Netneutraliteit: telco’s maken klant kind van te hoge rekening

KPN en Vodafone gaan meer geld vragen voor datagebruik op mobiele telefoons. Daarnaast lapt Vodafone de uitspraak van minister Verhagen inzake netneutraliteit aan haar laars, door €15,- in de maand die ze extra gaan rekenen voor Skype en/of Whatsapp.  Hoewel de prijsverhoging in de praktijk mee lijkt te vallen als je even heel kritisch naar je data-gebruik kijkt en het abonnement kiest wat dat net dekt, is het voor de grootverbruikers wel degelijk een forse verhoging.

Hoe zij denken te kunnen zien dat jij Skype of Whatsapp gebruikt zonder Deep Packet Inspection te gebruiken – waar een paar maanden geleden veel ophef over ontstond toen een KPN directeur zich het gebruik hiervan liet ontvallen – is mij overigens een raadsel.

Mondiaal zakendoen

Het is vreemd dat je je klanten laat opdraaien voor de kosten die de ontwikkelingen binnen de telecom met zich meebrengen. Wij hobby-techneuten hebben deze ontwikkelingen al lang aan zien komen. Natuurlijk gaan mensen Skype gebruiken en echt niet alleen om gratis te bellen maar ook om een algemene standaard in video-conferencing te kunnen gebruiken. Deze manier van vergaderen is nu eenmaal erg handig en maakt mondiaal zaken doen een stuk eenvoudiger. KPN en Vodafone lijken verrast door deze ontwikkelingen en slaan in paniek de telmachines aan. De papierstrips die daar uitrollen blijken aan te geven dat het verlenen van een dienst aan je klanten geld kost en dat die kosten bij meer gebruik blijken te stijgen. Wie had dat gedacht?

Naïef

In plaats van vertrouwenwekkend en vooroplopend over te komen laten de KPN en Vodafone zien dat ze oubollig en als paniekerige kippen achter de technologie aanhollen. Ze lijken verrast door de toename van mobiel Internet-gebruik terwijl de hele wereld het Internet als alom aanwezig platform heeft geadopteerd. We kunnen niet meer zonder al zouden we het willen. Steeds meer officiële diensten verplaatsen hun loketten naar het Internet. Bedrijven zijn afhankelijk van Internet voor hun bereikbaarheid. Je kunt geen vraag meer stellen aan een instantie of het antwoord bevat een variatie op “Als u naar www.huppeldepup.nl gaat dan…”.

Rasse schreden terug

Wij willen ons als Nederland zo graag voor doen als modern land. En met de netneutraliteit opnemen in de wet leek het er even op. Helaas, met dit soort acties zetten we weer rasse schreden terug en laten we weer zien dat we een land van kruideniers zijn. Mobiel Internet zou niet duurder moeten worden maar juist veel goedkoper. En kom bij mij niet aan met het argument “Maar het kost ons ook geld.” Dat is een argument uit 1860. Google vraagt ons niks voor het gebruik van haar services. Twitter kost ons niks. Facebook kost ons niks. Hyves kost ons niks. Er wordt zoveel gratis geleverd op het Internet en toch draaien al die bedrijven met winst. Dat komt omdat zij met visie werken en ontdekt hebben dat je het geld niet per definitie bij je klanten vandaan hoeft te halen maar dat je met veel klanten een platform hebt en dat je dat platform en de informatie die daaruit voort komt kunt gebruiken om geld te genereren. Dat is modern zakelijk denken.

Helaas

Helaas snappen de KPN en Vodafone dat soort moderne fratsen niet. Zij willen ieder geïnvesteerd dubbeltje direct op de klant verhalen en met winst. Eerst achterbaks hun klanten afluisteren via DPI (ja, ook gij Vodafone) en dan de prijzen omhooggooien als blijkt dat men veel gebruik maakt van een bepaalde dienst. Daarmee maak je geen vrienden. Het is jammer voor KPN, Vodafone en alle andere telco’s die wellicht ook prijsverhogingen bekend gaan maken, maar de ontwikkelingen gaan door. Straks is er bijna geen plek meer in Nederland waar geen WiFi is of er komt ineens een telco opzetten die het grapje wel snapt en dan zijn de traditionalisten heel snel hun klanten kwijt. En ik zal bij de eerste zijn die vertrekt en de laatste zijn die om de teloorgang van KPN of Vodafone rouwt.

 

1.617 keer gelezen
We zoeken nieuwe bloggers. Durf jij het aan? Meld je nu aan!

Over de auteur

Schrijven en filosoferen is mijn werk. Daarnaast ben ik een ex-IT-er, ex-sound engineer en ex-windows gebruiker. Als er knopjes gedraaid kunnen worden en schermpjes gloeien ben ik happy mits de knopjes en schermpjes op de goede plek zitten en ook doen wat ze beweren te zullen doen. Soms combineer ik het schrijven, filosoferen en de knopjes en dan onstaan er online geek-stukjes die niet geheel vrij zijn van (zelf)spot.

3 reacties

  1. Álvaro Degive

    Voor zover het KPN en Vodafone tot onnozele troost strekt: hun exhibitionistische liefde voor hetgeen ik het "mag ik wel effe vange ja!" syndroom noem is een vooral Europese pandemie. Triest is wel dat het bijna onontkoombare Europese tegengif voor zo'n krampachtig kortzichtige instelling door de groeiende anti-EU houding wordt geneutraliseerd.

  2. Thomas van Amerongen

    "Daarnaast lapt Vodafone de uitspraak van minister Verhagen inzake netneutraliteit aan haar laars, door €15,- in de maand die ze extra gaan rekenen voor Skype en/of Whatsapp" > 

    Volgens mij had Vodafone in een persverklaring gezegd dat de huidige tabellen zouden worden aangehouden tot tenminste de stemming van de 1e kamer inzake netneutraliteit. Ah, ff gegoogled >&nbsp ;http://tweakers.net/nieuws/75769/vodafone-past-abonnement-aan-na-invoering-telecomwet-update.html

    • Henk

      Dus klopt mijn uitspraak dat Vodafone de uitspraak van minister Verhagen aan haar laars lapt EN ze blijven DPI toepassen want hoe weten ze anders wat jij met je Internetverbinding doet?

      H.