Iedereen heeft een mening over social media. Zo nu en dan staat er iemand op om te schreeuwen dat het helemaal niets oplevert en toevoegt. Het gekke is dat de schreeuwerd het op zijn blog, Facebook of Twitterprofiel schrijft en kennelijk de behoefte heeft zijn mening te delen. Waarom? Omdat we nu eenmaal graag delen en de bevestiging nodig hebben dat mensen het met ons eens zijn. Dat is social media!

We moeten ‘iets’ met social media

Het valt mij op dat discussies vooral gaan over het zakelijk inzetten van social media. Zenden en interacteren zijn dan onderwerp van discussie. De reden daarvan is dat veel ondernemers de druk voelen ‘iets’ te doen met social media omdat het moet. De verwachting van de onwetende ondernemers is hoog: meer nieuwe klanten, honderden, zo niet duizenden Facebook-fans. Ze maken een profiel aan op de big 5 (Twitter, LinkedIn, Facebook, Youtube, Hyves), laten het vormgeven en linken vervolgens alle platformen aan elkaar, zodat ze alleen op Twitter hoeven te zenden (LinkedIn en Facebook kopiëren dan eenvoudig alle Tweets). Gek dat er dan weinig tot geen reacties komen.. toch?

Zenden of interacteren?

Zenden is zó 1.0. Er zijn toch al genoeg eenzijdige communicatiekanalen? Denk aan televisie, radio, brochures, direct mails. Waarom kies je voor een extra communicatiekanaal als social media, die zijn gebaseerd op fora?  Heb je ooit een forum gezien waar alleen op wordt gepost? De basis van een forum is juist interactie (zelfs MS Word begrijpt dit woord als: communicatie heen en weer). Heen én weer! Juist, door te luisteren bind je en trek je aan. Vergelijk het met reallife, mensen praten nu eenmaal graag over zichzelf. Komt het je niet bekend voor? Hoe meer je jouw gesprekspartner laat praten over zichzelf, hoe leuker hij/zij jou vindt. Dus blijf je zenden en vergeet je de interactie, dan vergeet je de social in social media.

Dus, zenden of interacteren. Beiden kosten tijd, maar het één betaalt zich meer uit dan de ander. Dat uitbetalen toont zich niet per definitie in nieuwe klanten of meer verkoop (omdat mensen mede keuzes maken op basis van een gun factor). Interactie is communicatie en dat kan niet zonder reacties, maar veel reacties zul je niet ontvangen op gesloten vragen of zinnen (zenden). Zonder respons mis je toch het doel van je tijdsinvestering? Wanneer mensen reageren op jouw berichten krijg je een bevestiging of feedback op jouw manier van denken en blijf je groeien. Deze groei kan zelfvertrouwen zijn ‘Ik ben niet de enige die er zo over denkt’ of inspiratie ‘Van die kant had ik het nog niet bekeken’.

Zenden blijft belangrijk

Door voor jou interessante mensen te volgen en met ze in gesprek te gaan creëer je waarde aan jouw netwerk. Dit kunnen mensen zijn met dezelfde expertise, binnen je eigen vakgebied, met dezelfde interesses of mensen die jou inspireren. Het opbouwen van een relatie kost tijd, maar je winst is dat mensen met wie je het gesprek écht aan gaat ook écht naar je luisteren als je iets te vertellen hebt. Heel zwart/wit is het namelijk niet. Zenden hoeft niet altijd verkeerd te zijn. Iedereen begrijpt en accepteert van elkaar, dat we allemaal weleens ons  verhaal kwijt willen of met trots onze nieuwe producten/uitvindingen delen. Iedereen dient hier zijn eigen weg in te vinden. Om je online reputatie te beheren dien je dicht bij je eigen visie blijven staan, jouw stipje op de horzion. Is dat verhogen van medewerkerstevredenheid? Ga dan de interactie aan met je medewerkers (bijv. interactief intranet). Is het werken aan klanttevredenheid? Vraag dan de mening van je klanten en laat zien dat je ze serieus neemt (bijv. ideeënplatform/Facebook). Wil je klanten aan je binden? Voeg ze dan toe aan je online netwerk en betrek ze bij beslissingen (bijv. Linkedin/Twitter). Deed je dit voorheen face to face, blijf dit dan ook vooral doen en gebruik social media om het te versterken.

Social Media maakt mijn leven makkelijker, net als mijn iphone

Social Media staat voor mij synoniem aan internet. Het is een mix van zenden en interactie. Social (interactie) & media (zenden). Social media maakt communicatie voor mij een stuk eenvoudiger, het vinden van nieuws, het ontmoeten van interessante mensen, het opdoen en delen van kennis, en het opslaan van gegevens. “Weg met de visitekaartenbak, welkom LinkedIn!”

Wat vind jij? Zie jij wel mogelijkheden in alleen zenden, of vind jij een bepaald platform hier juist wél erg geschikt voor?

0 Shares:
2 comments
  1. Beste Farah,
    Bedankt voor je geweldige artikel, echt een opsteker!
    Ik ben benieuwd naar het vervolg!

    MVG
    RV

  2. Dank voor je leuke reactie RV.
    Volgende post staat klaar, bijna online ;) Gelukkig hebben we hier op CG nog veel meer leuke posts. Ik ben altijd wel even zoet hier =)
    Grt. Faar

Comments are closed.

Dit artikel is 3.597 keer gelezen