say more?

PS: het nut van dit enorme bord en “how to use QR-codes” op deze plek (supermarkt) ontgaat me volledig…

Fail #5:

Ik heb werkelijk geen idee wat het nut is van een QR-code op een website?!?!
Wat is er mis met een link? Niet trendy genoeg? Het is natuurlijk goed om trends in de gaten te houden, maar…. je hoeft niet klakkeloos met elke trend mee te doen.
Zeker niet wanneer je geen idee hebt hoe je deze trend op een zinnige manier gaat toepassen binnen je organisatie.

Fail #6:

Het is altijd goed om informatie over je product te geven, het gebruik van een QR-code daarbij kan natuurlijk handig zijn; op die manier kun je al snel meer informatie kwijt dan op een eenvoudige, kleine sticker past. Het blijft natuurlijk de vraag hoeveel mensen deze QR-code op deze vreemde plek gaan vinden. Vraag 2 is dan natuurlijk hoeveel mensen deze daadwerkelijk gaan proberen te scannen. De laatste vraag: hoeveel smartphones zullen dankzij deze tactisch geplaatste QR-code overlijden?

 

Fail #7:

Handig: een QR-code dusdanig op een reclame-uiting plaatsen dat deze absoluut niet te scannen is!
Het idee is natuurlijk leuk bedacht en ik weet in dit geval ook wat ik kan verwachten wanneer ik de QR-code scan, jammer dat er bij de uitvoering van deze reclame-uiting toch een paar flinke fouten zijn gemaakt!

Fail #8:

Adverteren op drukbezochte plaatsen als metrostations; wie wil daar nou niet het maximale uit halen?!
Conversiepercentage: 00,000001%
Overlijdenspercentage: 99,999999%

Fail #9:

PAS OP! ZAKKENROLLERS!
Natuurlijk zullen ze je wel met rust laten wanneer je met je super-de-luxe smartphone deze QR-code staat te scannen om het bijbehorende filmpje te bekijken!

Fail #10:

Zomaar ineens is ie daar weer: de QR-code!
Voor iedereen die nog uit de oertijd stamt staat er in ieder geval nog een beschrijving bij: QR-code
Het is een inmiddels bekende, maar daarom nog niet minder vaak gemaakte fout: waarom zou de lezer van deze krant de QR-code scannen?
We zien inmiddels zo’n enorme overdaad aan onbegrijpelijke QR-codes die (soms zelfs letterlijk!) nergens toe leiden dat we inmiddels de QR-code al meer dan zat zijn.

7 tips: maak van je campagne een succes!

Hoe kun je er voor zorgen dat jouw campagne, inclusief QR-code, wél het gewenste resultaat gaat opleveren?

1. Zorg voor een goede landingpage; de meeste QR-code worden gescand met een smartphone, zorg er dus voor dat deze pagina functioneert op de diverse smartphones!
Probeer bijvoorbeeld het gebruik van Flash te vermijden; dit wordt niet ondersteund door Apple en het zal de gemiddelde Iphone-bezitter behoorlijk frustreren dat na de moeite van het scannen van een QR-code de beloning bestaat uit niet meer dan een foutmelding!

2. Kijk kritisch naar het nut van de QR-code; voegt het gebruik van de QR-code daadwerkelijk waarde toe aan de reclame-uiting of wordt deze simpelweg gebruikt “omdat je ze overal ziet” ?

3. Zorg voor een prikkel; waarom zou iemand jouw QR-code moeten scannen? Wat mag ik verwachten als ik de QR-code scan? Zorg voor een call-to-action, bijvoorbeeld: “Download nu de nieuwste app!”

4. Kijk kritisch naar het medium waar de QR-code geplaatst zal worden; op een bord langs de autosnelweg zal je QR-code weinig resultaat opleveren, geplaatst in een relevant tijdschrift dat men thuis op de bank leest zal de kans aanzienlijk groter zijn dat men ook daadwerkelijk de QR-code zal gaan scannen.

5. Doelgroep; in hoeverre heeft je doelgroep kennis van QR-codes en de werking ervan? Zit je doelgroep eigenlijk wel te wachten op QR-codes? Als het gaat om het plaatsen van een peperdure advertentie in een tijdschrift zullen deze vragen absoluut ter sprake komen, plaatsen we bij dezelfde peperdure advertentie een QR-code….. dan vergeten we het principe toe te passen op de QR-code!

6. TEST; kleine moeite, groot gebaar! Test de QR-code op een aantal simpele zaken: is de QR-code leesbaar? linkt de QR-code naar de gewenste landingpage? etc. etc.

7. Formaat; QR-codes zijn een interessante manier om de ROI op een klein, maar peperduur reclamevlak te vergroten… Overdrijf het echter niet; te kleine QR-codes zijn niet scanbaar! Bovendien wil ik een duidelijke boodschap kunnen zien of lezen voordat ik beslis de QR-code wel of niet te scannen!

Toch liever lachen om QR-code #fails? Check deze website!

0 Shares:
3 comments
  1. Nummer 5 vind ik eigenlijk niet eens een #Fail.. Een QR kan best op een website, bijvoorbeeld om je app te downloaden uit een market/appstore, of voor een visitekaartje etc.. Helemaal zo gek nog niet zo'n QR op je site.. 

    1. Als dat nou het geval was….. maar nee…….

      Hoe bedoel je "voor een visitekaartje?" 
      Zodat je een visitekaartje op je smartphone kunt downloaden met de QR?

      Enfin, je hebt duidelijk betere ideeën voor QR-codes dan bovenstaande 10 bedrijven!

  2. Nummer 5 vind ik geen fail, bij heel veel APP reviews mis toch echt een connectie met de google play store, dus dan zou ik tenminste een QR code verwachten. Heel veel blogs zijn hier echter niet mee bezig, alleen met de review zelf, welke dan minder waarde heeft voor mij.

    Nummer 6 kan ook heel handig zijn, je kunt QR codes scannen met van allerlei devices, echt niet alleen met telefoons. Een servicemonteur kan ook met een QR code zien wat voor een apparaat het is, de garantie, leverjaar, batch, etc.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.781 keer gelezen