Pepsico is als eigenaar van Lay’s altijd op zoek naar nieuwe smaken chips. Daarom geeft Lay’s na de introductie van ‘Maak de Smaak’ in 2010 dit jaar een vervolg aan deze actie met ‘Maak de Smaak The Battle’. Met de criteria van de SpinAwards voor het onderdeel beste online campagne in het achterhoofd is het aardig om eens te kijken naar deze campagne, en die te beoordelen op creativiteit, interactiviteit en effectiviteit.

Creativiteit

Ten opzichte van 2010 heeft het publiek dit jaar meer inspraak. Het Nederlandse publiek mag naast het bedenken en inzenden van smaken, nu ook meehelpen bepalen wie er wint. Met bereikt dat publiek via de eigen homepage, sociale media en banners op verschillende sites. De consument kon via banners kiezen welke smaak de voorkeur heeft. Waar er in 2010 op sociale netwerken door Lay’s niet gesproken werd over deze actie, wordt er dit jaar enorm veel aandacht besteed aan Facebook, Twitter en Hyves. Als logisch gevolg is Lay’s nu aanwezig waar de doelgroep zich bevindt, in plaats van dat Lay’s alleen probeert mensen naar haar site te trekken. Er is nu meer interactie met de doelgroep. In tegenstelling tot 2010 is de flashsite dit keer wel goed te vinden in zowel het organische- als het gesponsorde deel van Google. Het is echter de vraag of de doelgroep van Lay’s wel op Google zoekt naar het merk. Het is spijtig dat Lay’s geen tussenstanden publiceert. Een mogelijke oorzaak daarvoor kan zijn wat Doritos overkwam met haar GeenStijl chipssmaak in het jaar 2004.

Interactiviteit

Lay’s heeft dit jaar een nieuwe gebruiksvriendelijke website waar de consument centraal staat. De website is goed geïndexeerd en crawlbaar. De consument kan meteen stemmen en in plaats van dat Lay’s de bezoeker om een e-mailadres vraagt, verzoekt het bedrijf nu om ‘fan’ te worden van haar sociale media. Die sociale media is goed geïntegreerd. In vergelijking met voorgaande jaren, is er nog steeds onduidelijkheid voor de consument over het feit dat je een naam moet verzinnen in plaats van een smaak. De naam van deze actie (Maak de Smaak The Battle) is hier een mogelijke oorzaak van. De campagne is erg interactief. In het jaar 2010 zijn er 678.682 smaken ingezonden. Het aantal ingezonden smaken van 2012 is nog onbekend, maar het laat wel de impact van de actie zien. Het is echter de vraag hoeveel van de 678.682 smaken serieus bedoelde smaken zijn.

Effectiviteit

Het Nederlandse Facebook account van Lays heeft meer dan 22.000 fans. Via de site van Lay’s kun je het bedrijf eenvoudig op Twitter vinden. Dat er via Google meerdere Twitter accounts worden gevonden onder de naam Lay’s wekt soms verwarring op. De diverse nepaccounts op Twitter onder de naam Lay’s worden eerder gevonden dan het officiële Twitter account waar Lay’s naartoe linkt. De landelijke televisiecommercials hebben er ook voor gezorgd dat de actie beter bekend werd. De advertenties op de televisie zorgen waarschijnlijk voor meer bekendheid dan de banners en goede zoekresultaten op Google.

Conclusie

De Lay’s campagne van dit jaar is in vergelijking met voorgaande jaren enorm verbeterd. De online aanwezigheid is sterk toegenomen met als gevolg dat Lay’s nu beter op de hoogte is van wat de doelgroep wil. Ook staat de consument meer centraal dan voorheen. Daarom zou deze ‘Maak de smaak batlle’ tijdens de SpinAwards hoge ogen gooien.

Rob de Landmeter en Shannon Timmer

0 Shares:
1 comment
  1. Interessante blog! Had alleen wel wat meer over het indexeren willen lezen, want daar ben ik momenteel mee bezig voor mijn site. Gr. Willem

Comments are closed.

Dit artikel is 3.365 keer gelezen