De cheesy marketingteksten die de copywriter van Groupon produceert hebben afgelopen jaar voor veel hilariteit én ergernis gezorgd onder webtekst schrijvend Nederland.

“Ken je het? Een brandschone, nieuwe, glimmende, compleet volmaakte iPad laten vallen en dan proberen ‘m terug naar de winkel te brengen onder het mom van: hij zat zo in de doos? Nu, dat hoeft helemaal niet meer met de iPadcase van GeniusLab voor € 9 (waarde € 29,95).”

“Transpiratie kan oh zo vervelend zijn. Natte plekken onder je oksels tijdens een eerste date of druppels op je voorhoofd tijdens een sollicitatiegesprek zijn meer dan ongewenste sfeerverpesters. Echter, in het zweetwalhalla dat de squashbaan heet is lekker een potje zweten zowel volstrekt onvermijdelijk als onweerstaanbaar lekker en gezond. Voor €29 krijg je nu een squashbaanpakket van in totaal 3 uur bij Victoria Squash Club (waarde €104).”

‘Een Grouponnetje doen.’

Zelf moet ik vooral hartelijk lachen om die teksten om vervolgens de aangeprezen deals keihard te negeren. Maar waar de grouponschrijver er mee weg komt vanwege over the top grappig, vergaat het lachen me bij de meeste clichématige en hollefraserige marketingteksten. Het lijkt erop dat elke webtekst door dezelfde tekstschrijver is geschreven, met dezelfde tekstopbouw, zelfde zinsconstructies en zelfde uitgekauwde woorden. Zullen we daarom met zijn allen afspreken in 2012 ‘een Grouponnetje doen’ aan de grouponschrijver over te laten en niet meer…

Afgezaagde vragen

… alle diensten- en productbeschrijvingen te beginnen met ‘Ken je dat?’ of ‘Heb je ook vaak last van …?’ ‘Heb je je weleens afgevraagd of…?’ Een van de belangrijkste regels van het schrijven van goede commerciële teksten is: verplaats je in de lezer. Goede regel, niks mis mee. Neem het vooral ter harte. Maar liever niet door het stellen van die afgezaagde vragen. Graag in 2011 achterlaten ajb.

Creatieve oplossingen

… voor alle problemen, pardon uitdagingen, creatieve oplossingen te bieden. Mij win je niet als je je bureau, dienst en/of product aanprijst door het predikaat creatieve oplossing er op te plakken. Als iemand met een probleem, zit ik vooral te wachten op een doeltreffende en afdoende oplossing. Zonder fratsen.

Terug naar af

… de lezer zeer dwingend te manen snel, meteen, vlug, als de wiedeweerga naar www.degeweldigewebsitedieiederslevengaatverbeteren.nl te gaan. Dan heb je me gepakt met een geweldige tekst zonder cliché’s, ga je me aan het einde ervan alsnog als een achterlijke toespreken. ‘Stop met zoeken, ga NU/SNEL/VLUG naar www.website.nl en bestel direct’: ik word er alleen maar recalcitrant van en het is voor mij een reden om vooral niet te klikken op die doorverwijzende link. Ben je weer terug bij af.

Welke marketingcliché kan er wat jou betreft in 2011 achterblijven? Ik hoor het graag.

0 Shares:
6 comments
  1. Vermakelijk en herkenbaar. W.m.b.: alles met "voor al uw…" has got to go. Oh ja en beste transportbedrijven, doe eens iets aan die logo's jongens.

    ;-)

    1. Het is aangetoond dat men gevoelig is idd voor hijgerige aansporingen. Maar ik vraag me af of het niet net zo effectief is als je 'gewoon'  goed en duidelijk verwijst. Ik heb overigens vooral moeite mee als de 'ga nu/snel/vlug naar..' constructie gebruikt wordt terwijl er absoluut geen noodzaak daartoe is. Ik las laatst een 'in memoriam'-achtige tekst waarnaar verwezen werd naar een filmpje over de overledene. Stond er: bekijk nu snel het filmpje. Dat is dan geen marketingtekst maar men gebruikt dit gewoon te vaak, te snel om een soort van misplaatste urgentie te creëren. 

Comments are closed.

Dit artikel is 2.948 keer gelezen