qr-codeKan dat, QR-codes gebruiken in het onderwijs? QR-codes? Trouwe lezers van Contentgirls hoef ik niet meer uit te leggen wat een QR-code is. Zij hebben het al kunnen lezen in QR-streepjescode anno 2011 van Helma de Boer. En de niet-trouwe lezers kunnen daar nu alsnog terecht.

Nu die dingen in onze wereld zijn verschenen, zijn ze ook in het onderwijs ontdekt. Niet dat ze er al veel gebruikt worden, maar verschillende leraren zijn al met QR-codes aan het experimenteren gegaan en het lijkt er inderdaad op dat deze geblokte blokjes ongekende educatieve mogelijkheden in zich bergen.

Schoolinformatie voor de leerlingen

We beginnen bij de huis-tuin-en-keukenfuncties: het informatiebord in de hal van een school voor voortgezet onderwijs. Er kan van alles mee te delen zijn voor de leerlingen. Teveel om allemaal overzichtelijk op dat bord te zetten. Ik zou zeggen: zet alle berichten online op webpagina’s en maak er een QR-code van. Voorzie het mededelingenbord van een aantal kopjes (absenties, roosters, bijeenkomsten) en hang de briefjes eronder. Goedkoop alternatief voor een duur flatscreen en prijzige dashboardsoftware.

In de klas

Juf Elke beschrijft op haar blog in één artikel een hele rits mogelijke toepassingen voor QR-codes in de klas.  Bijvoorbeeld om een spel of knutselmateriaal van een QR-code te voorzien. De code leidt dan naar een filmpje waar juf uitleg geeft over hoe het spel werkt. Een mooie oplossing om tegen te gaan dat juf 100 keer hetzelfde moet uitleggen. Lees haar blog voor nog veel meer ideeën.

Ook het onderwijsblad Vives schreef in oktober 2011 over QR-codes in de school. Allemaal mooi, zeggen ze, maar hoeveel scholen zijn er niet waar de mobieltjes niet mee de klas in mogen? Weg mooie ideeën. Maar ook daar is een oplossing voor, weet Vives te melden. QR-codes hoeven niet per se gescand te worden met een telefoon. Het kan ook met een handsscanner. Die scanner kun je verbinden met een computer of een digitaal schoolbord en zo kun je toch weer je QR-dag vullen met de extra bronnen en filmpjes achter de blokjes.

De meeste toepassingen van de QR-code liggen redelijk voor de hand en zijn vervangingen voor andere middelen. Denk aan het uitlegfilmpje dat de uitlegjuf vervangt. Helemaal mooi wordt het als de man of vrouw voor de klas zijn of haar creativiteit gebruikt om de quick-responseplaatjes nu eens heel anders in te zetten.

Woordenschat oefenen

Laten we haar mevrouw Van ‘t Lijf noemen. Zij geeft Engels in de brugklas en wil de kinderen laten oefenen met de Engelse woorden voor een aantal lichaamsdelen. Ze zoekt op internet afbeeldingen van lichaamsdelen, bijvoorbeeld hoofd, nek, arm, been, buik, knie, voet. (Inderdaad, ze houdt het netjes) Van de url’s van die afbeeldingen maakt ze QR-codes op blaadjes, waar ze de namen van de lichaamsdelen bij schrijft: head, arm, leg en zo verder. De leerlingen lezen de woorden bij de QR-codes en plakken de blaadjes bij een medeleerling op het lijf. Daarna scannen ze de codes en zien zo of ze de woorden op de goede lichaamsdelen geplakt hebben!

Nog meer slimme ideeën lezen? Kijk op de pagina van juf Linda of lees de 41 Interesting Ways to Use QR Codes in the Classroom.  Ja, het wordt wel wat met die QR-codes.

0 Shares:
4 comments
  1. Leuk stukje, maar je maakt scholen afhankelijk van techniek. En in je voorbeelden maak je redelijk nutteloos gebruik van QR-codes. Waarom een blog met QR-codes? Een paar simpele links (eventueel gekoppeld aan plaatjes i.p.v. tekst) doet precies hetzelfde met hetzelfde effect. 
    je bent alleen minder afhankelijk van techniek die daarvoor opeens een vereiste is geworden.

    Daarnaast ben je met QR-codes altijd afhankelijk van een extern netwerk, en wat doe je dan op school als het uitvalt (zoals deze week met Blackberries), of de nog immer onbetrouwbare wireless netwerken? 

    In het tweede voorbeeld moeten kids stickers met QR-codes op lichaamsdelen plakken om te kijken of ze ziets goed gedaan hebben. Naast de reeds bovengenoemde problemen is ook hier het gebruik van QR-codes een beetje overbodig. Een simpel antwoordvoorbeeld (in dit geval een lichaam met de juiste benamingen) die na de oefening erbij wordt gehaald, geeft precies hetzelfde resultaat.
    Of als je het iets spannender wil maken, zou je van 2-kleurige stickers gebruik kunnen maken. Het kijken met een kleurfilter levert je dat een antwoord op dat je dan wel kunt lezen.
    Kost bijna niets, is niet afhankelijk van batterijen en gaat heel lang mee.

    Natuurlijk zijn ICT en nieuwe media bespekt met legio mogelijkheden voor het onderwijs, maar deze twee zijn eerder een goed voorbeeld hoe men wanhopig probeert gebruik te maken van iets dat al eeuwen veel simpeler kan zonder iets te hoeven inboeten aan het resultaat. 
    Ik krijg de indruk dat men wanhopig probeert er iets door te drukken tegen beter weten in.

  2. Hallo Paul. Leuk artikel over QR-codes in het onderwijs! 
    Een tijd geleden heb ik voor de blog onderwijsvanmorgen.nl ook een stukje geschreven over de bruikbaarheid van QR-codes voor educatieve doeleinden. 
    Misschien nog een aanvulling op jouw links: http://www.onderwijsvanmorgen.nl/qr-codes-in-het-
    Groeten,
    Charlotte van Regenmortel

  3. Beste Paul

    Half jaar geleden heb ik een  presentatie gemaakt met alle mogelijkheden van de QR codes voor bibliotheken en onderwijs. Ik vul dit  ' online QR handboek" regelmatig aan. Gewoon gratis te downloaden op&nbsp ;http://www.slideshare.net/digibieb/qr-codes-in-de-bibliotheek-of-onderwijs

    In het " Online QR handboek" staan veel links en wie alles wilt bijhouden moet zich abonneren op de twitterstroom @AugmentedAdvert:twitter , wel tientallen tweets per dag.

    jan de waal/ basisbibliotheek Maasland / Oss

Comments are closed.

Dit artikel is 4.578 keer gelezen