Google gaat zijn privacybeleid bijwerken en gelijk zijn we terug in het jaar nul. Google gaat alle gegevens die je achterlaat nu ook echt delen met alle andere diensten die ze aanbieden. Of je het nu wilt of niet. Opt-out is niet meer mogelijk terwijl dit in Europa verplicht is. Een schop tegen het zere been van privacy-voorvechters

Simpel

X-RAY Google

Google wil niet meer werken met 60 verschillende privacy policies, maar één uniforme privacy policy die alle producten en diensten omvat. Hij moet korter zijn, en makkelijker te lezen.

Dit kan je zien als een vooruitgang, maar ik lees het als volgt: Google gooit alles op de grote hoop, maakt geen onderscheid meer tussen de verschillende producten. In deze nieuwe situatieworden alle gegevens die je gewild en ongewild deelt met Google nu ook onderling tussen de verschillende diensten van Google gedeeld, én dit kan je niet (meer) voorkomen.

Broer, beroerder, beroerdst

“Grote Broer” Google vindt bijvoorbeeld “doodleuk” dat advertenties onderdeel zijn van de zoekresultaten, want het zijn tenslotte advertenties die horen bij wat je zoekt.

Nog een voorbeeld: Google is van mening dat als je gebruik maakt van hun diensten, dat je in ruil hiervoor je surfgedrag inlevert. Zo kunnen ze hun producten “Gratis” houden. Wat nou, gratis? Ik moet dus mijn privacy inleveren – die ik overigens vele malen kostbaarder vind dan hun diensten – voor een lullige mailbox en wat tools die ik ook op mijn eigen webservertje kan hosten? Natuurlijk, Google heeft deze comfortabel bij elkaar en da’s makkelijk. Maar realiseer je dat gratis dus wel degelijk een prijs heeft.

En dan worden alle “leuke” en/of nuttige diensten als Wave, Picnik en dergelijke ook nog eens wegbezuinigd?

Google, waar zijn jullie mee bezig? Met één druk op de knop zijn we terug in het jaar nul wat betreft online privacy. Is dit beleid of is er over nagedacht? Als er al over nagedacht is, dan toch zeker niet genoeg. Maar goed, wie ben ik?

Jouw Mening

En daarom ben ik vreselijk benieuwd naar jullie mening: Hoe zie jij dit? Wat is jouw mening? Welke van jouw favoriete diensten worden wegbezuinigd?

0 Shares:
9 comments
  1. Wat een onzinnig en tendentieus stukje. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Maar ik zal een poging wagen…
    Het jaar nul? Huh? Hadden we toen internet? Hadden we toen ooit van privacy gehoord?

    Google heeft vanaf het begin slim zijn geld verdiend met het aanbieden van prima producten die doordat ze veel gebruikt werden data opleverden waarmee Google advertenties kon verkopen. Niemand is ooit verplicht geweest om Google te gebruiken, laat staan een account aan te maken. Daar heb je geheel vrijwillig mee ingestemd. Waarom heb je dat gedaan?
    Je móet niks, je wil het zelf. En dat gratis niet voor niks is, dat is een open deur van heb ik jou daar. Zo zit het hele internet in elkaar. Hoe dacht je anders dat ik deze blog kon lezen? Of jij deze blog kon schrijven.
    Verder is Wave min of meer opgevolgd door Google+ en wordt Picnic geïntegreerd in datzelfde Google+. Een dienst waarvoor je je ook GRATIS kan aanmelden.

    En nog even over de privacy. Er verandert in feite niks. Het enige echte verschil is dat Google jouw data samenvoegt om zelf gerichter ad's e.d. te kunnen plaatsen. Jouw data was al in handen van Google, maar versnipperd. Nu wordt alles samengevoegd en blijft diezelfde data nog steeds in handen van Google. Waarbij Google uitdrukkelijk stelt dat het die data NIET zal doorverkopen.

    Mijn favoriete diensten worden steeds meer en beter geïntegreerd met mijn favoriete social network, Google+. Op een manier die mij tevreden stemt. Want Google communiceert helder en duidelijk over wat ze doen. O.a. op Google+. Daar had jij je prima kunnen informeren, en dan had je hoogstwaarschijnlijk niet zo'n raar stukje geschreven.

    Dat was mijn mening.

    1. Beste Robert,

      Het stukje dat ik heb geschreven is en was bedoeld om reacties uit te lokken, en in die opzet ben ik geslaagd. Maar goed, het is een recht om een andere mening te hebben, en daarom wil ik even wat onjuistheden rechtzetten.

      Allereerst beweer je dat Picnik in Google+ wordt geïntegreerd, dat is maar ten dele waar. En dan nog, ik moet het eerst nog maar eens zien. Ze hadden ook beloofd om Google+ meer op Wave te doen laten gelijken, maar Google+ is nog niet echt realtime. Google+ lijkt op dit moment nog het meest op een luxe twitter. Wat twitter echter lijsten noemt, noemt Google+ "Circles". En tuurlijk, ook Google Docs staat je toe om tegelijk aan een document te werken, een functie die ik regelmatig met anderen gebruik.

      Het probleem dat ik getracht heb aan te leveren is dat al deze functies "gescand" gaan worden op jouw on-line gedrag, ze kunnen dus ongewild een digitaal paspoort van jou aanmaken. En eerst was er een opt-pout mogelijkheid waarin je aan kon geven dat je niet door Google gevolgd wilde worden. Je kreeg dan geen gepersonaliseerde advertenties, of op locatie gebaseerde advertenties, of advertenties gebaseerd op jouw surfgedrag. En dat gaan ze nu dus overboord zetten. Ze gaan alles verzamelen, van iedereen zonder uitzonderingen, want uitzonderingen, daar kan Google niets mee.

      En juist die versnippering die jij noemde, die was goed. Doordat alles versnipperd was, was mijn surfgedrag of mijn acties alleen bekend bij die producten en diensten die ik ook daadwerkelijk gebruikte. Straks staat er al een compleet ingevuld profiel op je te wachten, met al jouw persoonlijke gegevens er in op het moment dat je je aanmeld bij Orkut of Google+.

      Dit zou hetzelfde zijn als dat je normaal altijd boodschappen doet bij de Albert Heijn in Amsterdam Noord, en dan toevallig een keer in Amstelveen de Albert Heijn in loopt en dat er al een compleet gevulde winkelwagen voor je klaar staat op basis van jouw aankoopgedrag in Amsterdam-Noord. Ik weet niet of je hier blij mee moet zijn, maar dat is nu precies wat er gebeurt. Hier kon je je voor afmelden, maar dat gaat straks niet meer. Als jij hier blij mee bent, prima, ik niet.

  2. Daarbij hebben zij alleen de data oo dit moment om mij gerichte advertenties te laten zien en niet zomaar bv iets over maandverband.

    Ik denk dat er een goed moet worden nagedacht over wat nou tegenwoordig privacy is en betekent.

    Want het is absoluut niet (meer) wat er vroeger mee bedoeld werd.

  3. De reclame van google is irrelevant, voor mij, want ik onderdruk die.
    Waar ik me wel zorgen om maak, zijn mijn prive google docs documenten. gaan die nu ook geindexeerd worden?

    Je kunt die persoonlijk getinte zoekresultaten toch ook onderdrukken?
    Al weet je nooit hoe erg ze gemanipuleerd worden.
     

      1. Nu kan je dat inderdaad nog aangeven, of je gepersonaliseerde zoekresultaten wilt. Die "Opt-Out" mogelijkheid, om dat dus niet te willen, die gaat weg.

  4. Het is toch al heel lang bekend dat google en privacy niet samen gaan. Gmail werd al gescand op sleutelwoorden, de zoekresultaten die je aanklinkt beïnvloeden wat je daarna als zoekresultaten krijgt (stik irritant) en ach nou ja, het was al bekend in elk geval. Ik vind er dus niet veel van, er verandert in feite nagenoeg niets denk ik.

    1. Juist door die versnippering van alle diensten, en door de opt-out mogelijkheid was er nog een – zei het beperkte – keuze. Nu doe je mee aan het grote Google Gegevens inzamelingsproject of je wilt of niet.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.463 keer gelezen