Een site is als klassiek ballet. De kracht zit ‘m in de eenheid die ze beide moeten uitstralen. Het Zwanenmeer van Tsjaikovski bijvoorbeeld, die dans komt niet half zo goed over wanneer één ballerina naar links danst, in plaats van met de rest naar rechts. Of wanneer de ballerina’s in clownspakken zijn gehuld, in plaats van in witte pakjes met tutu. Alles moet kloppen, als één geheel.

In een geval van een site begint het al bij de naam en link van de site. Het klinkt misschien logisch, maar de naam van een site moet dekkend zijn voor de content ervan. Dit punt noemt Hendrik-Jan ook al eens in een artikel.

Een goed voorbeeld is http://garfieldminusgarfield.net/, die site gaat namelijk precies over wat de sitenaam en link zeggen. Of bijvoorbeeld http://marktplaats.nl/, door alleen de naam of link te horen, heb je al een idee van de inhoud. Ze moeten één zijn, net zoals ballet.

Het logo is ook belangrijker dan sommigen denken. Een professioneel logo lijkt over het algemeen gewoon de naam van de site in een of ander flitsend lettertype, met wat frutsels hier en daar. Maar het is meer dan dat. Een logo moet namelijk passen bij de rest, in stijl en kleur. Een nieuwssite als http://www.nu.nl/ heeft bijvoorbeeld een vrij eenvoudig logo, in primaire kleuren, maar dit is ook wat ze zíjn: ze vertellen het laatste nieuws eenvoudig en claimen dit als eerste te doen.

En http://www.bol.com/ heeft juist een simpel logo met dikke letters en een beetje blauw, want goedkoop en ‘bol’, samen met hun basiskleur blauw. En, als je site hier totaal niet aan voldoet: veranderen mag best.


Na deze twee dingen kom ik bij de lay-out, die evenals de naam, link en logo bij de content zelf moet passen. Bij kunstzinnige content hoort bijvoorbeeld een kunstzinnige lay-out, zoals bij http://www.koorenhuis.nl/. Het Koorenhuis noemt zich namelijk ‘het kunstencentrum van Den Haag’ en biedt onder andere dans- en schilderlessen aan. De lay-out mag dan dus even dynamisch en kleurrijk zijn als de kunstlessen zelf. Een praktische zoekmachine als http://www.google.com/ moet juist simpel zijn, want deze site bevat wel (indirect) gigantisch veelvoudige informatie, maar juist vanwege de veelvoudigheid daarvan is een neutraal kader het best. (Laat ik de steeds verder toenemende hoeveelheid ‘doodles’ voor de kracht van mijn eigen standpunt maar even negeren… Dat komt een volgende keer misschien aan de beurt.)

 

 

Verder, het lettertype. Hét lettertype, want in principe mag er per site maar één lettertype zijn. En als er wordt gekozen voor meerdere lettertypes, moeten ze op elkaar afgestemd zijn, maar ook gebruikt worden voor een bepaald te bereiken doel. Kopjes kunnen bijvoorbeeld in een iets dikker lettertype, zodat ze meer opvallen, maar wees hier voorzichtig mee. Ook op conservatoria wordt er geselecteerd op figuur, dus ook sitehebbers zouden dit moeten doen. (En zoals punt 14 hier ook zegt, ab-so-luut géén Comic Sans!) En dan, uiteindelijk komt de inhoud zelf. Dit is misschien wel het moeilijkste onderdeel, omdat het moeilijk is om in te schatten of de schrijfstijl van verschillende personen overal vergelijkbaar is. Wel kan je, zoals bijvoorbeeld https://www.42bis.nl/ doet, met alle schrijvers/bloggers/PR-medewerkers afspreken of er op de site voor tutoyeren of vousvoyeren wordt gekozen. En of er wordt gegaan voor lange zinnen à la Gerard Reve, ‘telegramstijl’ of een vorm tussenin. Hier geldt ook weer dat de gekozen vorm aan moet sluiten op de rest, want het zou raar zijn als een comicsite als http://www.asofterworld.com/ opeens voor lange teksten zou gaan.

Kijk dus een kritisch naar je eigen (bedrijfs)site en denk aan het Zwanenmeer. Maak er een eenheid van, zodat Tsjaikovski trots op je is!

0 Shares:
Dit artikel is 6.288 keer gelezen