Instagram’s Kevin Systrom hield een kort praatje tijdens de SXSW conference in Texas op 11 maart jl. Het ging over de meer dan 27 miljoen gebruikers die ze inmiddels hebben, de App voor Android die ze binnenkort lanceren en hoeveel het bedrijf nu eigenlijk waard is. Het klonk me allemaal een beetje van dit en dat en zus en zo in de oren, terwijl ik op z’n minst een inspirerend verhaal verwachtte. Maar, er was nog niks volledig helder en uitgekristalliseerd dus ik dacht, misschien wordt zulk een nonchalante houding wel veroorzaakt door de arrogantie van een miljoenenbedrijf.

De vragen: ‘Hoe is het bedrijf in minder dan twee jaar tijd zo groot geworden en hoe verdienen ze nou eigenlijk hun brood?’, hielden me desondanks bezig.

Instagram, wat is het ook alweer?

Instagram is de App die jou het gevoel geeft dat je een echte fotograaf bent. Je maakt een foto met je Iphone (binnen afzienbare tijd dus ook met een Android toestel), bewerkt die in mum van tijd met één van Instagrams filters en vervolgens deel je de foto. Het is verslavend en ook bizar hoe creatief en mooi mensen (bijvoorbeeld Bassio en mamaayanna) het gebruiken. Ook bedrijven zien er de meerwaarde van in. Zie bijvoorbeeld het artikel van Yvonne van der Laak over mogelijke marketing toepassingen van Instagram.

Het bedrijf Instagram

Natuurlijk is het een heus bedrijf, Instagram en toch hoop je dat achter de schermen bevlogen mensen zitten te foto-hobbyen. Op de website van Instagram vind je een (1) CEO en een (1) niet CEO, dat het kneuterige beeld van twee mannen die de hele dag foto’s zitten te bekijken, daar zo nu en dan hartelijk om lachen en zich afvragen of ze anders nog een nieuwe filter zullen bedenken, bevestigt. Als je even verder kijkt, dan is er inmiddels al een team van 13 mensen aan de slag. En de cijfers liegen er ook niet om. Blijkbaar is het bedrijf 500 miljoen dollar waard. Sjemig, waar is dat nou weer op gebaseerd?

Waarde van het bedrijf

Voor de app zelf betaal je niks, het bedrijf verkoopt niks, levert geen dienst en er is geen advertentieruimte. In de tussentijd is de geschatte marktwaarde 500 miljoen dollar en is er 40 milljoen dollar binnen geharkt bij niet de minste investeerders (zoals Jack Dorsey en Chris Sacca) en is er een bestuur gevormd waarin onder andere Matt Cohler zetelt.

Misschien is het kneuterig Nederlands geneuzel in de marge om te beginnen over een verdienmodel zoals Ben van den Burg in zijn column stelt, maar ik vraag het me toch af . En ook, al die 40 miljoen aan poen, wat gaan 15 mensen daarmee doen?

De poen

Tijdens de conferentie bleef ook de geldkwestie vaag. We zijn nu al zoveel waard, we vinden gaandeweg echt wel een verdienmodel, aldus Systrom.

Oja? Vijf mogelijke uitkomsten:

  1. Ok. Voor de hand liggend, maar iemand moet het zeggen: in de nabije toekomst gaan we betalen voor de app.
  2. Er worden meer filters geïntroduceerd waarvoor je moet betalen, je moet gaan betalen als je meer dan een x-aantal foto’s uploadt, of misschien lanceert Instagram wel een website, of ze integreren met Facebook.
  3. De belangrijke bazen in het bestuur en geldschieters hebben dat vooral gedaan omdat ze het geld nu eenmaal hadden en een kans roken. Maar na een jaar hardnekkig zoeken naar een verdienmodel of een nieuwe kans, rest hen slechts de foto’s nog.
  4. De nationalistische point of view. Ze gaan samenwerken met de Hema. Lekker kneuterig. En waarom ook niet eigenlijk? Je Instagramfotoboek gewoon ophalen om de hoek. Echt Hema.
  5. De oprichters zijn zo geïnspireerd geraakt door hun eigen succes en vooral door de mensen die gebruik maken van de app dat ze een prijsvraag ‘Hoe nu verder?’ uitschrijven onder de 27 miljoen users (of hoeveel het er werkelijk ook zijn). Het leidt tot een super idee dat wordt uitgewerkt etc etc.

Inspiratie

Een verdienmodel zonder hype is misschien kneuterig, maar een hype en een beknopt verhaal over het ooit vinden van een verdienmodel spreekt me al helemaal niet aan. Hoe moeilijk kan het zijn om een bevlogen verhaal te houden over een App die door zo veel mensen op uiteenlopende manieren fantastisch wordt gebruikt? Waarom lees ik (sjongejonge) zo’n vaag, niet onderbouwd en dus niet inspirerend bericht? Ik vind Instagram echt geweldig, dus als ik Instagram was, zou mijn eerste miljoen gaan naar iemand die het verhaal zo beeldend brengt dat het een ieder raakt.

0 Shares:
3 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 3.449 keer gelezen