Je loopt over straat en ziet een super grappig tafereel. Met je telefoon neem je een foto en plaatst hem, via TwitPic, op je Twitterpagina. Niks mis mee zou je denken, maar niets is minder waar.

In mei van dit jaar heeft TwitPic namelijk haar voorwaarden aangepast. TwitPic mag nu alle foto’s, die geplaatst zijn op de TwitPicwebsite, verkopen aan derden. Je deelt dus jouw rechten met het bedrijf. Voor het doorverkopen van jouw foto heeft TwitPic geen toestemming nodig. Er ontstaat zo een gevaarlijke situatie. Foto’s die voor jou en je vrienden bestemd zijn, kunnen ineens opduiken in een krant, op televisie of zelfs in een tijdschrift. Daarbij hoeft TwitPic je ook niets te betalen, ook al wordt jouw foto honderd keer getoond in allerlei media.

Burgerjournalistiek
TwitPic heeft besloten haar voorwaarden aan te passen, omdat burgerjournalistiek wereldwijd steeds belangrijker wordt. Burgers dragen steeds vaker bij aan het nieuws. Zij zijn al ter plaatste en filmen met hun mobieltje de gebeurtenis, terwijl de journalist nog niet eens ter plaatse is. Burgers zijn overal en hebben (bijna) allemaal een mobieltje met camerafunctie. TwitPic wil van deze ontwikkeling gebruik maken door foto’s van haar gebruikers te kunnen doorverkopen aan kranten, televisiezenders en tijdschriften. Stel nou dat jij Heide Klum op jouw vakantie tegenkomt. Je neemt een foto van haar en plaatst hem via TwitPic op Twitter. Niks aan de hand, toch? Maar stel nu dat Heidi op jouw foto de hand vasthoudt van een onbekende man? Het kan jou niet eens opgevallen zijn of je niet interesseren, maar voor een tijdschrift is deze foto erg belangrijk. Het tijdschrift kan rond deze foto een heel verhaal schrijven over een wellicht overspelige ster.

Privé of publiek?
Dankzij de foto’s en Youtube filmpjes, gemaakt door Libische burgers met mobieltjes, wist Europa dat er wel degelijk een oorlog aan de gang was. Ondanks dat Libië alles ontkende en zelf geen informatie vrijgaf over de gebeurtenissen binnen de grenzen, wist deze informatie, dankzij burgerjournalistiek, toch de buitenwereld te bereiken.

Enerzijds is deze ontwikkeling dus gevaarlijk, want het biedt mogelijkheden voor misbruik, maar het beidt ook voordelen. Foto’s verkregen via TwitPic kunnen bijdragen aan de kwaliteit van het nieuws of zelfs het nieuws creëren.

Wat vind jij van deze ontwikkeling? Goed of slecht?

 

0 Shares:
3 comments
  1. Slechte ontwikkeling. Gelijk mijn account opgezegd. Hoewel ik niet zo naief ben om te denken dat er nog gratis diensten zijn die niets van de klant verwachten. Voor niets gaat tenslotte de zon op. Ik vermoed ook dat dit een gegeven is wat we in de toekomst steeds vaker tegen zullen komen… Kafkaiaans .. Brr..

  2. Zonder meer een slechte ontwikkeling. Hoewel ik me afvraag wat er gebeurd als je jouw foto's onder een Creative Commons licentie plaatst. Volgens mij worden dan een aantal regels uit de algemene voorwaarden van TwitPic incompatible. Bovendien hoeft er dan helemaal niemand meer te betalen voor jouw foto's dus valt er weinig te "verkopen".

    yFrog doet precies hetzelfde als TwitPic, en zo zijn er wel meer…

    Maar er is wel degelijk een aanbieder die in de algemene voorwaarden nadrukkelijk uitlegt dat jij de enige rechthebbende bent en blijft: Mobypicture!

Comments are closed.

Dit artikel is 3.364 keer gelezen