In 30 minuten per dag je social media monitoring afhandelen. Daar ging het in een vorig artikel over. Maar toen hadden we het alleen over luisteren, nog maar de eerste stap in dat monitoringsproces. Want wil je echt rendement halen uit je social media inspanningen, dan doe je er goed aan wat je gehoord hebt te analyseren en vervolgens over te gaan tot engagen (ja, sorry, vergeef mij deze paarsebroekenzinsconstructie!). Je begrijpt: 30 minuten per dag is niet meer toereikend.

Waarom?

Nu je weet dat er over je organisatie gepraat wordt, wil je ook weten hoe men precies over je denkt. Is wat er over jullie gezegd wordt overwegend positief of juist zeer negatief? En wie zijn die mensen nou precies die het over je hebben? In welke kringen wordt er over je organisatie gesproken? Zitten er van die zogenaamde ‘influencers’ (je weet wel, het online equivalent van het populairste kind uit de klas dat in alles nagedaan wordt) bij? En wat zijn de onderwerpen waar men het meest over heeft? Antwoorden op deze vragen helpen je om je online communicatiestrategie beter te bepalen.

Analyseren

Kon je voor het luisteren het nog goed af met enkel gratis tools, voor het analyseren zijn deze niet altijd even toereikend. Voor het ‘meten van sentiment’ zijn er weer andere betere tools die je kunt inzetten. Ze allemaal hier bespreken is geen doen, maar een paar wil ik wel noemen. Een hele bekende is Klout. Je kunt hiermee aangeven hoeveel invloed iemand zogenaamd heeft op social media, de Kloutscore. Klout ligt de laatste tijd wel onder vuur omdat het algoritme van hun score niet erg duidelijk is. Een andere tool, die zich op het Nederlandse taalgebied richt, is TraceBuzz. Naast monitoren wie er over je praat, kun je in dashboards bijhouden hoe groot je bereik is en wat het sentiment over je organisatie is. Je kunt zelf rapportages samenstellen en delen met je collega’s en management. Vergelijkbaar met TraceBuzz is Clipit, die zich ook op het Nederlandse taalgebied richt.

Zelf doen

Tools genoeg dus (meer monitoringstools vind je op deze wiki). Maar realiseer je dat die niet al het werk voor je gaan doen. De uiteindelijke analyse en het daarmee bepalen van je strategie moet je zelf doen. Klinkt als een open deur, is een open deur en toch…

Engagen

Je hebt geluisterd en geanalyseerd en je communicatiestrategie bepaald. Mooi. Prachtig is het als je daarin ook hebt opgenomen dat je fijn met je klanten/doelgroep/fans in dialoog gaat. En hoe je dat gaat doen. En wie in de organisatie dat gaat doen. Engagen dus. De tools die je hierbij kunnen helpen zijn die die je helpen luisteren en analyseren èn de mogelijkheid bieden met meerdere mensen vanuit één of meerdere accounts te kunnen werken. Waarbij je zelfs met workflowmanagement kan werken. Ook nu weer: geen uitgebreide opsomming van die tools want die kun je allemaal vinden in deze wiki. Waar ik wel bij wil stilstaan is hoe je nou een keuze maakt tussen al die diensten.

Kies verstandig

Bij Oxfam Novib zijn we afgelopen jaren volop aan het luisteren, analyseren en engagen geweest. Dit hebben we voornamelijk met gratis tools gedaan en een gezonde portie common sense. Maar we zijn nu toe aan een tool die ons helpt te monitoren, analyseren en onze accounts te beheren. Om onze keuze te bepalen zullen we onszelf enkele vragen stellen. In de hoop dat ze jou ook kunnen helpen, deel ik ze hieronder:

  1. Wat wordt er door de tool precies geïndexeerd? Enkel social netwerken of ook nieuwssites en multimediakanalen (denk Youtube en Flickr)? Hoe ver gaat het indexeren, tot met de reacties op een artikel toe? Hoe lang kun je beschikken over de data?
  2. Wordt sentiment bepaald? En hoe?
  3. Wat doet het systeem om ruis te filteren?
  4. Kun je met het systeem direct reageren? Kun je met workflowmanagement werken?
  5. Zijn er mobiele apps voor het systeem? Werkt het op handhelds (smartphones en tablets?)
  6. Hoe dummyproof is het systeem? Gaat er veel training aan vooraf of is het plug and play? Wat voor support (bv. gebruikersgroep) wordt er geleverd?
  7. Kun je als gebruiker alerts (sms, email) instellen?
  8. En niet geheel onbelangrijk: wat kost het?

Misschien heb je tips die ons en anderen kunnen helpen in de zoektocht naar de beste social monitoring tool. Deel ze vooral in de comments.

0 Shares:
6 comments
  1. Wat een goed en helder geschreven artikel. Ik sluit mij aan bij de stellingen en

    ideeën die worden gegeven. Wat heel erg belangrijk is waarom ga je een monitoring tool gebruiken en hoe ga je resultaten toepassen voor je communicatie/ marketing/ sales strategie. Als je dit weet dan gaan je inspanningen ook iets opleveren.  

    1. Dank je wel Tessa. En inderdaad, het waarom en hoe is belangrijk. Zeker bij ons want we kunnen ons niet permitteren geld over de balk te gooien, dus zo'n tool moet van zeer veel toegevoegde waarde zijn.

    2. Dank je wel Tessa. En inderdaad, het waarom en hoe is belangrijk. Zeker bij ons want we kunnen ons niet permitteren geld over de balk te gooien, dus zo’n tool moet van zeer veel toegevoegde waarde zijn.

  2. Hoi Gisèle! Ik reageer op je vraag zonder pushy over te willen komen want je vraagt eigenlijk praktische ervaringen van mensen binnen organisaties met professionele monitoring tools :). Ik zit n.l. aan de bureau kant. Maar die ontmoeting die wij nog steeds op touw willen zetten moet er toch maar echt snel eens van komen. Dit is namelijk behoorlijk mijn 'ding'. Kan ik je mooi eens bijpraten. Social media monitoring op zich is niets meer dan het opsporen, verzamelen en vastleggen van online conversaties. Zo verzamel je informatie waar je vervolgens acties op zet b.v.dat 'engagen'. Met de verzamelde informatie kun je daarnaast een beeld schtesen over hoeveel er gezegd wordt, door wie, wat en waar. Social media analytics dus. Ga je nog een stap verder, dan kom je uit bij omzetten van al deze informatie naar kennis en inzicht: social media intelligence. Een uitdaging is zorgen dat dit snel, overzichtelijk en gemakkelijk op verschillende niveau's gedeeld kan worden binnen de organisatie. Duidelijk is dat er veel verschillende wensen en behoeftes zijn bij organisaties als er gevraagd wordt om social media monitoring. Zelf ben ik bij Social Inc. dagelijks bezig met social media onderzoek m.b.v. monitoringtools. We helpen organisaties ook met het soort vraagstukken die je in je stuk schetst. Kan je in contact brengen met bedrijven die de fase waar jullie nu inzitten doorlopen hebben. Laat maar weten of je hier wat aan hebt!

    1. Ha Jolante! Ja, ervaringen uit de praktijken, daar zit ik (en ik denk de Contentgirl lezer) op te wachten. Als je die kan/mag delen, graag. Een blog als antwoord op deze blogpost mss? 
      Die ontmoeting: die gaat er komen! ;) 

Comments are closed.

Dit artikel is 5.898 keer gelezen