Een goede vraag breekt de week. Althans, daar hoop ik op. Daarom dus elke woensdag een weekbreker. Omdat het weekend nog net té ver weg is en het vorige weekend net iets te lang geleden.

Hoe werkt het?
Kind, het is supersimpel: wij leggen jou – onze lezers – elke woensdag een vraag of kwestie voor.  Van jou hopen we jouw visie of antwoord te krijgen in de comments/reacties. Je mag zo lang of zo kort als je wilt antwoorden en het mag anoniem of met je Personal Branding Powers helemaal aan. Kortom, vertel ons op jouw manier wat je vindt.

En dan de vraag:

“Oh nee, dat staat onder de vouw” is een veelgehoord paniekmoment. Dat maakt me benieuwd: ben jij bereid om te scrollen om informatie te lezen? En ook belangrijk: houd jij het maken van sites, schrijven voor sites, ontwerpen van sites (kies er een of bedenk er een) rekening met “de vouw”?


 

 

989 keer gelezen
Bloggen voor 42Bis? | Eindredactie doen? | Redactieteamlid worden?

4 reacties

  1. Nathalie Dumont

    Als de 'clou' van het verhaal boven de vouw staat en er een duidelijke call to action direct zichtbaar is, maakt het mij niet veel uit of er nog info onder de vouw staat.
     
    Als ik echt meer info wil lezen zal ik dat doen, maar in de eerste paragraaf moet mij vooral duidelijk worden waar het over gaat en wat ik eventueel moet ondernemen van actie – get to the point quickly. Hou je tekst goed gestructureerd, makkelijk leesbaar en relevant.
     
    Dat raad ik dan ook aan mijn klanten en collega's aan bij schrijven voor het web. 

  2. Sebastiaan Bareman

    Nou, ik denk dat de vouw minder belangrijk is geworden dan vroeger. Scrollen is door de jaren heen een tweede natuur voor mensen geworden (behalve horizontaal scrollen dan :-), dus tekst onder de vouw wordt niet minder gelezen dan boven de vouw. 

    Toch gaat mijn voorkeur uit naar websites en teksten waarvoor niet al teveel gescrold moet worden, omdat ik denk dat mensen er toch enigszins gedesoriënteerd van raken als ze ellenlang moeten scrollen. :-). 

  3. Bas

    Ik ben het helemaal eens met Nathalie. Van de andere vind ik ook wel dat de fysieke vouw niet echt meer bestaat.

    Ik heb zelf een mentale vouw, die zit zo rond de tweede alinea. Als ik in de eerste twee brokjes (lange alinea's =/= kort bezoek) informatie niets interessants heb kunnen scannen (lezen is zo 2009), dan is mijn enige klik het rode kruisje.

    Raak ik echter overtuigd van de eerste oogopslag, dan ben ik bereid overal te scrollen en te klikken waar het gevraagd wordt. Zo makkelijk ben ik dan ook wel weer :)

    edit: ik betrapte mezelf er zojuist op dat ik automatisch even naar beneden scrollde om een gevoel van de lengte van de pagina te krijgen. Mijn fysieke vouw ligt dus een alinea onder de zichtbare vouw ;)

  4. Anoniem

    Privé probeer is alleen de header niet al te hoog te maken, maar een harmonisch layout is voor mij dan belangrijker als de vouw. Wel heb ik een hekel aan te brede site en dus horizontaal scrollen…
    Op mijn werk (als ik met een layout voor een webshop bezig ben bijvoorbeeld of met een nieuwsbrief) houd ik er wel rekening mee!