Je moet waarde toevoegen! Deze opdracht vliegt mij de hele dag via allerlei social mediaplatforms om de oren. Je moet waarde toevoegen! Het is de mantra van die neo-webadviseur. Je moet waarde toevoegen! Het kan vooral worden opgemaakt uit de mond van mensen die nog te lui zijn om ergens op te reageren, te beroerd om een ander echt een handje te helpen. En te oninteressant om zelf iets te melden te hebben. Waarde toevoegen! Het zijn holle beloftes.

Elke maand bezoeken tienduizenden mensen 42bis.nl. We zijn niet de best bezochte site van Nederland, maar we doen het leuk. Sites zoals Marketingfacts, FrankWatching, Molblog en Bright krijgen uiteraard nog veel meer bezoekers te verstouwen. Mooi, goed gedaan en chapeau.

Liefdewerk oud papier

Al deze sites worden volgeschreven door mensen die een poging wagen om hun kennis, visie en inzichten met lezers te delen. Er wordt natuurlijk hier en daar wat geld verdiend, maar écht rijk worden van (of zelfs maar een basale boterham verdienen met) een blog is voor de meeste uitbaters niet weggelegd. En de kans dat de bloggers betaald worden voor hun moeite is ook klein.

Dat is allemaal niet erg. Daar doen de meeste bloggers het helemaal niet voor.

Wat elk mens wil

Bloggen doe je omdat je een mening hebt. Je blogt omdat je iets vindt en dat wilt delen. Je schrijft omdat je iets geleerd hebt en hoopt dat een ander daar iets aan heeft. Je doet het omdat je denkt dat iets interessants te melden hebt en je hoopt daarmee te investeren in je (personal) brand. Maar waar veel bloggers het toch vooral voor doen is een hele simpele menselijke behoefte: erkenning.

Je hebt een idee, een gedachte, informatie of een stelling. Nu is het de kunst om dat naar virtueel papier te vertalen. Om er een stuk van te maken dat goed te lezen is, misschien zelfs een beetje grappig, maar in elk geval interessant. Bloed, zweet, tranen, ze zijn er allemaal. En als het je eenmaal gelukt is om een killer-blog te schrijven, kun je niet wachten op de reacties die je gaat krijgen.

Vergeet het maar…

Wham bam thank you ma’am

Natuurlijk wordt er hier en daar nog wel gereageerd. Natuurlijk neemt nog wel eens iemand de moeite om je te laten weten dat je niet voor niks je best hebt gedaan. Maar over het algemeen moeten de bloggers van tegenwoordig, Derek Ogilvy-achtige kwaliteiten hebben (goede analytics wil ook helpen trouwens) om te achterhalen of een blog gewaardeerd wordt. In het beste geval – en dat is nog steeds wel een gelukje – wordt je artikel getweet en ge-Like’d (1-klik-appreciatie), maar in de meeste gevallen wordt er geconsumeerd en verdergeklikt en dat was het dan.

Ergerlijk…

Zij zeggen wat jij denkt

Maar niet alleen ergerlijk, ook risicovol. Het percentage “creators” (zoals mensen die feitelijk wat toevoegen worden genoemd) is nog altijd relatief klein. Het percentage dat interessante content creëert, nog kleiner. Al die tweeters en likers zouden ze moeten koesteren in plaats van alleen gebruiken. Ze zouden wat moeten komen brengen, in plaats van alleen maar halen. Ze zouden waarde moeten delen, in plaats van alleen maar lenen. Want zonder al die contentmakers, wordt je twitter timeline opeens wel errug leeg!

Maar is een tweet, een like of een +1 dan geen erkenning? Laat je daarmee je appreciatie niet zien dan?

Optreden

Ik ben weleens op een podium te vinden. Soms om te spreken over het web, content en social media. Maar ook nog steeds om muziek ten gehore te brengen. Vóór een optreden ben ik altijd eindeloos zenuwachtig. Vergelijk dat met het moment dat je je blog afhebt. Je weet dat wanneer je op publish klikt, je je openstelt voor kritiek van iedereen met een toetsenbord. Alle ogen op jou, je eigen virtuele podium.

Ná het optreden, is de stress weg en heeft het plaatsgemaakt voor het heerlijke post-adrenaline-high-gevoel. Dat is ook het moment dat men naar je toekomt om je te feliciteren of van kritiek te voorzien.

Wat betekent die duim (tweet,+1)

Voor iemand die zichzelf laat zien (of dat nou in een lied is of een artikel), is er niks erger dan het uitblijven van reacties. Niemand zegt wat. Je gaat weer op je plek zitten. Nou, dat was het dan: anticlimax. Maar niet alleen dat, je voelt je onzeker en bekeken. Wat vindt men? Dat duimpje omhoog van die jongen in het publiek is leuk, maar wat bedoelt hij? Goed gedaan, mooie jurk, je haar zit leuk, ondanks je gebrek aan zangtalent, heb ik me vermaakt. Hou die duim maar bij je…zeg eens wat!

Bloggen is het podium beklimmen. Het podium beklimmen is een stukje van jezelf blootgeven. En wanneer dat stukje bloot is, ben je een beetje naakt. Dat is het moment waarop de reacties van anderen extra tellen.

Vergeet je bronnen niet

Dus wil je waarde delen? Wil je dat die waarde blijft komen? Wil je dat die magische beek met waarde niet opdroogt? Voed hem dan. Op het social web heb je twee groepen die van belang zijn: je volgers, die je berichten en links (jouw curated content) wel of niet waarderen, maar ook je bronnen. Zonder die laatste groep, zal je zelf waarde moeten gaan toevoegen en dat is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd.

0 Shares:
17 comments
  1. Hear, Hear! Ik ben voornamelijk een volger (vind dat trouwens een raar woord) Ieder mens heeft (wel eens) een blijk van waardering nodig, een schouderklopje etc.  Al sta je nog zo stevig in je nieuwe mooie schoenen! 'Contente' girls site nog niet zolang geleden ontdekt (jajaja, ik weet t; shame on me) maar ik vind t zeker een toegevoegde waarde hebben. De site onderscheidt zich voornamelijk door de toegankelijkheid. Ga zo door!   

  2. Leuk om te lezen Xaviera en volkomen met je eens!  Gun de ander eens een complimenje, het is tegenwoordig zo eenvoudig om op die knop te drukken en daarmee iemand virtueel (iig) te waarderen.  Het voelt ook nog eens fijn om postief te zijn!  Bij deze een reactie en een melding op mijn Twitter account ;-) Fijne dag!

  3. Je hebt leiders en je hebt volgers, overal. Ook op Twitter. En sommige volgers kunnen zich na verloop van tijd ontpoppen tot leider door o.a. veel content te lezen en toe te passen. Zo leer je je ontwikkelen in Social Media land. Geldt ook voor mij, zowel privé als zakelijk leer ik toch het meest door alle aangeboden info van de ervaren SM marketeers. Die van jullie is een prettige mix van info en entertainment. Ik ben een groupie!  

  4. fantastisch, herkenbaar en helder uitgelegd ook nog.

    Ik word gelukkig van je vergelijking met muziek en met het podium beklimmen.
    Het is heerlijk olekker muziek te spelen, te luisteren of te creeren en om het te delen via een podium is een extra dimensie.
    Doet me denken aan die uitdrukking De Teerling is geworpen, dat moment van volbracht, laatste noot of publicatie, terwijl ik een steen in het water zie vallen en rimpels uit zie wijken naar verder en verder. Feedback is als een hand in het water die een rimpel terug echoed en spiegelt waar de ander is in samenhang met jou, aan diezelfde vijver zittend die leven heet en elkaar even ontmoetend met als aanleiding via jouw blog (of je blog nou zakelijk of niet-zakelijk is). En ja, bronvermelding: wezenlijk van belang.
    Dank van Carolien- die iedere dag schrijft http://carogeurtsenmyblog.wordpress.com/

  5. Helemaal mee eens. Maar het bloggen en andere platforms waar je eenvoudige sociale content plaatst over herplaatst of 'curate' is voor velen nog het middel om zichzelf 'eenvoudig' als een expert neer te zetten. De meest onzinnige 'ik weet het beter' blogposts zorgen dan ook voor een grote sociale media bubble. 

    Een post met geleende content met daarbij een eigen visie of analyse vind ik persoonlijk kunnen. De Twittertimeline aflopen om dan populair een flauwe blogposts met onzinnige visie te schrijven om zo als social media expert of iets in die zin gezien te worden… tja.. komt te vaak voor. Het zijn veelal de platforms die imo enkele jaren geleden innovatief en goed informerend waren voor de online-leek, nu zie je boel redactioneel flink vertroebelen.  

    Hoe dit komt?

    Ik denk dat het bijna beschamende aaigedrag. 

    Als ik persoonlijk eens met een 'expert'  open in de social een discussie aan wil gaan om te kijken of we zo innovatief verder kunnen op het vakgebied om of gewoon eens visies en inzichten uit te wisselen duikt toch zo een 95% weg. Het is angstig aaigedrag van onzekere experts die onzeker zijn.. omdat ze te weinig bagage hebben om 'expert' te zien. Op snelgroeiende terreinen zoals mobile en social kun je ook niet zomaar een expert zijn. 
    Feit: organisaties hebben niets aan het 'wrijf jij over mijn bibs dan doe ik bij jou'. Discussies, eigen gedegen onderzoeken, harde stellingen, flinke analyses van weer een n=10 onderzoekje, het delen van cases-ervaringen met de lezers en social participanten dát is een uiting van lef en iemand.. die iets met een term als expert mag doen.

    Veel echte online profs zie je weinig in de social; die zijn gewoon hard aan het werk hun case nog beter te krijgen en conversie aan te schroeven. 

    U mag mij nu unfollowen. Indien mening en kennis zie ik u graag in een dialoog somewhere in the social,. . 

  6. Helemaal waar! En zelfs als je maar kleine blogjes plaatst ipv doorwrochte stukken of als je de iets moois eigens op Facebook zet zou het zo fijn zijn als mensen reageren! Reacties zijn nodig, zijn de energie om een volgend iets te plaatsen. Ze kriebelen, ze strelen, ze maken enthousiast en blij en met een beetje geluk leiden ze tot nieuwe ideeën! En zonder wordt het elke keer weer een beetje minder leuk, en minder energiek. Zonde hè?

    Maar gelukkig krijg je op deze blog een paar reacties! Wie weet maak e er wel een paar mensen mee wakker :-)

  7. Goed verhaal en helemaal waa, we zijn allemaal blij met die duim en beetje waardering, dan heb je het idee dat het ergens toe doet, en je helpt ook weer iemand die je waardering geeft om door te gaan. Ik ben het geheel met je eens, en reacties geven ook de zin om door te gaan

  8. Leuk, goede post. Waarde toevoegen is belangrijk, zinloos overnemen zonder inhoudelijke toevoeging kan iedereen. Ik volg je veel met veel plezier. Blijf dan ook vooral jouw 'waarde' toevoegen, keep on going strong girl! :-)

  9. Daad bij woord ;-) Leuke metafoor, dat podium. En hoewel niet alle meningen en informatie even waardevol zijn, is het zeker belangrijk creators te eren. Je wordt er wijzer van!

Comments are closed.

Dit artikel is 7.482 keer gelezen