BusinessOog op het webSocial

Overschatten of onderschatten social media?

Hoe onderzoek naar social media juist positief geïnterpreteerd kan worden

Ik werk sinds oktober met een facebook fanpage VUScience. Bij dit proces heb ik heel wat scepsis, wantrouwen en onwetendheid te overwinnen. Ook zoeken tegenstanders naar munitie om hun houding kracht bij te zetten. Zo kreeg ik laatst een artikel onder mijn neus gedrukt van een collega die er niet zo in gelooft. Het blad kopte: “Instellingen overschatten social media.”

Overschatting

De strekking van het artikel is dat universiteiten het belang van social media overschatten voor de werving van internationale studenten. Volgens een onderzoek van onderzoeksbureau i-Graduate zou slechts 4 procent van de studenten via social media een buitenlandse universiteit kiezen.

Geen zin

Voer voor tegenstanders. Het heeft allemaal geen zin. Waarom zou je een Facebook fanpage starten als studenten zich er toch niet door laten beïnvloeden? Promotiemateriaal (22 procent) en een bezoek aan de instelling (11 procent) leveren een veel belangrijkere hoeveelheid studenten op. Kortom, onzin die Facebook fanpagina. Daar hoeven we niet aan mee te werken.

Het antwoord dat voor de Facebook fanpage pleit staat in hetzelfde artikel: bijna de helft van de internationale studenten laat zich beïnvloeden door vrienden. Als Facebook iets is, dan is het een online vriendennetwerk. Stom om als universiteit niet aan te sluiten bij vriendennetwerken. Een platform bieden aan mensen met dezelfde interesse, levert ook nieuwe contacten en vrienden op. Kortom, je kunt als universiteit weldegelijk via social media studenten werven.

Overschatting artikel

Het probleem rond de overschatting staat in het artikel zelf. Social media vraagt om een andere benadering dan traditionele media. Veel universiteiten zien social media als een vorm om te zenden. Iets dat goed werkt vanuit oude media gedacht met folders, posters in bushokjes en radiospotjes.

Veel universiteiten benaderen hun fanpage op Facebook op dezelfde manier. Ze doen eindeloos veel mededelingen vanuit de universiteit. Publiek reageert nauwelijks. Het is de vraag in hoeverre fans een indruk krijgen wat er eigenlijk op de universiteit gebeurt.

Pilot

Momenteel draai ik een pilot waarbij ik zo min mogelijk wil zenden. De kracht van de fanpage probeer ik te leggen bij de fans van de pagina. Er moet gediscussieerd worden. De fans moeten praten over onderzoek en wetenschappelijke onderwerpen. Alleen zo krijgen buitenstaanders een indruk van wat er bij ons gebeurt. Op die manier hoop ik vrienden te maken, mensen te interesseren voor een opleiding en persoonlijk een antwoord te geven op hun vragen.

Overtuigen

Het kost veel moeite mensen te overtuigen. Dergelijke onderzoeken dragen daar ook niet aan bij. Ik geloof erin en ik probeer dat uit te dragen. Mijn ideaal is een online werkelijkheid te maken. Fans, vrienden en bezoekers krijgen zo een beeld wat er op onze faculteit gebeurt. Dat kan alleen via een platform waarbij vrienden elkaar informeren over hun passie. Beïnvloeding door vrienden is dan groter en effectiever dan je denkt.



Bloggen voor 42bis? | Eindredactie doen? | Redactieteamlid worden?


Hendrik-Jan

Hendrik-Jan

Ik ben Hendrik-Jan schrijf al sinds 2001 voor het web. Sinds 2005 werk ik alleen nog maar voor het www. Ik weet veel van webredactie, webcoördinatie, cms'en, seo, bloggen, twitter, social media en online content. Dagelijks schrijf ik over het leven, het web en de literatuur op mijn persoonlijke blog.

Previous post

[Infographic] Voor Google Newbies

Next post

Zeg het met een magneetje

6 Comments

  1. 12 december, 2011 at 13:47

    Heb dit artikel met veel plezier gelezen. Ben benieuwd of je zogenoemde tegenstanders van social media door niet te zenden óók interactief aan de praat krijgt. Dat zou ik persoonlijk helemaal mooi vinden! Succes.

  2. 14 december, 2011 at 21:51

    Het is een experiment en dat is voor mij vooral de uitdaging. Voortdurend monitoren en bespreken of we de goede weg gaan. Ik krijg veel de opmerking dat mensen bewust naar de fanpage moeten gaan om te zien of er iets gebeurt. Daarom publiceren we nu ook als VUScience zelf. Het levert wel meer likers op, maar ik vind dat de activiteit niet toeneemt. Kortom, we zijn er nog niet mee klaar…

  3. 15 december, 2011 at 15:39

    De huidige generatie zal de conversatie niet aan gaan, wellicht een enkele like. Tenzij men er wat voor terug krijgt. Studiepunten voor likes? :)

    • 19 december, 2011 at 10:07

      Interessant. Wat is je argumentatie erachter? Ik zou zeggen als ze er wat interessants vinden, dan daagt dat ook uit tot conversatie. Zeker als je een gepassioneerd student bent.

  4. Anoniem
    5 januari, 2012 at 14:18

    Nice! Ik ben benieuwd naar de resultaten van je pilot. Klinkt als een uitdaging om de interactie/content geheel door de studenten zelf te laten vullen. Wellicht een wedstrijdje bijvoorbeeld: gekste kantine foto of een vraag.. mijn tentamenweek …. (zelf in te vullen). Op deze manier gaat de pagina wat meer leven. De prijs? Een student is vaak al tevreden met een paar lekkere briertjes en bitterballen :P

    • Anoniem
      5 januari, 2012 at 14:23

      Eerst verder kijken dan mijn neus lang is, dan reageren… :P Ik zie dat de FB pagina al goed op dreef is.. complimenten ;)