Sinds een aantal maanden ben ik fan. Groot fan. Een ieder wiens hart enigszins sneller gaat kloppen van social media én fotografie zal het met me eens zijn. Instagram is cool! Want wat is er nu leuker dan stiekem gluren bij de buren, kijken wat iemand op zijn of haar bord heeft liggen of weg zwijmelen bij een mooie digitale zonsondergang?

Met Instagram kan dit allemaal en… meer!

Hoe het werkt

Instagram is snel, makkelijk en gratis. Het is een iPhone app (sorry Blackberry- en Android-users) waarmee je foto’s maakt, bewerkt en deelt. Je kunt het vergelijken met Twitter alleen gebruik je in plaats van 140 tekens slechts één beeld. 
Net als Twitter werkt Instagram met hashtags zodat je snel en eenvoudig op jouw favoriete onderwerp kunt zoeken en gelijkgestemden kunt vinden. Ook op Instagram kun je door middel van geotagging je locatie toevoegen.

Dat niet iedereen een proffotograaf is weten ze bij Instagram ook. Daarom heb je nadat je een foto gemaakt hebt keuze uit kant-en-klare filters die dit feit camoufleren. Zo kun jij alsnog een mooi kiekje delen met de wereld, zowel via Instagram zelf als via Twitter, Facebook of Flickr. Een kind kan de was doen.

Voor-de-leuk

Zelf gebruik ik Instagram hoofdzakelijk voor-de-leuk. Ik volg niet veel merken of bedrijven en maak foto’s van gewone alledaagse dingen. Tot grote ergernis van mijn meest-gefotografeerde onderwerp: poes #Yula. Toch lijkt er een opmars te zijn voor het zakelijk inzetten van Instagram. Zo meldde evianwaternl zich ineens als volger en volg ik op mijn beurt o.a. Nike al een tijdje.

Via Statigram – een site waarop je onder andere je statistieken bij kunt houden – heb je zelfs de mogelijkheid om een Instagram feed tab aan je fanpage op Facebook toe te voegen.

Instagram feed tab voor Facebook fanpage

Early adopters

Na wat research blijken er inderdaad veel merken en organisaties aanwezig te zijn op Instagram. Dit varieert van kleding-/ schoenenmerken (Nike, Mango Fashion) tot luchtvaartmaatschappijen (Air France, Air Asia Thailand) en van goede doelen (Compassion International) tot toeristenbureaus (Visit Oslo).
Zij gebruiken Instagram vooral voor corporate branding in de vorm van een kijkje ‘behind the scenes’ of – in het geval van het toeristenbureau – voor het laten zien van al het moois dat hun land of stad te bieden heeft.  Daarnaast gebruiken veel merken Instagram als marketing tool om hun producten onder de aandacht te brengen (Pandora, H&M).
Benieuwd naar de top 5 coole voorbeelden van Istagram marketing? Check Hubspot Blog.

Instagramwalk010

Tijd om eens in mijn eigen netwerk rond te vragen hoe Instagram gebruikt wordt. En geen betere gelegenheid dan een Instagramwalk! Dus reisde ik  zondag 15 januari naar Rotterdam om samen met mede-fans (lees: -addicts) de stad in beeld vast te leggen en ondertussen als een ware Inspector Gadget hen het hemd van het lijf te vragen.

Na een middagje foto’s schieten kwam ik tot de conclusie dat de meerderheid van de Instagram-wandelaars het toch vooral ziet als een privé- oftewel voor-de-leuk-platform. Geen van de aanwezigen die ik gesproken heb, gebruikt het zelf voor zakelijke doeleinden. Dit neemt uiteraard niet weg dat ‘voor-de-leuk’ ook een vorm van branding of profilering is, zij het personal en niet corporate. Het posten van foto’s is in meer of mindere mate een vorm van exhibitionisme en zelfprofilering. Bewust of onbewust.

Show me the numbers!

Waar zouden we zijn zonder cijfers! Dus als ‘bewijs’ van mijn bevindingen hier de bijbehorende cijfers: Starbucks heeft maar liefst 271.200+  volgers. Om dat aantal nog iets meer kracht bij te zetten: een maand geleden stond de teller nog ‘slechts’ op 214.064. Mashable heeft ook al 34.500+ volgers.  In totaal zijn er meer dan 15 miljoen Instagram gebruikers wereldwijd en dat terwijl de app nu alleen nog maar beschikbaar is voor iPhones. Kun je nagaan wat een vlucht dit zal nemen op het moment dat ook Android en Blackberry-varianten op de markt komen!

Opvallend is dat een aantal bedrijfsaccounts veel volgers hebben terwijl ze nauwelijks actief zijn. Bezwaren dat dit ‘weer een social media platform is dat je bij moet houden en veel tijd kost’ zijn bij deze dus direct van tafel geveegd. Kleine, niet onbelangrijke toevoeging: mits je een sterk merk hebt uiteraard.

Om maar even bij koploper Starbucks te blijven, zij hebben pas 134 foto’s gepost. En toch al zoveel volgers! Virgin America spande de kroon door al meer dan 1000 volgers te hebben nog voordat ze ook maar één foto gedeeld hadden!

Virgin America op Instagram

Oftewel, Instagrammers wachten in spanning af tot de eerste foto zich aandient en willen blijkbaar weten wat er zich afspeelt bij hun favoriete merk of bedrijf. Hier liggen dus zeker kansen.

Niets lekkerder dan de geur van een nieuwe kans

Nu ben je vast benieuwd wat die kansen dan zijn. Hier een top drie:

1)   Behind the scenes

Een kijkje in de keuken kan meerdere doelen hebben. Zo kun je bijvoorbeeld:
– laten zien wat jouw product of dienst nu eigenlijk inhoudt. Hoe wordt het gemaakt, wat is er voor nodig, wat voor ingrediënten gebruik je?
– de menselijke kant van jouw organisatie laten zien. Dit is altijd handig wanneer je social media in wilt zetten als recruitment tool. Laat zien hoe een dag uit het leven van je collega’s eruit ziet of post foto’s van de gezellige vrijdagmiddagborrel.
Dit soort beelden geven jouw organisatie een gezicht. Bovendien geven ze handige extra informatie. Zo kun je de vacatures bij Mashable direct overslaan als je allergisch bent voor honden!

Mashable op Instagram BehindtheGlee op Instagram
Mashable                                    BehindtheGlee

2)   Contests


Hier ben ik stiekem erg fan van! Roep jouw volgers bijvoorbeeld op om een foto te maken van jouw product en deze te delen door middel van een specifieke hashtag. Korting, eeuwige roem of een leuk boek; wat je er ook tegenoverstelt, zet de deelnemers in het zonnetje. 
Bij dit soort ‘klantenbinding’ is het uiteraard wel van belang dat je consistent bent. Dus kies je voor een dagelijkse post, doe dit dan ook dagelijks. Alleen zo hou je de aandacht vast.

How will you #makeitcount contest door Nike  #instascapescompetition1 door Instascapes
Nike                                             Instascapes

3)   Acties


Acties zijn vooral voor winkels inzetbaar. Stel je hebt een lunchroom waar het tussen 4 en 5 uur ’s middags vrij rustig is. Deel een foto met daarin een couponcode of tijdelijke aanbieding en zet erbij dat  klanten op vertoon van die foto korting of een extraatje krijgen. Op die manier bied je een incentive om naar jou te komen.
Tip: Vergeet niet om duidelijk de datum, begin- en eindtijd van de actie te vermelden om te voorkomen dat je vaste gasten onder de voet gelopen worden.

Frappuccino happy hour door Starbucks #Spot Airfrance door Airfrance
Starbucks                                     AirFrance

Uiteraard is dit pas een top drie van manieren waarop je Instagram in kunt zetten voor corporate branding en is het rijtje nog lang niet compleet. Op Instagramers worden 10 manieren beschreven om Instagram winstgevend in te zetten, maar ik ben ook erg benieuwd wat jij voor kansen ziet.

Wat doe jij zelf op Instagram?

Wat zie je jouw favoriete merken doen?

Wat is hierbij het voornaamste doel: (ver)binden, informeren, vermaken of…?

Lees ook ‘Instagram: je tweet in beeld’ door Henk de Kruyff

0 Shares:
2 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 7.276 keer gelezen