Google heeft in 2011 aangekondigd dat ‘social’ de nieuwe lijn is, dat álle producten en het hele bedrijf ‘social’ moeten gaan ademen. Dit alles met behulp van Google+. In Mountain View voegt men nu de daad bij het woord. Want wie A zegt, moet ook G+ zeggen.

Google wordt social

Google-topman Larry Page kondigde het medio 2011 al aan: Google moet social worden, Google gáát social worden. Bij de lancering van socialmediaplatform Google+ was het duidelijk: De koers moest verlegd worden, en G+ zou daarvoor hét middel zijn. Na een goed half jaar is G+ intussen in allerlei opzichten verbeterd en voorzien van allerlei leuke, slimme en handige goodies. Volgens de laatste bekendmakingen zijn er zo’n 90 miljoen actieve G+ gebruikers die veelal uitermate positief zijn over de mogelijkheden van het platform.

Ach en wee

Voor Google dus de hoogste tijd om door te pakken. G+ móet en zal slagen. En ze maken er nu werk van, ze laten zien dat ze bloedserieus zijn. Zo was er de lancering van “Search, Plus your world”, wat zoveel inhoudt dat Google bij de zoekresultaten nu ook de optie biedt om op basis van aanbevelingen in o.a. Google+ te selecteren. Dit is een extra optie en kan naar believen uit- of weer ingeschakeld worden. Met een paar muisklikken kan je zonder problemen instellen wat jouw voorkeur heeft. Niks moet dus. Desondanks was het ach-en-wee-geroep op de internets niet van de lucht. Met name mensen die zichzelf niet goed geïnformeerd hadden jammerden over misbruik van Google’s monopolie op zoekgebied. Op zich best komisch en lachwekkend, maar toch ook onwenselijk, want dat soort ongefundeerde meningen echoën door richting de massa die minder zin heeft om zich in de materie te verdiepen.

Duidelijk en helder

Zo is er intussen ook de aankondiging van de aanpassing van het privacybeleid van Google. In de loop der jaren heeft Google flink wat succesvolle producten op de markt gezet, met voor ieder product een bijbehorende set voorwaarden en privacyregels. Omdat men in Mountain View streeft naar meer helderheid en duidelijkheid worden nu al die verschillende voorwaarden omgevormd tot één heldere, duidelijke set voorwaarden en regels. Ook geeft Google daarmee aan dat er gestreefd wordt naar meer eenheid, wat helemaal in de lijn ligt van de eerdere uitspraken van Larry Page. Logisch, helder, duidelijk en consequent. Kortom: Iedereen blij natuurlijk!

Nee, natuurlijk niet! Duh!

Uiteraard brak ook hierover een storm aan verontwaardiging los. Want wat denken die Googles wel niet. Zomaar jouw data tussen de verschillende applicaties op en neer en heen en weer verspreiden, dat kán helemaal niet! Dat moeten we niet willen met zijn allen! En dat voor een bedrijf dat ‘Don’t be evil’ durft te roepen! Schande! Het einde van het internet, van alle internets, van de hele wereld! Ongehoord, de brutaliteit, de mensonterende taferelen, de grove schending van de mensenrechten!
En zo werden talloze sites volgekliederd met dat soort emotionele hartekreten. Want er moeten tenslotte ook clicks verdiend worden. En schreeuwende artikelkoppen leveren bezoekers op. En genuanceerde artikelen veel minder. Dat is de werkelijkheid anno 2012. Dat kunnen we erg vinden, maar dat verandert niks. We kunnen ook gewoon de moeite nemen ons wél juist te (laten) informeren.

Juiste informatie

Er zijn namelijk ook techjournalisten die zichzelf wél juist informeren en daar dan ook nog een prima artikel over schrijven. Want wat is er nou aan de hand? Nou, eigenlijk niet zoveel. Want de data die Google al van je had, via al die verschillende applicaties, wordt nu aan elkaar gekoppeld zodat de Googles je meer gerichte advertenties en informatie kunnen bezorgen. Verder eigenlijk niks. Want ze benadrukken nog maar eens dat ze die data NIET met anderen zullen delen of doorverkopen. Alles blijft binnen Google, net zoals het voorheen was. Het enige risico dat je dus loopt is dat de advertenties die je in beeld krijgt meer op jou toegesneden zullen zijn. Dat is niet echt onoverkomelijk. Niet echt rampzalig. Niet echt iets om je heel druk over te maken.

Logisch

De veranderingen die Google doorvoert zijn een logisch gevolg van de eerder ingeslagen weg. Dan kan je leuk vinden. Je kan het ook minder leuk vinden. Maar er is niets fundamenteel mis mee. Want Google mag dan groot zijn, ze houden natuurlijk niet op met om zich heen te kijken en te bedenken hoe het nog beter kan, hoe de groei erin gehouden kan worden. En de huidige koers is duidelijk: Men zet in op ‘social’. Waarbij Google+ de verbindende factor wordt tussen alle verschillende onderdelen, die op die manier steeds meer een eenheid zullen gaan vormen. Ondertussen vergeten ze niet waar ze vandaan komen en houden ze principiële zaken als openheid, duidelijkheid en transparantie nog altijd gewoon in ere. Want als het niet goedschiks kan, dan proberen ze het gewoon nog harder. Dat mag duidelijk zijn.

0 Shares:
3 comments
  1. Klachten over google? 

    begin maar eens met het stoppen te gebruiken van de zoekmachine.Ze bieden je een geweldige dienst (meerdere zelfs). En dat allemaal kostenloos!
    Zo lang ze bij hun belofte blijven dat mijn data niet naar derden gaat.Dan wil ik best meewerken aan mezelf als product voor hun.

  2. Gaat het tegenstanders ook niet meer om de 'persoonlijke' zoekresultaten die je hiermee krijgt en die dus invloed hebben op SEO etc.?

  3. Je doelt op de gevaren van de 'internet-bubble' zoals Eli Pariser die beschrijft in de TED-video? Dat is sowieso wel iets om je bewust van te zijn. Niet alleen daarom heb ikzelf die 'personalised search' uitgezet. 
    Tsja, en of er iets verandert aan de algoritmes waarmee Google de rangschikking van datgene wat gevonden wordt presenteert, dat lijkt me iets dat ze daar in Mountain View lekker helemaal zelf mogen weten. Ze hebben daar het internet-zoeken min of meer uitgevonden of op zijn minst geherdefiniëerd. En als ze dan zelf tot het inzicht komen dat het anders ca beter kan, dan mogen ze dat toch? Dat daarmee de 'spelregels' voor SEO veranderen, dat is een logisch gevolg en ook helemaal niet erg. De wereld verandert, het internet verandert. Gelukkig maar.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.312 keer gelezen