Een online platform bieden aan de achterban van Oxfam Novib zodat ze kunnen meedenken en –praten over ons werk. Dat was en is nog steeds het idee achter Praat Mee. Het platform bestaat nu vier maanden, een eeuwigheid in de online wereld. Tijd dus om terug te blikken en vooruit te kijken.

Vóór Praat Mee waren we bij Oxfam Novib volop bezig doelgroepgericht te communiceren en informatie op maat aan te bieden. Om vervolgens achteraf, via onderzoeken, te bepalen of de boodschap wel aankwam. Het betere zendwerk, zeg maar. En dit deden we, in eerste instantie, ook op onze online kanalen. Op de corporate website maar ook via onze social netwerken. Terwijl deze de plekken bij uitstek zijn om het echte gesprek over bijvoorbeeld het nut of de nutteloosheid van ontwikkelingssamenwerking aan te gaan. Iets waar het publiek van aangeeft: daar hebben we behoefte aan. Want we hebben een mening en die willen we met jullie delen.

Strijkstok

Hoe we dat merken? Hoe vaak ik niet op verjaardagsfeestjes moet uitleggen waarom we dit werk niet op vrijwilligersbasis doen (omdat armoede bestrijden ingewikkelde materie is en daarvoor heb je professionals nodig). En bij elk nieuwsbericht over rampen, zoals nu in de Hoorn van Afrika, laait de discussie onder de reaguurders op: waarom zouden we geven, het geld blijft toch aan de strijkstok hangen.

Toen deze reacties vooral op de nieuwsfora en blogs te lezen waren, was dit onze standaard reactie:

Via ons Twitteraccount en Facebookpagina vonden de criticasters hun directe weg naar ons. En moesten we wel gaan reageren. Ofwel webcaren. Wat we niet onverdienstelijk doen. Maar dat is een andere blogpost.

Podium

Op Twitter kun je echter in 140 tekens moeilijk een discussie voeren, en door het besloten karakter van Facebook kan het grote publiek niet meelezen. En we realiseerden ons dat wij in een tijd opereren waarin we niet meer alleen kunnen zenden, maar dat we gebruik moeten maken van de input die onze achterban ons te bieden heeft. Dus moest Praat Mee er wel komen.
Om de kritische achterban een online podium te geven waar ze elkaar én ons kunnen ontmoeten en zelf aangeven waar ze het over willen hebben. En daar wordt goed gebruik van gemaakt. Het heeft een flink aantal goede ideeën en projecten opgeleverd. Veel mensen lezen mee met de discussies en zo’n 400 mensen praten mee via het platform. En wij? Wij luisteren. En geven antwoord.

Dilemma

Helemaal geen slecht begin maar we willen meer. Meer meepraters, meer nieuwe ideeën, meer meningen. Die gesprekken die daarbuiten worden gevoerd willen we graag op óns platform. Want we hebben grote ambities. Waarbij de prangende vraag is: hoe zorgen we ervoor dat meer mensen hun mening niet alleen delen op een verjaardagsfeestje, in de kroeg of op fora maar ook op Praat Mee?
En ziehier ook ons dilemma. Want hoe sturend moeten we hierin zijn? Lopen we niet het gevaar weer vooral te gaan zenden in plaats van het aan onze achterban over te laten? We zullen het ze zeker vragen, maar zijn ook benieuwd naar jullie mening. Praat vooral mee.

 

0 Shares:
8 comments
  1. Ik vind het een mooi initiatief. Goed stuk ook. Het lastige blijft wel dat de meeste mensen waarschijnlijk over ontwikkelingssamenwerking zullen blijven discussiëren buíten het Praat mee forum..en dan is de vraag: moet je wel telkens mensen naar je forum willen trekken? Of moet je juist die mensen opzoeken en op die plaats met hen praten? Lastig…
    Ik zou de discussies buiten Praat mee idg wel blijven opzoeken, mee praten en dan verwijzen naar Praat mee. Vooralsnog…
    Succes! Het blijft een dilemma :)

  2. Hallo Gisèle, ben geen vreemde voor Oxfam Novib en heb dan ook zo nu en dan mijn mening over praat mee geventileerd zowel in tweets als via de mail. Maar nu je me zo uitnodigt kan ik het toch niet laten ook hier mee te praten.
    Los van het zenden of niet zenden, wat eigenlijk al een non discussie is binnen het publieke domein. Zijn er vijf (en ik hou me in want er zijn veel meer :) grote knelpunten die het echt succesvol worden belemmeren.1) Je moet eerst inloggen en dan kun je pas reageren, een onnodig opgeworpen drempel2) Je moet naar jullie platform komen om die discussie aan te gaan.3) Je ziet slechts discussies die op praat mee gevoerd worden4) Het is een geen OS platform maar een Oxfam Novib platform5) En dit sluit aan op punt vier. Het is niet van en door het publiek. Er is geen gelijkwaardige relatie. Jullie zijn sturend in plaats van faciliterend. Pijnlijk geillustreerd door op de homepage prominent het statement "Wat wij willen weten" neer te zetten.Ben heel benieuwd hoe jullie het verder gaan ontwikkelen het heeft zeker potentie en vind het een geweldige stap voorwaarts binnen de OS sector. Eentje waar je oprecht trots op kan zijn maar leren lopen vergt veel oefening en dat moet het doel zijn.Dan nog een vraag. Ik merk dat ik het steeds vergelijk met services zoals Get Satisfaction. Wat is het onderscheid tussen deze webcare 2.0 oplossingen en het platform wat er nu staat? En waar gaat het zich in onderscheiden?Zoals je weet ik praat graag mee. Succes!Groet Erik 

  3. Sorry voor de opmaak. Blijkbaar worden niet alle enters meegenomen in de reacties.

  4. @ beide: dank voor jullie reacties! Biedt me de gelegenheid door te
    praten ;)
    Ik had beter kunnen schrijven: ziehier één van onze dilemma’s want
    inderdaad als we naar de toekomst kijken hebben we meer kwesties waar we mee
    moeten dealen. Zijn we volop mee bezig.
    @Eveline Het is én én inderdaad. We zullen er niet aan ontkomen te zorgen er te
    zijn waar de discussie plaatsvindt. En dat zal zeker niet altijd op ons
    platform zijn. Reden dat we ze naar ons platform willen halen is onder andere
    de wens een centrale plek te hebben om de discussie te voeren. En wat je
    voorstelt is ook wat we zoveel mogelijk proberen te doen. Zeker op twitter doen
    we dat: reageren en aangeven dat we graag verder praten op Praat Mee vanwege
    het grote aantal tweets die je anders aan een discussie moet wijden. Maar
    uitnodigen is 1. Het ze makkelijk maken ook daadwerkelijk verder te praten is
    een 2de. Mooi bruggetje naar Eriks opmerkingen ;)
    Want @Erik: je schetst een paar interessante knelpunten. Zal ook
    puntsgewijs reageren.
    1. Het is een drempel maar of het een onnodige is weet ik niet zo zeker. Je moest ook
    hier bij Contentgirls inloggen om te reageren en dat heeft je niet tegen
    gehouden. Het inloggen is er omdat we willen weten met wie we praten. Dit
    gezegd hebbende: we moeten wel kijken naar de manier van inloggen en bijv. faciliteren dat je met je social media accounts kunt inloggen.
    2. Zie wat ik hierboven tegen Eveline schreef.
    3. Goed punt. We zouden een manier moeten vinden om de discussies die buiten Praat Mee gevoerd worden ook op het platform te integreren. Nemen we mee!
    4. Eens. Zouden we ook wel willen. En we zien dit graag als een eerste stap richting OS platform.
    5. Sturend en niet faciliterend: daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Want inderdaad we stellen vragen, dat is het ‘Wat wij willen weten’ deel. Maar je kunt ook je eigen onderwerp/vraag/mening aandragen buiten de vragen die wij stellen om. Daar is de zeepkist voor. Maar door je opmerking ben ik met andere ogen naar de homepage gaan kijken. En ik snap dat dit gevoel ontstaat. Dus ook hier weer: nemen we mee!
    Zonder dat ik Get Satisfaction heel goed ken: het verschil is denk ik vooral dat het discussies samenvoegt, ook die elders gevoerd worden. Dat ontbreekt er (nog) bij Praat Mee. Waar gaan we ons in onderscheiden: het feit dat we ons openstellen voor de dialoog en daarvoor een platform in het leven riepen, lijkt me (voor nu) al een groot onderscheid.

    Blijf meepraten!

  5. Ai, inloggen met mijn google account ging niet helemaal soepel (ook suf terwijl ik het ondere andere over inloggen heb in mijn comment;-)) Maar die anonymous hierboven dat ben ik, Gisèle, dus!

  6. Dank je wel voor de snelle, eerlijke en open reactie Gisèle. Het niet eens zijn is ook weer een prima reden om de dialoog aan te gaan en samen op reis te gaan naar nieuwe inzichten.
    Ga proberen ook weer puntsgewijs terug te reageren.

    1) Bij praat mee moet ik eerst inloggen en een profiel aanmaken. Hier bij contentgirls kan ik gewoon los gaan en log ik pas in nadat ik geschreven heb. Dan is mijn incentive om in te loggen veel groter. Gelukkig krijg ik dan de kans om op verschillende manieren in te loggen. Ik heb dat met disqus gedaan zodat mijn conversaties op verschillende website zich bundelen binnen dat platform. Ik maak dus niet een heel nieuw profiel aan. en heb geen ander platform om te onderhouden / monitoren.

    2) Tuurlijk is het en en en dat geef je in je artikel ook aan. Maar dit punt heeft natuurlijk ook relatie met punt 4 en daar zit gelijk de uitdaging die ik in punt 3 noem. 

    3) Dit is natuurlijk geen makkelijke opgave. Het wordt al jaren geprobeerd om zowel de gebruiker als de belanghebbende org. de mogelijkheid te geven zijn conversaties te bundelen maar blijft erg behelpen. Data is nog lang niet vrij. Maar het is een zeer waardige uitdaging en gezien dat de trend dat discussies zich overal kunnen en zullen manifesteren is ook zeer de moeite waard om mee te nemen. En stel dat het lukt en je kunt ook nog relevantie koppelen. Wat een rijkdom…

    4) Geweldig om te horen. Maar waarom niet gelijk als een ander merk neerzetten? 

    5) Natuurlijk zet ik het wat zwart witter dan het is (wordt ik door de 1%CLUB ook van beticht ;) maar hopelijk geeft het weer een frisse manier van naar je website kijken met de ogen van de bezoeker die voor het eerst komt kijken. Want de eerste indruk is bepalend.

    Ik snap dat je als organisatie grote stappen zet door je open te stellen voor dialoog en dat dat binnen de branche geweldig en onderscheidend is. Maar uiteindelijk is het publiek al verder en verwacht dit en meer van je. Het gaat namelijk niet om het onderscheid t.o.v. je directe concurrenten (als je daar van kan spreken) maar de meerwaarde die je brengt los daarvan.

    Nogmaals heel veel succes in een wereld waar je beste beentje voor zetten niet per definitie genoeg is.

    Groet Erik

  7. Ha Erik,
    dank weer voor je reactie op mijn reactie. Food for further thought. Ik bespreek je meegegeven inzichten bij ons. Zal de uitkomst daarvan ook met je delen!

  8. Ben (eindelijk) gaan kijken, Gisele. Leuk initiatief. Ik zal zelf niet zo snel mijn mening neerzetten op een website. Heeft waarschijnlijk met leeftijd te maken maar ook met karakter, denk ik.  Maar dan ik zit eigenlijk ook niet in de doelgroep. Dus… probleem opgelost!

Comments are closed.

Dit artikel is 4.723 keer gelezen