Om met je webtekst zoveel mogelijk lezers te bereiken, moet je vooral Google zien te pleasen. Met descriptions bijvoorbeeld. Die kunnen ervoor zorgen dat de Googelaar uit de 10 zoekresultaten voor jóuw tekst over het onderwerp kiest. Zorg dus niet alleen dat je de pagina een description meegeeft, maar ook dat het een goeie is.

Wat zijn descriptions?

De description is een stukje tekst dat je in de broncode van een webpagina plaatst. De description valt onder de metatags. In de description beschrijf je kort (je hebt ongeveer 140 tekens) de inhoud van de webtekst. Google gebruikt dat tekstje weer om bij de zoekresultaten te plaatsen. Vul je géén descriptions in, dan zoekt Google naar het eerste gedeelte van 140 tekens waarin het zoekwoord voorkomt. Dat kan bijvoorbeeld in de navigatie van de pagina zijn, maar het kan ook een stukje tekst ergens halverwege de pagina zijn.



Pagina over klussen met aantrekkelijke description


Pagina over klussen zonder description: Google doet maar wat.

Waarom descriptions?

Google vindt de title en de description van een pagina belangrijk om te bepalen wat het onderwerp van de pagina is. Vul je geen description in, dan verzint de zoekmachine zelf waar hij vindt dat het over gaat en heb je dus minder invloed. Je kunt de description gebruiken om, in elk geval, het belangrijkste zoekwoord een of meer keer in te verwerken. Zorg er vooral voor dat het een aantrekkelijk tekstje is voor de Googelaars. Die moet jouw webtekst immers niet alleen terugvinden in de zoekresultaten, maar ook nog op het linkje klikken.

Hoe schrijf je een goede description?

Als het schrijven van intro’s om teksten je gemakkelijk afgaat, zul je zien dat je vaak de eerste of tweede zin van je artikel kunt gebruiken voor de description. Zorg ervoor dat je in ongeveer 20 woorden op een aantrekkelijke manier vertelt waar de tekst over gaat. Let er daarbij vooral op dat je het belangrijkste zoekwoord één of twee keer gebruikt, het liefst aan het begin van de zin. Als er meer zoekwoorden van belang zijn, verwerk die dan ook.

Voor welke pagina’s descriptions?

Schrijf in elk geval een steengoede description voor de homepage. Verder maak je descriptions voor alle belangrijke pagina’s van je website. Elke description gaat specifiek over de inhoud van de pagina waarvoor hij bedoeld is. Let er ook op dat je voor deze pagina’s niet met precies dezelfde zoekwoorden werkt als voor de homepage. Google zou dan wel eens bijvoorbeeld de pagina Geschiedenis of Over ons hoger kunnen laten eindigen dan de homepage. Om diezelfde reden is het niet verstandig om voor alle pagina’s dezelfde description te gebruiken.

Descriptions invoeren

In vrijwel elk contentmanagementsysteem kun je bij het invoeren van de pagina aangeven wat de description moet zijn. Voor WordPress kun je een plugin installeren (zoals FV Simpler SEO) waarmee je voor ieder artikel een eigen description kunt invoeren. Zo heb je voor ieder artikel dat je schrijft, direct een handige tool om ervoor te zorgen dat je hoger in de zoekresultaten voorkomt als er wordt gezocht op dat onderwerp.

0 Shares:
4 comments
  1. "Je kunt de description gebruiken om, in elk geval, het belangrijkste zoekwoord er een of meer keer in te verwerken en zo voor een hogere positie met dat zoekwoord te zorgen. Maar zorg er ook en vooral voor dat het een aantrekkelijk tekstje is voor de Googelaars."

    Je stelling 'Je kunt de description gebruiken om, in elk geval, het belangrijkste zoekwoord er een of meer keer in te verwerken en zo voor een hogere positie met dat zoekwoord te zorgen.' is niet juist. Google indexeert de trefwoorden in de description namelijk niet; een wijdverbreid misverstand.

    Maar… deze tekst is wel erg belangrijk voor de lezer/zoeker, óók wat betreft zoektermen. Daarin kun je echter weer nuance aanbrengen, want zoektermen zijn niet altijd hetzelfde als wat Gerry McGovern ook wel 'carewords' noemt: welke woorden triggeren iemand om te klikken.

    Verder een tof artikel.

    1. Oh, dat vind ik interessant. Hoe weet je dat? Ik dacht dat Google was gestopt met het indexeren van de keywords, maar dat de descriptions nog wel werden meegenomen. Wat betreft die carewords: ja eens. Alleen zo jammer dat 'carewords' zelf zo'n misselijkmakende term is :-)

        1. Goed om te weten. Neemt het belang van het zoekwoord (of careword :-)) opnemen in de description niet weg natuurlijk, want dat geeft wel de relevantie van het resultaat aan. Heb het artikel iets aangepast, dank! 

Comments are closed.

Dit artikel is 3.957 keer gelezen