ConferentiebundelVorige week bezocht ik de HSN-conferentie. Dat was twee dagen lang bezig zijn met het Nederlandsetaalonderwijs, fantastisch. Voor de duidelijkheid, ik bedoel het onderwijs van het Nederlands, niet het taalonderwijs in Nederland. Anders had ik Nederlandse taalonderwijs geschreven. Over samengestelde woorden of spatiegebruik had trouwens op die conferentie verder niemand het, dus mij zul je er ook niet meer over horen.

Tablet en papier

Wat me opviel, al heel snel, was dat ik buiten mezelf slechts twee (2!) personen zag, die net als ik hun aantekeningen maakten op een tablet. Er waren misschien tweehonderd bezoekers, dus we zitten daarmee op ongeveer 1%. Ik vind zelf mijn iPad ideaal voor aantekeningen. Je hebt alles wat je wilt onthouden meteen digitaal en kunt je notities daardoor supereenvoudig ver- en bewerken. Probeer dat eens met dat wanordelijk pen-op-papiergeschrijf dat waarschijnlijk in een kast of la verdwijnt om nooit meer teruggevonden te worden.

Digitale geletterdheid

Was dit nu een conferentie die verstoken was van elke technologische of multimediale invalshoek? Nee hoor, zo heet werd de soep niet gegeten. Er waren verschillende sessies die ingingen op het gebruik van nieuwe technologie in de taalles. Hoognodig, denk je misschien, want die leerlingen van tegenwoordig kunnen lezen en schrijven met de computer, met internet, met informatie bewerken en prosumertje spelen en de leraar kan dat allemaal niet bijbenen.

Niet dus. Voor de sprekers over deze materie was het niet moeilijk voorbeelden te geven van die andere leerling. De leerling die meent dat alle informatie op internet betrouwbaar is. ‘Anders had er lang iemand over gebeld en was het er al afgehaald.’ De leerling die een werkstuk maakt over het World Wildlife Fund waarin sommige gedeeltes ineens over hedge funds gaan. En de leerling die voor zijn presentatie over Martin Luther King gebruik maakt van de site http://www.martinlutherking.org/ en niet ziet dat dit een puur racistische site is, alleen bedoeld om MLK verdacht te maken.

Denk niet dat dit de drie uitzonderingen zijn op de regel. Goed omgaan met internet, digitale geletterdheid is iets dat de meeste leerlingen niet vanzelf leren. Dat leerlingen allemaal ‘veel verder’ zijn met computers, is onzin, echt waar. Een digital native is niet automatisch ook een digital expert.

0 Shares:
2 comments
  1. Misschien zijn de kinderen van nu wel verder met de computer maar zoals je zelf al aangeeft het kunnen beoordelen van de informatie die men haalt van het internet is in veel gevallen nog ver te zoeken. Ik heb dit tijdens mijn studie ook vaak genoeg gezien waarbij klasgenoten bepaalde informatie klakkeloos hadden aangenomen zonder te beoordelen of dit wel klopt (en in mijn studie belangrijk, is het weten schappelijk onderbouwt).

    Maar het is naar mijn mening wel een goed iets dat je kinderen al sneller bekend laat worden met het zoeken op internet en deze valkuilen laat zien/uitlegt zodat men ervan kan leren.

  2. Gelukkig komen er ook steeds meer mediacoaches bij (bijvoorbeeld opgeleid door NOMC – http://www.nomc.nl) die via school of bibliotheek lessen geven aan leerlingen (en ouders en leerkrachten) over dit soort dingen. Niet alleen op het gebied van 'hoe beoordeel je informatie op internet', maar ook op het gebied van 'bewust kiezen welke privegegevens je wel of niet op je facebook plaatst' en 'herkennen van reclame op (mobiel) internet' en dat soort dingen.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.212 keer gelezen