Je kunt als organisatie een persbericht uitbrengen en dan denken: Zo, dat hebben we mooi gecommuniceerd. Grote kans dat er niets mee gebeurt. Beter is het om naast het verzenden van persberichten en nieuwsbrieven een eigen pressroom of perssite aan te maken.

Waarom een perssite?

Een jaar geleden schreef Maud Geerbex hier al over de 5 Do’s van een corporate press room. Dit artikel vormt een aanvulling op deze 5 belangrijke aandachtspunten en zal daarnaast ingaan op een aantal goede voorbeelden van perssites.

Een mediapagina, pressroom of perssite is niet alleen bedoeld voor journalisten, maar kan daarnaast ook nuttig zijn voor bestaande klanten, prospects en investeerders. Belangrijk is dan ook om de informatie voor iedereen toegankelijk te maken en de perssite niet achter een login te plaatsen. En natuurlijk moet de perssite goed vindbaar zijn via de site van jouw organisatie.

Wat moet er op mijn perssite staan?

Het allerbelangrijkste is eigenlijk de contactinformatie. Zet duidelijk de naam en een telefoonnummer en e-mailadres van de PR-afdeling of PR-persoon op de site. Als je niet wilt dat iedereen zomaar dit nummer gaat bellen, vermeld dan duidelijk dat dit nummer alleen voor de pers is en vermeldt daarnaast andere nummers met daarbij voor welk onderwerp, welk nummer gebeld kan worden.

Kijk vervolgens naar welke informatie bezoekers van de perssite lezen en als je goede contacten onderhoudt met journalisten, vraag ze dan naar wat voor informatie zij vooral op zoek zijn. Denk bij het plaatsen van informatie altijd vanuit de gebruiker niet vanuit de organisatie.

Hieronder staat een lijst van onderwerpen die je kunt opnemen op een perssite.

  • Nieuws
  • RSS-feed voor je persberichten
  • Links naar social media-kanalen
  • Links naar alle persberichten, maak persberichten SEO (denk ook hierbij dus altijd aan de vindbaarheid van de informatie)
  • Links naar achtergrondinformatie over jouw branche op andere sites
  • Achtergrondinformatie over jouw organisatie (missie, geschiedenis)
  • Links naar jaarverslagen en andere financiële informatie
  • Links naar artikelen in de media over jouw organisatie (niet alleen de positieve berichten, maar als die er zijn ook de negatieve berichten – dat maakt jouw site geloofwaardiger)
  • Links naar interviews met beleidsmakers uit jouw organisatie
  • Links naar blogs
  • Geef ruimte voor commentaar
  • Bij een uitgebreid archief: een zoekfunctionaliteit op datum en onderwerp
  • Officiële beleidsstukken en standpunten
  • Logo’s in verschillende formaten die makkelijk gedownload kunnen worden
  • Fotos’en video’s
  • Wanneer je medewerkers vermeldt op je mediapagina neem dan ook een bio op
  • Een webformulier om makkelijk informatiepaketten en foto’s op te vragen
  • Een lijst van producten en diensten en als dat nodig is technische informatie
  • Kalender met belangrijkste evenementen en optredens van beleidsmakers
  • En heel belangrijk als je zo’n prachtige pressroom of perssite hebt aangemaakt: houd hem bij. Mensen vinden niets zo irritant als verouderde informatie.

Als PR-afdeling kun je deze informatie niet alleen verzamelen. Zorg er daarom voor dat je ook bijvoorbeeld de marketingafdeling betrekt bij het leveren van informatie. De huidige, moderne manier van communiceren is geen eenrichtingsverkeer meer, zoals in het verleden. Gebruikers willen nu direct met jou of jouw organisatie communiceren. Een reactiemogelijkheid is daarom een mooie toevoeging, maar zorg er dan ook wel voor dat binnen de organisatie iemand verantwoordelijk hiervoor is, zodat je inderdaad in gesprek bent met de bezoeker.  Informatie moet verder makkelijk hergebruikt kunnen worden: downloaden of delen via sociale netwerken.

Zoals je ziet is het een hele lijst, maar je hoeft natuurlijk alleen die informatie op te nemen die op jouw organisatie van toepassing is.

Een paar mooie voorbeelden

Nu je weet hoe je een perssite op kunt zetten, kun je hieronder kijken hoe een aantal ondernemingen uit binnen- en buitenland zijn pressroom gebruikt.

Ford 
Ford pressiteFord heeft de link naar de press room opgenomen in de footer van de website.

De press room is eigenlijk een aparte website met een duidelijke navigatie naar News, Products, Bios, Facilities, Photos, Videos, Audio en PR contacts. Alle informatie is dus goed te vinden. Als je de website bezoekt zie je meteen een overzicht van het laatste nieuws. Per product bestaat een eigen productpagina met daarop alle informatie die een journalist nodig heeft om een artikel over het specifieke product te schrijven.

Om foto’s en video’s te krijgen moet je echter inloggen. Daarnaast is er ook niet echt mogelijkheid om te reageren. Al met al is het geen slechte website, maar hij is niet interactief.

Cisco 
Cisco pressiteDe perssite van Cisco is zeer uitgebreid en biedt veel informatie over de organisatie met links naar de bios van de belangrijkste directieleden van het bedrijf. In de rechterkolom is verder een Facebook- en Twitter-feed opgenomen en op de homepage is een overzicht van het laatste nieuws te zien. Dit ziet er alleen niet zo overzichtelijk uit en de lijst is extreem lang. Wel kun je ervoor kiezen om het nieuws te rangschikken naar ‘meest bekeken’ en ‘meest gedeeld’. Ook is het makkelijk om de gevonden informatie te delen.

Een mooi interactief opgezette perssite met heel veel informatie. Ook de contactinformatie is goed en doorzoekbaar. Ook de persberichten zijn te doorzoeken op datum en onderwerp. Om een logo te kunnen gebruiken is duidelijk uitgelegd hoe je het moet gebruiken en hoe je het snel kunt opvragen.

Duidelijke site.

Beeld en Geluid 
Beeld en Geluid voor de persBeeld en Geluid heeft een eigen perssite waarop informatie staat onderverdeeld in Persarchief, Persfoto’s, Mailservice en Achtergrondinformatie. Op de homepage staat het laatste persbericht in zijn geheel met in de rechterkolom een overzicht van de laatste tien persberichten. In het persarchief kun je zoeken op onderwerp. Je moet wel even goed zoeken om de contactinformatie te vinden. Deze is weggestopt in de metanavigatie rechtsboven in het scherm. De perssite is te bereiken vanaf de footer op de corporate site van Beeld en Geluid. Op zich dus allemaal niets mis mee, maar ik mis wel de interactieve componenten en de verwijzing naar de social media-kanalen.

VPRO 
VPRO-perssiteDe VPRO-perssite is opgezet als een blog. De blogberichten op de homepage zijn de laatste nieuwsartikelen en meteen bovenaan staat een zoekscherm. Je kunt zoeken door een zoekterm in te voeren, snel zoeken door een dropdownmenu of zoeken op maand. Daaronder staat een lijst met titels en sites, waardoor je snel door kunt klikken naar het door jou gezochte programma of onderwerp. Onderaan de pagina staat de navigatie naar Programma’s en sites, Blijf op de hoogte, Veelgestelde vragen, Service en Over de VPRO. Het is dus wel even zoeken naar de contactinformatie en achtergrondinformatie, maar alle informatie is wel te vinden. De verwijzingen naar de social media-kanalen van de VPRO vind je onder Blijf op de hoogte. Even zoeken dus. Er is ook niet echt een reactiemogelijkheid, maar het makkelijk navigeren door de duidelijke site maakt een hoop goed.

Zoals je ziet is er ook bij de best practices altijd ruimte voor verbetering. In ieder geval hoop ik dat je zo wat inspiratie hebt opgedaan voor het opzetten van je eigen mediapagina, perssite of corporate press room. Ken jij nog andere mooie voorbeelden van een perssite?

0 Shares:
Dit artikel is 4.343 keer gelezen