Leuk hoor, dat bloggen. Maar als lezers en reacties uitblijven, en het je geen extra klanten oplevert, kan de lol er gauw af zijn. Terwijl er niets zo goed is om gevonden te worden in zoekmachines als bloggen. Maar hoe doe je dat nou eigenlijk? Hoe kom je met je blog op die felbegeerde pagina 1?

Eerst even dit:

Waarom is bloggen goed voor zoekmachine-optimalisatie?

Een blog is een zoekmachine-magneet. Google loves blogs. Niet zo gek. Zoals een koe de hele dag gras eet, koekiemonster verzot is op koekjes, zo snakken de ‘crawlers’ van Google naar content. En hoe meer en hoe vaker er nieuwe content op jouw site te halen valt, hoe vaker ze bij je over de vloer website komen.

Oh, je blogt al regelmatig zeg je? Maar je blog wordt niet gevonden in Google? Dan lees even verder.

Een paar basisvoorwaarden

Voor ik meer ga vertellen over zoekmachine-optimalisatie (SEO), even een paar dingen die je maar beter op orde kunt hebben:

1. Goede software. Je kunt prima bloggen met Joomla of Drupal. Maar mijn favoriet is WordPress. Speciaal gemaakt om te bloggen en dat merk je. Werkt superfijn, en met de vele gratis SEO plugins wordt SEO appeltje eitje.

2. Host op je eigen domein. Bloggen voor de lol kan misschien nog op mijnblog.blogspot.com of mijnblog.wordpress.com, maar bloggen voor je bedrijf doe je op je eigen domein, www.mijnbedrijf.nl/blog. Zodat jouw website het vertrouwen van Google wint en niet je bloghost.

 3. Geduld. Hoog scoren met je blog gaat niet vanzelf. Maar de aanhouder wint. Blog dus regelmatig, deel je posts op social media en schrijf eens een gastblog.

Waaruit bestaat SEO?

Ik werk niet bij Google, dus de magische formule heb ik niet, maar SEO bestaat in ieder geval uit deze onderdelen:

  •  on page optimalisatie: komen de woorden op je website overeen met de woorden die zoekers gebruiken in zoekmachines?
  • off page optimalisatie: hoeveel kwalitatieve links (van andere websites, blogs etc) gaan er naar jouw content?

Hoe verbeter je je on page optimalisatie?

Het optimaliseren van je blogpost voor zoekmachines begint bij het selecteren van de juiste zoekwoorden. Welke woorden en zinnen gebruiken jouw lezers en klanten om te zoeken in zoekmachines. Daar kom je achter door:

  1. te brainstormen. Noteer alle termen die te maken hebben met jouw aanbod. Denk ook aan verkleinwoorden, meervoud, enkelvoud, synoniemen en hele zinnen.
  2. je termen te checken in de Google Keyword Tool. Check het zoekvolume en selecteer de termen die niet te veel concurrentie hebben, en toch redelijk vaak gezocht worden.

Waar zet je die zoekwoorden?

Nu je hebt bepaald voor welke termen je hoog wilt ranken in Google, ga je die zetten op de belangrijkste SEO plaatsen. Dat zijn:

  •  de titel van je blogpost. Zoekmachines hechten veel waarde aan de titel van een artikel om te bepalen waar het over gaat. Voor de beste resultaten zet je je zoekwoord vooraan in de titel. Dus Tien fototips voor de mooiste foto’s in plaats van Maak de mooiste foto’s: tien fototips.
  • de tekst. Gebruik je zoekwoord of -zin in het begin van je artikel, en een paar keer verderop.
  • de meta tags. Bij de meeste content management systemen, zoals Joomla, WordPress en Magento, kun je metatags invullen. Soms heb je daar een plugin voor nodig. Vul bij de metatags in ieder geval de title en de description  in.
All in One SEO pack

Gebruik SEO plugins om je metatags in te vullen

  • de links. Als je linkt naar een andere post op je blog, gebruik dan niet zinnen als ‘klik hier’, maar gebruik een zoekwoord om te linken. Zorg sowieso voor veel interne links; zo help je Google een handje al je content te vinden.

Hoe verbeter je off page optimalisatie?

Zoals gezegd, SEO bestaat uit on en off page. Off page, oftewel links, legt zelfs nog meer gewicht in de schaal dan de on page optimalisatie. Zoekmachines zien links als ‘stemmen’ voor jouw blog. Hoe meer kwalitatieve links, hoe meer vertrouwen Google heeft dat jouw blog waardevolle informatie bevat voor zoekers. En hoe hoger ze jouw blog dus in de zoekresultaten plaatsen.

Niet alle links zijn even belangrijk. Waardevolle links:

  • komen van sites waar Google veel vertrouwen in heeft. Dat vertrouwen wordt uitgedrukt in de zogenaamde Pagerank (PR). Een link vanaf een site of blog met een hogere pagerank dan jouw site is beter dan een link vanaf een site met een lagere PR.
  • komen van sites die gaan over het onderwerp van jouw blog. Een artikel over SEO heeft op een site als Contentgirls meer waarde dan op een site over koken.
  • bevatten zoekwoorden. Een link naar jouw blog met een zoekwoord erin, versterkt Google’s idee dat jouw blog ook echt over dat onderwerp gaat.

Ja, handig om te weten, zul je zeggen, maar de grote vraag is nu:

Hoe kom ik aan meer links?

Ik dacht dat je ’t nooit zou vragen..

En het antwoord is voor de hand liggend maar ook wel irritant: maak goede content die waardevol is voor je lezer. Als mensen je content waarderen, zullen ze die delen en ernaar linken.

Heul goede artikelen schrijven dus. Een ‘killer headline’ helpt ook.

Hier en daar gastbloggen is natuurlijk ook een uitstekend idee.

Net zoals reacties achterlaten op blogs.

Conclusie

  • Doe zoekwoordonderzoek om uit te vinden welke zoekwoorden (de beste) bezoekers naar je site trekken
  • Zet je zoekwoorden in je titel, tekst en metatags
  • Maak content die mensen graag willen delen
Natuurlijk is er nog meer dat je kunt doen om je zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten en meer lezers op je blog te krijgen. Welke technieken gebruik jij? Heb je een mooi succesverhaal? Deel het in de comments hieronder!

3.370 keer gelezen Geschreven door