Dik twee jaar geleden begon ik een eigen blog. Grootse plannen had ik er niet mee. Het was slechts bedoeld als hobby. Maar met bijna 25.000 unieke bezoekers afgelopen maand is dit blog meer een uit de hand gelopen hobby geworden. ‘Heb jij nog tips hoe ik ook tot dit aantal kan komen?’ vroeg een andere blogger laatst aan mij. Die tips heb ik gegeven. Zaligmakend zijn ze zeker niet, maar wie weet werken een paar tips voor jouw blog.

Iedere blog is anders

Sommige blogs trekken nu eenmaal meer bezoekers dan andere sites. Als jij een blog schrijft voor duivenmelkers, dan levert dit vaak minder bezoekers op dan een blog over mode of tv. Dat hoeft trouwens niets te zeggen over het aantal terugkerende bezoekers. Misschien zijn die duivenmelkers trouwe bezoekers omdat ze alles willen weten over jouw kennis over duiven. Dat kan soms veel lonender zijn dan bezoekers die een keer iets willen weten over de uitspattingen van Charlie Sheen, maar de volgende dag diezelfde Sheen – en dus jouw blog- alweer vergeten zijn.

Doel & Doelgroep

Dat brengt me op het eerste punt. Voor wie schrijf je een blog? Schrijf je een blog voor jezelf, je oma of je buurvrouw? Prima, niets mis mee. Alleen is soms de gemiddelde Nederlander niet geïnteresseerd in de stapjes van je tweejarige kind of je vakantie in Lutjebroek. Nogmaals, niets mis mee. Maar als je een groter publiek wilt trekken, zijn algemene onderwerpen iets populairder. Denk aan politiek, tv of mode. De onderwerpen zijn eindeloos.

Het is bovendien handig om in je hoofd te houden voor wie je schrijft. Ooit schreef ik voor een website en daar bedachten we de ideale lezer voor de site. Onze getrouwde Gerda van 35 met 2.1 kinderen, een labrador en een klein boodschappenwagentje, was misschien iets teveel van het goede, maar een algemene beschrijving is ook handig. Het is af en toe goed om jezelf de vraag te stellen of je schrijft voor je oma, de jonge vrouw die van tv en mode houdt of dat jij je pijlen wilt richten op mensen die geïnteresseerd zijn in politiek. Op die manier is het makkelijker om je onderwerpen af te bakenen en bereik je meer lezers die geïnteresseerd zijn in de onderwerpen op je blog.

Al ken ik ook bloggers die helemaal niets doen met die algemene onderwerpen en dagelijks drie gebeurtenissen posten in een blog waar ze gelukkig van worden. Ik werd zelfs nieuwsgierig of die blogger nu weer gelukkig werd van een kwakende eend of een toefje slagroom. Daar kwam geen doelgroep aan te pas, maar het werkte wel. Puur omdat deze blogger een doel had. En dat is om ons als lezers deelgenoot te maken van zijn of haar wereld. Die wereld wist mij te boeien en zorgde ervoor dat ik de blog telkens opnieuw bezocht.

Eigen invalshoek

Het is daarbij ook verleidelijk om content klakkeloos over te nemen van persberichten of andere websites. Niet doen. Behalve dat gedupliceerde teksten het niet goed doen in de zoekmachines, missen bezoekers jouw eigen invalshoek. Schrijft de hele wereld al over de mogelijke scheiding van Demi Moore, dan kan jij ook best je plasje erover heen doen. Maar het is een stuk spannender als je dat op geheel eigen wijze doet. Denk aan een lading ironie, en meesterlijke schrijfstijl, opmerkelijke foto’s en meer research. Geef bezoekers in ieder geval een reden waarom ze – naast al die andere blogs – jouw blog nog willen lezen.

Blog regelmatig

Maar als je die lezers echt wil vasthouden, is regelmatig posten uitermate belangrijk. ‘Natuurlijk, dat weet iedereen toch?’ zal je misschien denken. Dat kan, maar er is een grote groep bloggers die zich er niet aan houdt. En dan moet ik toch echt aan die groep vertellen dat twee blogs op een dag en dan drie maanden later nog een stukje plaatsen, niet genoeg is.

Punt.

Ook al zijn er excuses genoeg. ‘Ik had het druk’ of ‘ik heb even geen inspiratie’ zijn de twee meest voorkomende smoezen. Ik weet dat veel bloggers het niet veel willen horen, maar ik ga het toch zeggen. Geen tijd of inspiratie telt niet. ‘Dan zorg je maar dat je tijd en inspiratie krijgt,’ riep een eindredacteur niet voor niets ooit tegen mij. Als je een serieuze blog wilt, moet je het ook serieus aanpakken. Er is namelijk altijd wel iets om over te schrijven. Soms is het ene onderwerp interessanter dan de andere, maar dat maakt niet uit. SCHRIJF. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook prettig voor je lezers.

Nog zo’n eentje. Maak af waar je aan begonnen bent. Schrijf je iedere week een recap over Boer zoekt Vrouw of Holland’s Next Top Model, zorg dan ook dat de nieuwe recap er iedere week staat. Soms wordt diezelfde avond tijdstechnisch moeilijk, maar probeer dan de volgende dag het blog te plaatsen. Komt de recap later? Meld dat op je blog. Dan weet de bezoeker waar hij of zij aan toe is. Dat bespaart je boze mails en bezoekers die niet meer terug keren.

Neem de tijd

Een goed lopende blog kost ontzettend veel tijd en inzet. Per dag kost het mij zeker een uur. Ook in het weekend. En voor een vakantie schrijf ik mij drie slagen in de rondte, zodat er ook in de vakantie iedere dag een nieuwe blog staat en ik in contact blijf met mijn bezoekers. En ja, daar heb ik zelfs speciaal een Ipad voor aangeschaft. Dat klinkt idioot, en dat is het stiekem ook. Maar als ik het niet doe, weet ik dat mijn bezoekersaantallen inzakken. Dat is jammer. Niet alleen voor alle moeite die ik erin hebt gestoken, maar ook voor de bezoeker die met lege handen staat.

Analyseer

‘Ik heb geen tellertje op mijn blog, want daar word ik depressief van. Zo laag zijn de bezoekcijfers,’ hoorde ik laatst een andere blogger zeggen. Dat zou hij beter wel kunnen doen. Op deze manier zou hij kunnen zien welke stukken goed gelezen worden, op welke zoekwoorden zijn site gevonden word en hoe hij de aantallen kan laten stijgen. Zo dacht ik dat boekenrecensies op mijn site niet aansloegen, tot ik ontdekte in Google Analytics dat een recensie over een Italiaans literair boek al meer dan duizend keer bekeken was. Gevolg? Ik plaats nu zonder gene allerlei boekenrecensies op mijn site. Meten is tenslotte weten. Als je blog over hamsters vijftig keer gelezen is en het verslag over een optreden van The Semi-Precious Weapons niet, dan weet je genoeg.

Social Media

Heb je een mooie blog geschreven waar je ontzettend trots op bent? Verspreid het. Laat de wereld weten wat jij voor moois getikt heb. Doe dus niet zo bescheiden en gooi de linkjes met eventueel een geestig ankeilertje in de wereld van de social media. Plaats het op Twitter, verveel je zakelijke contacten op LinkedIn of maak een pagina aan op Facebook. Doe er desnoods een nieuwsbrief uit. Maar breng je blog onder de aandacht. Als bedrijven het kunnen, dan kan jij het met je blog zeker.

Nul inkomsten

Wil jij je geld verdienen met je blog? Dan ga je van een koude kermis thuis komen. Er zijn in verhouding maar een paar bloggers die ervan kunnen leven. De rest van ons ziet het gewoon als hobby. Maar als je veel tijd, liefde en energie erin stopt, komt het er vroeg of laat ook uit. Alleen niet in de vorm van geld, maar in de vorm van een online visitekaartje. Steeds meer bedrijven en adverteerders zullen je weten te vinden. Zo staan er nu bij mij ook al een aantal bedrijven aan de digitale deur te kloppen. Maar ik ben dan ook al meer dan twee jaar bezig. En die uren die ik erin heb gestoken, krijg ik er nóóit meer uit. Maar het is mijn hobby, en dan tellen die uren stiekem niet.

Ga uit van je eigen kracht

Maar ik kan je natuurlijk wel verschillende tips geven, soms is het juist goed om de regels volledig aan je laars te lappen. Zo schrijf ik ellenlange recaps over Holland’s Next Top Model, Oh Oh Cherso en Holland in da Hood op mijn blog. In mijn reguliere banen als webredacteur kreeg ik daar vroeger voor op mijn kop (‘Dat geduld hebben bezoekers niet!’) terwijl het op mijn site als een dolle werkt. Vraag me niet waarom, maar deze recaps worden duizenden keren bekeken. Uit de reacties blijkt dat bezoekers het daadwerkelijk lezen. Zolang ze het maar interessant genoeg vinden.

Bovendien blog ik niet alleen over tv, maar ook over mode, muziek, boeken en mijn katten. Al val ik mijn bezoekers op Scriptgirl.nl tegenwoordig niet meer lastig met verhalen over mijn verjaardag. Simpelweg omdat mijn blog meer en meer een magazine wordt. De enige reden dat ik erachter ben gekomen welke kant ik op wilde, is door alle bovenstaande tips in de praktijk te brengen. Maar ook door mijn eigen gang te gaan. Door te kijken wat wel en wat niet werkt. Ook al mislukt het soms hopeloos. Maar hé, ook van fouten leer je.

Als jij dat ook doet, heb jij misschien wel in je eentje 100.000 unieke bezoekers per maand. En anders maar niet, want bloggen is ook gewoon leuk om te doen. Dat is misschien wel het echte geheim.


7.073 keer gelezen Geschreven door